צה"ל עצר 5 פלשתינאים החשודים במעורבות בפיגוע בהר חברון

עמוס הראל; נדב שרגאי; יובל אזולאי; יואב שטרן

צה"ל עצר 5 פלשתינאים החשודים במעורבות בפיגוע בהר חברון

בפיגוע שלשום נהרגו שני חיילים בחופשה; הפתח והג'יהאד קיבלו אחריות לפיגוע; ההרוגים הובאו למנוחות בירושלים

הארץ

2007-12-28

צה"ל עצר אתמול (שבת) חמישה פלשתינאים מאזור חברון, החשודים במעורבות בפיגוע שבו נהרגו שלשום שני חיילים בחופשה בדרום הר חברון. צעירה נוספת שטיילה עם החיילים נפצעה בתקרית. מחבל אחד נהרג ושני נפצע.

גורמים פלשתיניים מדווחים כי כוחות צה"ל פרצו לבית חולים אל-אהלי, ככל הנראה בחיפושים אחרי המחבל שנפצע. שני פלגים של הפתח והג'יהאד האיסלאמי קיבלו אחריות על הפיגוע.

שני החיילים שנרצחו בפיגוע הירי ביום שישי נכנסו לשטח "בי" שבשליטה אזרחית פלשתינית בניגוד לאזהרות – כך אמרו בסוף השבוע בפיקוד מרכז. סמ"ר דוד רובין משייטת 13 ורב"ט אחיקם עמיחי מיחידת שלדג, המתגוררים בקרית ארבע, טיילו עם צעירה נוספת במעיין באזור נחל תלם. במהלך הטיול הגיחו ארבעה מחבלים ופתחו באש לעבר הקבוצה. שני החיילים, שנשאו עמם את נשקם אישי, השיבו אש, הרגו את אחד החמושים ופצעו קשה אחר. עם התפתחות חילופי הירי נהרגו השניים, בעוד שהצעירה הצליחה להסתתר. המחבלים נמלטו מהמקום בג'יפ ולקחו איתם את חבריהם הפגועים. צה"ל ערך סריקות נרחבות בגזרה בסיוע השב"כ.

הצעירה יצרה קשר עם מוקד החירום בקרית ארבע

לאחר שהמחבלים נמלטו מהמקום, הצליחה הצעירה ליצור קשר עם מוקד החירום בקרית ארבע, ודיווחה על האירוע. מפקד חטיבת יהודה אלוף משנה יהודה פוקס הודיע כי מפקדים בכירים פתחו בתחקיר הפיגוע בשטח. לדבריו "לקח זמן להבין את האירוע כי הצעירה ששהתה במחיצתם של שני החיילים הסתתרה היתה לבד בשטח והיה קושי מצידה ליצור קשר עם הכוחות". עם זאת, הוסיף כי זמן התגובה של הכוחות היה סביר.

בתום סריקות נרחבות של כוחות צה"ל וצוותי מד"א שהוזעקו בכל הגזרה, זירת האירוע אותרה, ובה נמצאה הצעירה כשהיא לוקה בחרדה וגופותיהם של שני החיילים. היא הועברה לטיפול במרפאה המקומית בקריית ארבע.

מסע הלווייתם של רובין ועמיחי יצא אמש מקרית ארבע, והם נטמנו בבית העלמין בהר הרצל בירושלים.

ח"כ אורי אריאל: הצהרות רה"מ – רוח גבית לטרור

מועצת קרית ארבע תקפה את הממשלה בחריפות בעקבות הפיגוע. "מי שמשחרר מחבלים ונותן להם נשק, לא חייב ללחוץ על ההדק כדי להפוך לשותף", אמר ראש מועצת קרית ארבע צבי קצובר. ח"כ אורי אריאל , יו"ר סיעת האיחוד הלאומי מפד"ל, הוסיף כי "הרצח ליד תלם הוא הוכחה נוספת כיצד הטרור הערבי מרים ראש, מיד כשהוא מזהה חולשה וותרנות מצד ממשלת ישראל. הצהרות רה"מ על שחרור מחבלים, הקפאת הבניה ופיקוח על המכרזים בירושלים, הם רוח גבית לטרור", אומר אריאל.

ארגון נפגעי הטרור, אלמגור, פנה בתחילת השבוע לקבינט המדיני, בתביעה לבטל את הדיון להגמשת הקריטריונים לשחרור מחבלים, ולקיים, דיון בטחוני, שיעסוק בהחזרת המחסומים לכבישים, והפסקת תנועת כלי רכב פלשתיניים בצירים המרכזיים, וזאת כתגובה מיידית לפיגוע. יו"ר הארגון מאיר אינדור אומר, כי "יהיה בכך מסר ברור לארגוני הטרור, שלחידוש הפיגועים יש מחיר, הן בהשארת המחבלים הוותיקים בכלא, והן בהקשחת התגובה של ישראל כלפי הפלסטינים".

באמצע נובמבר נרצח עידו זולדן, תושב שבי שומרון, בפיגוע ירי סמוך לקדומים שבשומרון. כעבור עשרה ימים עצרו צה"ל והשב"כ את האחראים לפיגוע ליד הכפר פונדוק. את הפיגוע ביצעו שלושה פלשתינאים הפעילים בביטחון הלאומי הפלשתיני ברמאללה. זולדן נורה מרכב חולף בעת שנסע ברכבו סמוך להתנחלות קדומים.

הפיגוע בו נרצח זולדן, אירע כשבוע לפני ועידת אנאפוליס ובמערכת הביטחון התייחסו אליו כאל ניסיון לטרפד את המהלך הנרקם בוושינגטון. גורם צבאי אמר אז כי ככל הנראה מדובר בהתארגנות מקומית אך לא ברור מדוע בחרו לבצע פיגוע זה.


אחיקם עמיחי. שירת ביחידת שלדג


כוחות הביטחון מסיירים סמוך לזירת הפיגוע