היועמ"ש: אלו משוחררי עסקת שליט שחזרו לטרור

יעל פרידסון

היועמ"ש: אלו משוחררי עסקת שליט שחזרו לטרור

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין ביקש מוועדת השחרורים לבטל את שחרורם על תנאי של עשרה מחבלים שנעצרו במבצע 'שובו אחים' ושוחררו בעסקת שליט בטענה להפרת תנאי השחרור וחזרתם לעסוק בטרור. מחר תדון ועדת השחרורים בבקשות

NRG

2014-06-25

משוחררי עסקת שליט שנעצרו על ידי צה"ל בדרך חזרה לכלא: היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין הגיש אתמול (ג') לוועדת השחרורים בקשות לביטול שחרורם של עשרה מחבלים מבין משוחררי עסקת שליט אשר נעצרו בימים האחרונים במסגרת מבצע "שובו אחים". מחר תדון ועדת השחרורים בראשותם של השופטים בדימוס אורית אפעל גבאי ואורון מלמד בבקשות לביטול השחרור.

במסגרת עסקת שליט, קיבלו האסירים כתב הקלה בעונשם מנשיא המדינה שמעון פרס ושוחררו תוך התחייבות כי לא יעשו כל מעשה הפוגע בביטחון המדינה, ולא יתמכו או יסייעו לכל פעילות טרור או אלימות. כל האסירים נשפטו למאסרי עולם, וכעת, פרקליטות המדינה, שהגישה את הבקשות באמצעות עו"ד סימונה בן חיים-לוי מפרקליטות מחוז צפון ועו"ד יוכי גנסין מפרקליטות המדינה, מבקשת לבטל את שחרורם על תנאי של האסירים ולהשיבם לריצוי יתרת מאסרם בשל הפרת תנאי השחרור.


ליאת גבאי ז"ל. המחבל שרצח אותה ישוב לכלא?

בין עשרת העצורים שעשויים לשוב לכלא הישראלי – שישה תושבי מזרח ירושלים וארבעה תושבי איו"ש – ניתן למצוא את המחבל סאמר בן עצאם סאלם מחרום, תושב ג'נין, שרצח בשנת 1986 את תלמיד הישיבה אליהו עמדי בעיר העתיקה בירושלים. בן עצאם דקר את עמדי 14 דקירות בכל חלקי גופו וגרם למותו. עד לשחרורו הוא ריצה 25 שנות מאסר.

עצור אחר עותמאן בן עלי חמדאן מוצלח, תושב קלקיליה, הכין והניח מספר מטעני חבלה בין השנים 1979–1981 לפיגועים. בין השאר מטען חבלה שהניח בשנת 1979 בתחנת אוטובוס גרם לפיצוץ שבעקבותיו נהרגו שלושה אנשים ונפצעו 17. מטען חבלה אחר שהניח ובו חומר נפץ ושלושה רימוני יד בצומת רעננה בקרבת תחנת הסעה לחיילים גרם לפציעתו של חייל צה"ל. על פי הבקשה, לאחר שחרורו הוא יצר קשר עם בכירי חמאס, ותיאם וטיווח העברת כספי טרור. עד לשחרורו הוא ריצה 29 שנות מאסר.

עוד ברשימה: המחבל נד'אל בן עבד אלרזאק זלום, תושב אל בירא שברמאללה, שנדון לשני מאסרי עולם ושלושים שנות מאסר בשל דקירתם למוות של שני אנשים ופציעת שלושה בתחנת אוטובוס ברחוב יפו בירושלים בשנת 1979. עד לשחרורו הוא ריצה 22 שנות מאסר. בנוסף, והיב בן עלי עבדאללה חליל אבו אל רוב, תושב קבאטיה, בשנת 1993 רצח את החיילת ליאת גבאי במכות גרזן בלב עפולה. עד לשחרורו הוא ריצה 17 שנות מאסר. רג'ב בן מוחמד טחאן, תושב מזרח ירושלים, דקר למוות את דוד קטורזה בשכונת שועפאט בירושלים בשנת 1998. עד לשחרורו הוא ריצה 13 שנות מאסר.

אסמעיל בן עבדאללה חג'אזי, תושב מזרח ירושלים, רצח בשנת 2005 אדם שהוא וחבריו לחוליית הטרור חשדו כי שיתף פעולה עם ישראל. הם ביקשו מהמנוח להסיע אותו ברכבו, ובמהלך הנסיעה הם השתלטו על הרכב ונסעו לוואדי אלדמאס, שם הם חקרו אותו במערה ולבסוף שיספו את גרונו וגרמו למותו. עד לשחרורו הוא ריצה 4 שנות מאסר בלבד.


משוחררי עסקת שליט. חלקם יוחזרו לכלא הישראלי צילום: יהודה לחיאני

נאצר בן מוסא עבד-רבו, תושב מזרח ירושלים, נידון ל-37 שנות מאסר לאחר שרצח אסיר בכלא שאטה שנחשד על ידו בשיתוף פעולה עם ישראל. עד לשחרורו מהכלא הוא ריצה 24 שנות מאסר. גמאל בן חמאד אבו סאלח, תושב מזרח ירושלים, רצח יחד עם אסירים נוסף אסיר שנחשד בשיתוף פעולה עם ישראל בכלא שאטה. עד לשחרורו הוא ריצה 21 שנות מאסר.

עדנאן בן מחמד מראג'ה תושב מזרח ירושלים, נידון ל 45 שנות מאסר. בשנת 1988 עמד בראש חוליה שפגעה בחשודים בשיתוף פעולה עם ישראל. הם רצחו באכזריות משתף פעולה, דקרו משתף פעולה אחר וזרקו בקבוקי תבערה שפצעו קשה אישה וילד של אדם שנחשד בשיתוף פעולה. עד לשחרורו ריצה 21 שנות מאסר, פחות משני שליש ממאסרו.

"הכתובת הייתה על הקיר"

בארגון נפגעי הטרור אלמגור התייחסו שלשום לפרסומים כי משוחררי עסקת שליט חזרו לדרך הטרור ולכך שאחד המשוחררים רצח את נצ"מ ברוך מזרחי. "הכתובת הייתה על הקיר בלשכת רה"מ, שריו וראשי מערכת הביטחון, אף על פי כן הם נכנעו לקמפיין התקשורתי", אמרו.

מאיר אינדור יו"ר הארגון אמר כי "אי אפשר לדבר רק על העתיד בהצהרות בומבסטיות. הגיע הזמן לעשות חשבון נפש. קודם כל שיעמידו את המחבל למשפט צבאי עם דרישה מהקליטות לעונש מוות הקבוע בחוק. אנו באלמגור לא הפסקנו מלהזהיר שמחירה יהיה חטיפות ורצח, כמה כואב להגיד להם -צדקנו ! בחודש אחד קיבלנו רצח וחטיפה. כל מי שהיה מעורב בעסקת שליט צריך לעשות את דרכו כעת בשיירה לבקש סליחה מילדי משפחת מזרחי וגם מהמשפחות השכולות שרוצחי יקיריהם שוחררו".

לדבריו, "אני נזכר ברכבת הפוליטקאים והיחצנים של עסקת שליט שדהרה כמעט צוהלת בדרך עסקה בעודנו מנופפים לה נואשות לעצור לפני התהום. שרי הממשלה וראשי זרועות הבטחון שבצעו את עסקת שליט צריכים כעת לעלות על קברו של מזרחי ולבקש ממנו סליחה על העסקה שבצעו למרות האהזהרות שלנו בבג"צ ובפגישות עם השרים.

בדרך שיסורו לקברי הנרצחים – שאת רוצחי יקיריהן שיחררו ויבטיחו להם ולמשפחותיהם החיות שהם מחזירים את כל הרוצחים מייד לכלא. מיידית . על ערוץ 10 הם התכנסו ליום מיוחד שיעבירו את החוק מיד. במקום להצהיר הצהרות עתידיות והבטחות בומבסטיות נגד החמ"ס שיעשו מעשה. שיקדמו עוד היום את חוק אלקין להחזרת הרוצחים לכלא".