דן חלוץ לבג"ץ: "אני אדם מוסרי"; המשורר נתן זך: "אולי בגרמנית"

אפרת פורשר

דן חלוץ לבג"ץ: "אני אדם מוסרי"; המשורר נתן זך: "אולי בגרמנית"

האלוף דן חלוץ בתגובה לעתירה נגד מינויו לסגן הרמטכ"ל: "את מעמדי כאיש ערכי ומוסרי קניתי במשך כל חיי". המשורר נתן זך, אחד העותרים: "אני מאחל לך שבכל לילה תחוש 'הדף קל' לזכר הערכים שבשמם טבחת קורבנות חפים מפשע

NRG

2004-12-02

האלוף דן חלוץ שב לעין הסערה: בתצהיר לבג"ץ שהוגש בתגובה לעתירה נגד מינויו לסגן הרמטכ"ל טוען חלוץ: "אני אדם ערכי ומוסרי". את העותרים הוא בינתיים לא משכנע. "בשם הערכים שלך טבחת קורבנות חפים מפשע", הטיח בו המשורר נתן זך.

בראיון למוסף "הארץ" ב-23 באוגוסט 2002 נשאל חלוץ על פעולת חיסולו של בכיר החמאס, סלאח שחאדה, שבה נהרגו 14 אזרחים חפים מפשע ומה הוא אומר לטייסים בעניין. חלוץ, אז מפקד חיל האוויר, השיב: "תישנו טוב בלילה. אני גם ישן טוב. הביצוע שלכם היה מושלם". כשנשאל לגבי תחושתו בעת ביצוע פעולה אמר: "אני מרגיש מכה קלה באווירון כתוצאה משחרור הפצצה וכעבור שנייה – זה עובר". כ-30 אזרחים, ובהם פרופ' זך, וכמה ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ נגד מינויו של חלוץ לסגן הרמטכ"ל, בין השאר בשל דבריו בראיון ל"הארץ". לפני כשבועיים דרשו שופטי בג"ץ מחלוץ להגיש את תשובתו לעתירתם ולהסביר את הדברים שאמר בראיון. סגן הרמטכ"ל טוען בתשובתו כי דבריו הוצאו מהקשרם. "באמצעות הדברים ביקשתי למלא את חובתי הערכית כמפקד חיל האוויר לגבות את פקודיי", מסביר חלוץ בתשובה לבג"ץ, "בצד עמידתי העקרונית בסוגיית הפגיעה בחפים מפשע והיקף העוצמה הצבאית שיש להפעיל לשם השגת הייעוד המבצעי".

לטענתו, גישתו העקבית היא ש"יש להימנע ככל האפשר מפגיעה בחפים מפשע, גם במחיר ויתור על ביצוע משימה". האלוף סבור כי אילו העותרים היו "חפצים בבירור האמת הם היו קוראים את כל הראיון והיו מבינים ששני המשפטים, שאותם ניתקו מהקשרם, משמעותם שונה לחלוטין". חלוץ ממשיך: "הדרכתי וחינכתי דורות רבים של טייסים לאהבת הארץ, למקצוענות, למוסר, לערכים, ובכלל זה, הערך הבסיסי והיסודי של הימנעות במידת האפשר מפגיעה בחפים מפשע… את מעמדי כאיש ערכי ומוסרי קניתי במשך כל חיי, במיוחד ב-38 שנות שירות בצה"ל". סגן הרמטכ"ל מספר כי הרגישות לפגיעה בחפים מפשע היא "חלק בלתי נפרד ממני ומהעשייה המבצעית היום-יומית של חיל האוויר". לדבריו, הציבור לא יודע ואף "לא מעלה על דעתו", כמה משימות בוטלו עקב החשש מפגיעה בחפים מפשע. בתום ההסברים והטיעונים מסכם חלוץ ומדגיש כי בסופו של דבר, אין הוא מתחרט על דבריו. "אסור היה לי אז ואסור לי היום לשמוט את הקרקע מתחת לרגליהם של הלוחמים, במיוחד לאור הכרתי את המוסר והערכים הגבוהים של הלוחמים והמפקדים כאחד".

לכבוד: האלוף דן ח'לוץ

הפרופ' זך, חתן פרס ישראל, הגיב לדברים במכתב תקיף הממוען לאלוף חלוץ והגיע לידי NRG מעריב. במכתב, תחת הכותרת "איגרת קטנה לדן חלוץ או ח'לוץ, כפי שמכנים אותך ידידיך בחיל האוויר ובכלי התקשורת שלנו". "אינני יודע אם יורשה לי לומר לך 'שלום' מבלי להכעיס אותך", כותב זך, "אבל סתם מתוך סימפטיה לאומץ שהפגנת בדבריך הכנים וכמי ששירת כקצין רפואה במלחמת השחרור בשנים בהם ייתכן שעוד לא נולדת אני נכון לעזור לך בניסוח 'ערכיך', כפי שהמליץ לך בית המשפט העליון של מדינת ישראל. "ובכן, ראשית אני מציע לך לנסח את 'ערכיך' בגרמנית.

לשון זו, ובעיקר בגילגוליה בין ראשית שנות ה-30 ומחצית שנות ה-40 של המאה הקודמת, יפה להם הרבה יותר מן הלשון שבה דיברו והוכיחו את עמם נביאי ישראל. "שנית, אני מציע לך לכתוב את הדברים על לוח מאה פעמים, כראוי לתלמיד שסרח, כמו שנהגו פעם בבתי ספר מתקדמים בישראל ובעוד כמה מדינות. "ושלישית, אני מאחל לך שתגיע לזקנה ולשיבה טובה ובכל לילה מאותן שנים ארוכות, תחוש 'הדף קל' בגופך לזכר הערכים שבשמם טבחת קורבנות חפים מפשע".

יוזם העתירה: "שיעוף מהצבא"

גם יואב הס, שיזם את העתירה, תקף בחריפות את תשובתו של חלוץ וכינה אותו שקרן. "זאת לא הפעם הראשונה שחלוץ מוסר דיווח שיקרי והוא מוכן לעשות כל פעלול כדי לשמור על התפקיד שלו", טוען הס. "הוא טוען שחיל האויר לא קיבל ממצאים מודיעיניים מלאים, כאשר כל אחד יודע שעזה היא אחת הערים הצפופות בעולם. במה אשמה בתו של שחאדה? היא לא בחרה להיוולד לרוצח". הס הוסיף: "אדם שלא מבין שפצצה של טון תגרום בהכרח למותם של אנשים חפים מפשע, לא מתאים לכהן בתפקיד בכיר". אם הוא הבין זאת והביא עובדה זו בחשבון, הוסיף, אז "אין לו את רמת המוסר המתאימה והוא לא ראוי לשמש כסגן הרמטכ"ל. אדם שמבצע פשע מלחמה על פי כל האמנות הבינלאומיות, ראוי שיעוף מהצבא".

"ישראלים חפים מפשע נטבחו"

ביקורת על דברי האלוף חלוץ נמתחה גם מימין. ד"ר אריה בכרך, מראשי ארגון אלמגור לנפגעי טרור כתב לחלוץ: "בהנחה שדבריך לא הוצאו מהקשרם הרי שבתצהיר התשובה שלך לבג"ץ אמרת, בין השאר, 'אילו היה הציבור יודע כמה משימות בוטלו בגלל ידיעות על מציאת חפים מפשע…' מי ימנה את הישראלים החפים מפשע שנטבחו רק על מנת לשמור על חייהם של חפים מפשע מאוייבי עמנו ששימשו כחומת מגן לרוצחים המנוולים שחסו בצילם. "צר לנו שהמוסר הנוצרי של 'תן את הלחי השנייה' הוא המוסר שמנחה אותך תחת המוסר היהודי הגורס 'הבא להורגך השכם להורגו'. ניסיתי יחד עם חבריי למנוע את הקריסה המוסרית שהונחתה עליך על-ידי קבוצות ישראלים כמו 'יש גבול', 'די לכיבוש', נתן זך וכיוצא באלה שחיי האוייב חשובים בעינהם מחיי בני עמנו. צר לי שנכשלנו במאמצינו. בדיוק בימים אלו ערב חג הגבורה היהודית על מוסר התייוונים".