שמות האסירים יפורסמו הבוקר באתר השב"ס; בית הנשיא: לא נעכב את העסקה

יניב קובוביץ; ניר חסון; עוז רוזנברג

שמות האסירים יפורסמו הבוקר באתר השב"ס; בית הנשיא: לא נעכב את העסקה

ביומיים הקרובים יוכנו התיקים לעיונו של פרס, אך החתימה על החנינה תתבצע רק לאחר שתתקבל הכרעה בעתירות נגד העסקה. מחר: דיון בעתירה הראשונה

הארץ

2011-10-15

היום בבוקר (ראשון) יפורסמו שמותיהם של האסירים הפלסטינים שאמורים להשתחרר במסגרת עסקת שליט באתר האינטרנט של שירות בתי הסוהר (שב"ס). זאת, כדי לאפשר למתנגדים לעסקה להגיש עתירה לבג"ץ נגד ביצועה. אמש הועברו מאות תיקי החנינות של האסירים שאמורים להשתחרר לבית הנשיא לצורך אישור.

את התיקים העבירה ראש מחלקת החנינות במשרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, לאחר שנערכה עבודת הכנה במשרדה. ביומיים הקרובים יוכנו התיקים לעיונו של נשיא המדינה, שמעון פרס. אולם החתימה על החנינה תעשה רק לאחר שתתקבל הכרעה בעתירות שהוגשו נגד העסקה. אמש הפגינו עשרות בני אדם מול בית הנשיא נגד חנינת האסירים.

תהליך שחרור האסירים הפלסטינים במסגרת העסקה מחייב מתן חנינה אישית לכל אחד מהם. רוב האסירים יקבלו את החנינה שלהם מידי נשיא המדינה שמעון פרס. בבית הנשיא הבהירו שלמרות שהנשיא מתכוון לעבור על כל התיקים לפני אישורם, הוא לא יהווה גורם מעכב בדרך לעסקה והוא יאשר את כל החנינות הנדרשות.

מבית הנשיא נמסר כי פרס שוקל להוסיף מכתב לתיקי החנינות בו יצוין כי אין בחנינה משום מתן מחילה לאסירים המשוחררים, וכי החנינה ניתנת רק כחלק מעסקת חילופי השבויים. בצעד דומה נקט פרס בעת שחרורו מהכלא של סמיר קונטר בעסקה עם חיזבאללה ב- 2008.

הבוקר ישמעו האסירים על שחרורם מהכלא באופן רשמי. הם יתבקשו לארוז את חפציהם, ולאחר מכן הם יעברו בדיקות רפואיות בבתי הכלא שבהם ריצו את עונשם וכן יזוהו על ידי אנשי השב"ס. כל התהליך צפוי להסתיים עד יום שלישי, שבו צפויה להתקיים העסקה.

כבר הבוקר צפוי בג"ץ להכריע אם לדון בעתירה שהוגשה אליו ביום שישי על ידי ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", כנגד ביצוע עסקת שליט בתאריך הנוכחי הצפוי. בעתירה מבקשים אנשי הארגון מבית המשפט להוציא צו ביניים לדחייה ב-48 שעות של מועד שחרור האסירים הביטחוניים הנכללים בעסקה, ואגב כך גם דחיית מועד חזרתו של שליט מן השבי, זאת כדי "לאפשר למשפחות הנפגעות מהעסקה וקצינים בכירים להתארגן ולבדוק את רשימת המחבלים… ולערער כראוי לפני הרשויות", לשון העתירה.

בבקשה מעוניין הארגון לחייב את משרד המשפטים לפרסם לצדו של כל אסיר ביטחוני שנכלל בעסקה, גם את שמות הנפגעים מפעילותו החבלנית בגינה הורשע, ולצד הרשימה גם פרסום מודעה הקוראת למשפחות המתנגדות לשחרור זה או אחר, להתנגד לכך.