אלמנת מזרחי בדיון בבג"ץ: "הדם שלנו זועק"

יעל פרידסון

אלמנת מזרחי בדיון בבג"ץ: "הדם שלנו זועק"

בג"ץ דן בעתירתו של המוקד להגנת הפרט נגד הריסת ביתו של המחבל זיאד עואד ששוחרר בעסקת שליט ורצח את נצ"מ ברוך מזרחי. אלמנתו: "מדברים על סבל המחבל, אנחנו סבלנו. היינו חפים מפשע"

NRG

2014-06-30

"מדברים על הסבל של המחבל, תסתכלו עלינו. אנחנו סבלנו. היינו חפים מפשע. נסענו ברכב ערב ליל הסדר במחסום שני קילומטרים, ירו עלינו ממארב, המחבל צוחק עלינו וממשיך לירות. פגע בברוך ראה שהוא נפל. ירה בילדים ירה לנו על הראש", אמרה היום (ב') הדס מזרחי אלמנתו של נצ"מ ברוך מזרחי, בדיון בבג"ץ בהריסת ביתו של רוצח בעלה, זיאד עואד. הדיון הסתיים ובהמשך תתקבל החלטה בנושא.

מוקדם יותר החל הדיון היום (ב') בבג"ץ בעתירה שהגיש המוקד להגנת הפרט נגד הריסת ביתו של זיאד עואד המואשם שביצע באפריל האחרון פיגוע ירי בו נרצח ניצב משנה ברוך מזרחי בליל הסדר האחרון. עואד ששוחרר במסגרת עסקת שליט נעצר בשנית ב-7 במאי על רצח מזרחי. הדיון נערך בהרכב השופטים: מרים נאור, יורם דנצינגר וסלים ג'ובראן.

במהלך הדיון הדגישה עו"ד סיגי בן ארי, המייצגת את אחיו של המחבל מוחמד חסאן חליל עואד, את מסקנות ועדת שני משנת 2005, לפיהן הריסת בתים אינה מרתיעה ובעקבותיה הופסקה מדיניות הריסת הבתים, למעט שני בתים שנהרסו ב-2009 במזרח ירושלים, אז נומקה הריסתם בתופעה חדשה של פיגועי טרור שהגיעו ממזרח העיר. לעומתה טען נציג המדינה כי ועדת שני דווקא קבעה הפוך נאמר שכל גורמי המודיעין סבורים שהריסת בתים מרתיעה, וכי שיקולים אחרים המליצו להשהות את המדיניות למעט מקרים קיצונים.

כשהיא ממרת בבכי ונסערת המשיכה הדס מזרחי לגולל בפני הנוכחים את אשר ארע למשפחתה. "לקחתי את עצמי ואת ההגה וברחתי ממנו, איזה אכזריות. תסתכלו גם עלינו, אנחנו נפגענו. היינו חפים מפשע, לא עשינו שום דבר. זה מחבל ששוחרר פעם שניה. זה דור שני, הבן שלו. הוא ממשיך לחזור לבית שלו כאילו לא קרה כלום. תסתכלו עלינו, אנחנו נפגענו ולא עשינו שום ד"ר. מדינת ישראל החליטה לשחרר את המחבלים תמורת גלעד שליט, אבל אין הרתעה. חייבים הרתעה במדינה הזאת. ואחד הדברים זה להרוס את הבית של המחבל. הדם שלנו זועק! אני פצועה, נפגעתי מקליעים, נהייתי נכה, יש לי חמישה ילדים פגועים נפשית ופיזית. אני נפגעתי תסתכלו עלי. אנחנו עוד משפחה שנפגעת פה, עוד משפחות יפגעו, אולי זאת תהיה הרתעה. להרוס את הבית שלו. אני זועקת", השופטת נאור קטעה את דבריה של האלמנה שמיררה בבכי והמשיכה בדיון.

מאיר אינדור יו"ר ארגון אלמגור אמר בתום הדיון כי "בעסקת שליט היינו כאן והתנגדתי לשחרורו של המחבל ואמרתי שהוא יחזור לרצוח והנה הוא חזר לרצוח. בית המשפט אמר שהוא לא מתערב בהחלטות מדיניות וביטחוניות ואני מצפה שהוא לא יתערב גם הפעם".

עו"ד סיגי בן ארי שייצגה את אחיו של המחבל מטעם המוקד להגנת הפרט הגיבה לטענות ואמרה כי "ניסינו להראות בבית המשפט כי מדובר בעונש קולקטיבי. אין לנו כוונה להגן על הנאשם הוא יישפט ויקבל את עונשו. מדובר בעונש קולקטיבי שספק אם הוא מרתיע, וגם אם הוא מרתיע אנחנו מתנגדים כי הוא עונש קולקטיבי שמנוגד לחוק הבינלאומי. המשפחה צריכה לשלם את המחיר של עסקת שליט. אם המדינה חושבת שהיא עשתה טעות היא עשתה טעות המשפחה צריכה לשלם עליה". במקביל לדבריה צעקה הדס מזרחי צעקה על עורכות הדין של המחבל עואד ואמרה: "איפה זכויות האדם שלי? אני עשיתי משהו רע?" הדיון הסתיים ובהמשך היום תתקבל החלטה בנושא.

אלמנתו של מזרחי: "המשפחה הייתה שותפה לפשע"

עואד בן 42 הוא פעיל חמאס שנעצר בשנת 2000 והורשע בגרימת מוות בכוונה של שלושה פלסטינים שנחשדו על ידו בשיתוף פעולה עם ישראל והיה אמור לשבת בכלא עד שנת 2026. הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט, ובשנתיים האחרונות התגורר בשנתיים האחרונות עם משפחתו, בת תשע נפשות, בשכירות בבית אחיו בכפר אידנא שבנפת חברון. יחד עם עואד נעצר בנו בן ה 18, עז אלדין עואד, שסייע לו בתכנון הפיגוע ובהסתרתו לאחר מכן, ונגדו הוגש כתב אישום.

ביום שישי האחרון הודיע צה"ל כי ביתו של המחבל ייהרס והמוקד להגנת הפרט הגיש עתירה דחופה למנוע את הריסת הבית, ולפחות רק את מחצית הבית בו התגורר עואד ולא את הקומה התחתונה בה מתגורר אחיו, בטענה כי הריסת בתים עונשית אינה אלא ענישה קולקטיבית, פסולה ואסורה.

"מההחלטה להרוס את הבית באידנא עולה ריח חריף של נקמנות ישראלית בעקבות חטיפתם של שלושת הנערים הישראלים, אותה מייחסים בישראל לארגון החמאס. הנפגעים מהריסת הבית יהיו אנשים שכל חטאם הוא קרבת המשפחה שלהם לנאשם שטרם הורשע המיוחס לחמאס" נמסר מהמוקד להגנת הפרט.

בעמדת המדינה שהוגשה לבג"ץ, נטען כי בשנתיים האחרונות חלה התדרדרות במצב הביטחוני ביהודה ושומרון, ובייחוד בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2014, בהם סוכלו כ 96 כוונות וניסיונות פיגוע חמורים של חטיפה, הנחת מטענים וירי.

"המחבל הוא רוצח ששוחרר במסגרת 'העסקה' לשחרור החייל החטוף גלעד שליט שנים רבות לפני תום תקופת מאסרו. למרות ששחרורו היה מותנה בכך שלא יחזור לדרך הטרור המחבל שב וחזר לסורו", נכתב בעמדת המדינה. "הצורך להרתיע מחבלים אחרים ששוחררו בעיסקאות ובמהלכים מדיניים מלחזור לדרך הטרור הוא גדול ביותר. זאת ועוד, על רקע ההחמרה במצב הביטחוני, כי בנסיבות העניין הפרטניות התועלת שבהרתעת מפגעים נוספים, ודאי מפגעים מסוכנים ששוחררו במסגרת עסקאות ומהלכים מדיניים, עולה בהרבה על הנזק שייגרם לבני המשפחה". המדינה הדגישה כי מדובר בהריסת הדירה בה התגורר המחבל ובני משפחתו שסייעו לו, ולא את כל הבית.

אלמנתו של מזרחי, אמרה לפני תחילת הדיון כי "באתי לכאן לדיון בעתירה נגד הריסת בית המחבל מהסיבה הפשוטה שהעתירה הזו לא בסדר. המינימום הוא להרוס את הבית שכל המשפחה הייתה שותפה לפשע. אני נסעתי לתומי ברכב בעלי נרצח ואני וילדיי נפצענו, המחבל בחר בזה אז שישא בתוצאות. אני נשארתי עם כל הילדים פצועים ועם החוסר של אבא בבית אז כל מי שטוען שיש כאן חוסר צדק שיבואו אלי הביתה ויאמרו לי איפה הצדק. אני מקווה שהשופטים יסתכלו עלי והבית הזה יהרס ולא יבנה שוב והמינהל יאכוף את זה".

בנוגע לסוגיית החטופים ושחרור מחבלים אמרה מזרחי כי "החטופים הם הבנים שלנו אני מחבקת ומתפללת לשלומם בתקווה שיחזרו למשפחתם ושלא תהיה שום עסקה. גלעד שליט שוחרר בעסקה וברוך נרצח. זה מעגל שחוזר על עצמו אני מבקשת ששוב לא יהיה שחרור מחבלים רוצחים. מערכת הביטחון מספיק חזקה כדי לטפל במצב".