נתניהו: החמאס ישלם

נתניהו: החמאס ישלם

הבית הלבן קורא לאיפוק • פרס: נישאר נחושים להעניש ביד קשה את המחבלים • הרצוג: פשע נתעב ובלתי נסלח

חדשות מחלקה ראשונה

2014-06-30


נתניהו. "החמאס אחראי" (צילום: פלאש 90)

"ביגון כבד מאוד מצאנו הערב שלוש גופות, וכל הסימנים מצביעים על כך שאלו הגופות של שלושת נערינו החטופים – אייל, גיל-עד ונפתלי. הם נחטפו ונרצחו בדם קר על-ידי חיות אדם". כך אמר (יום ב', 30.6.14) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הקבינט לאחר מציאת גופותיהם של שלושת החטופים.

נתניהו הוסיף: "בשם כל עם ישראל אני מבקש לומר למשפחות היקרות – לאימהות, לאבות, לסבתות ולסבים, לאחיות ולאחים – ליבנו שותת דם, העם כולו בוכה איתם. נביא את הבנים לקבר ישראל. נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן, וגם לא נקמת דם של נערים צעירים וטהורים – שהיו בדרך הביתה לפגוש את הוריהם – ולא יראו אותם עוד. החמאס אחראי – והחמאס ישלם. יהי זכרם של שלושת הבנים ברוך​".

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר: "לצד האבל הכבד, אנו נישאר נחושים להעניש ביד קשה את המחבלים הנפשעים. מלחמתנו בטרור רק תגבר ולא תיחלש כדי שטרור רצחני זה לא יעז להרים את ראשו". פרס הוסיף: "ברגע קשה זה אני מחבק בחום ומחזק את ידיהם של האימהות, האבות הנפלאים ובני המשפחה של נפתלי גיל-עד ואייל, שחינכו את ילדיהם במסירות נפש".

הנשיא הנבחר, ראובן ריבלין, אמר: "את אשר יגורנו בא. חששנו היה כבד אך הייתה בלבנו תקווה גדולה שגם שהטרור הרצחני יחמול על הנערים. רק אמש פגשתי את המשפחות ויחד הישרנו מבט של תקווה לבאות, אך נכזבנו. ליבנו בשעה הקשה הזו עם המשפחות האמיצות שתמיד יהיו לנו לסמל של גבורה ואמונה בשעות הקשות ביותר.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר: "על ישראל לצאת למלחמה בלתי מתפשרת נגד הטרור בכלל ונגד ארגון חמאס בפרט. הגיע הזמן שגם הפלשתינים יבינו שהחמאס יוביל אותם לאבדון ויוקיעו אותו מההנהגה הפלשתינית ומקרבם".

שר הכלכלה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, נפתלי בנט, אמר לפני היכנסו לישיבת הקבינט: "אין מחילה לרוצחי ילדים. ליבנו עם המשפחות כעת. זה הזמן למעשים ולא לדיבורים".

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, היה הראשון משורות השמאל שהתייחס לרצח: "חטיפה ורצח נערים תמימים באישון לילה הם פשע נתעב ובלתי נסלח. אין לכך כל הסבר או צידוק אנושי ואני משוכנע שידיהם הארוכות של כוחות הביטחון יגיעו למרצחים. ידענו בעבר פיגועים קשים וכואבים והתגברנו וכך יהיה גם הפעם. אלה הם חיינו בארץ הזו".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה: "חטיפת נערים ורציחתן היא פשע מלחמה שיש להעניש עליו במלוא חומרת הדין. עם זאת, דווקא ברגעים אלו, חיוני להבחין בין האחראים למעשה הנפשע לבין הגורמים הפלשתינים שהוקיעו אותו, ובראשם אבו-מאזן. בצד ההוקעה והענישה הנחושה של הרוצחים ושולחיהם, יש לנקוט מהלכים מדיניים שיחזקו את הגורמים המתונים האלו".

ארגון המשפחות השכולות אלמגור מסר: "ישראל חייבת לצאת למלחמה בחמאס ולרסק את הארגון, את המנגנון הצבאי שלו ולהפוך את כל מנהיגיו למבוקשים בני מוות. כל תגובה פחותה תביא לחטיפות נוספות ולרצח נוסף של ישראלים. כל המחבלים המעורבים בחטיפה ורצח חייבים לדעת כי לא יצאו בחיים, וברגע שייתפסו אם ייתפסו חיים – יש להביא אותם לעונש מוות הקבוע בחוק. האחריות לחטיפה זו על ראש הממשלה שביצע את עסקת שליט. אוזלת יד ותגובה רפה תעודד את החמאס להמשיך בדרך זו, תגובה מוחצת וריסוק החמאס יביאו לשקט וביטחון בשטח".

הבית הלבן הסתפק בהודעת גינוי לקונית ופושרת: "אנו מגנים בתקיפות את האלימות שגבתה את חייהם של האזרחים החפים מפשע". מחלקת המדינה כינתה את האירוע "טרגדיה", אך קראה לשני הצדדים לשמור על איפוק ולהמשיך את שיתוף הפעולה הביטחוני, "למרות הכאב העצום". נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, גינה את החטיפה והרצח ואמר, כי "מדובר בהתנקשות פחדנית בשלושה צעירים ישראלים".