עוד עתירות נגד העסקה: "המדינה על הברכיים"

אביעד גליקמן

עוד עתירות נגד העסקה: "המדינה על הברכיים"

"אזרחית מודאגת" מירושלים עתרה לבג"ץ בדרישה למנוע שחרור 29 מחבלים "מהמתועבים ביותר". היתומים מהפיגוע בסבארו דרשו לעכב העסקה עד קביעת קריטריונים. הדיון – מחר ב-12:00. ביניש בראש ההרכב, מי לצדה?

Ynet

2011-10-16

עוד עתירות נגד שחרור מחבלים במסגרת עסקת גלעד שליט: בזמן העברת האסירים לבתי הכלא קציעות והשרון במסגרת ההיערכות לעסקה, הוגשו הבוקר (יום א') עתירות נוספות נגד שחרור מחבלים. בני משפחת סחיווסחורדר, שאיבדו את הוריהם בפיגוע בסבארו בירושלים, קוראים למנוע את שחרורה של אחלאם תמימי, שהסיעה את המחבל המתאבד כדי להתפוצץ במסעדה. רונית תמרי מירושלים, שטוענת כי "העסקה מורידה את מדינת ישראל על הברכיים", דורשת להסיר 29 שמות מחבלים מהרשימה, ביניהם של עבד עמרו, ממתכנני הפיגוע בקפה הלל, ושל ג'יהאד ירמור, שאחראי לחטיפתו ורציחתו של החייל נחשון וקסמן.

"על מדינת ישראל לקבוע קריטריונים ברורים לשחרור האסירים הביטחוניים אותם היא מתכוונת לשחרר במסגרת עסקת הכניעה", כותבים בני משפחת סחיווסחורדר בעתירה ומבקשים מבג"ץ להורות על עיכוב שחרור האסירים עד לקביעת הקריטריונים.

בדרך לחופש: האסירים מועברים לכלא קציעות ולכלא השרון (צילום: אמיר לוי, עוז מרון, רועי גזית, רועי עידן)

"אחלאם תמימי, כשנשאלה אם היא מתחרטת על המעשה ענתה לכתב תקשורת ישראלי כי היא עצובה שלא הצליחה להרוג יותר יהודים מאשר ה-15 שרצחה", הם מציינים.

"תמימי, שהינה רוצחת בדם קר חוזרת ומצהירה תחת כל עץ רענן כי תחזור לטרור, שחרורה מסכן בוודאות חיי יהודים גם בארץ וגם בחו"ל. ההחלטה לשחרר אותה הינה בלתי סבירה באופן קיצוני. לממשלה אין את הלגיטימציה לשחרר את מי שנדון למאסרי עולם בגין רצח".

התרגשות במצפה הילה (צילום: עידו בקר, עריכה: תמר אברהם)

בעתירה מציינת משפחת סחיווסחורדר כי היא גם מתנגדת לכך שתמימי ושורה של מחבלים נוספים יגורשו לחו"ל ומסבירה שטמונים בכך סיכונים ביטחוניים גדולים. "עסקת שליט מעמידה בסכנה ישירה לא רק חיים של אלפי יהודים, היא מחבלת גם במאמצי העולם החופשי במלחמתו הקשה בטרור האיסלאמי", הם טוענים, "אין כל סיבה שתמימי תצא לחיי מנעמים בחו"ל, יש לאסור עליה לצאת מגבולות יהודה ושומרון. הגירוש יאפשר לה להפיץ הרס ושנאה בכל רחבי העולם כשהיא מוקפת במיטב המנעמים שהעולם יוכל להציע לה".

"עצימת עין של הממשלה"

לאחר הגשת העתירה, אמר ל-ynet אחד מבני המשפחה, מאיר סחיווסחורדר, כי "אין לנו הרבה תקווה ואמונה, אולם אנו רוצים לדעת שכיסינו את כל קצה האפשרויות. אנו מבקשים מלבד לעצור את הטירוף של השחרור, גם שלא יינתן יד לאותם רוצחים לעזוב לחו"ל, שם יהפכו למנהיגי טרור, יחיו חיים טובים וחלק מהם אף יחזרו לפגוע במטרות יהודיות". בלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר, אחד מבני המשפחה, שבואל סחיווסחורדר, נעצר אחרי שריסס "תג מחיר" ושפך צבע לבן על אנדרטת הזיכרון ליצחק רבין בתל-אביב. למאבטח שעצר אותו אמר: "רצחו לי את המשפחה".


אחלאם תמימי. "עצובה שלא הצליחה להרוג יותר" (צילום: דן בלילטי)

רונית תמרי, שאמרה שהיא "אזרחית מודאגת", צירפה לעתירה שהגישה את רשימה האסירים שלשחרורם היא מתנגדת ומתחה ביקורת על התנהלותה הפזיזה של הממשלה. "שחרור 1,027 מחבלים, רובם רוצחים מהמתועבים ביותר שדנה אותם מערכת המשפט, אינו מידתי", היא כותבת, "עסקה זו מורידה את מדינת ישראל על הברכיים לפני ארגון טרור קיצוני ומהווה תבוסה למדינת ישראל במלחמתה בטרור".

לטענתה, "מדובר בנטילת סיכון גבוה ביותר ובעצימת עין מצד הממשלה לגבי המחכה לנו בפתח אם מפלצות אלה ישוחררו". למרות אישור השב"כ לעסקה, עוד היא מציינת כי "אין ביכולתם של כוחות הביטחון להתמודד עם שחרור המחבלים ולספק הגנה לאזרחי המדינה".


העברת אסירים מכלא מגידו לקציעות (צילום: חגי אהרון)

בנוסף, דורשת תמרי מהמדינה לנמק מדוע החליטה לשחרר מחבלים פלסטינים "שידיהם מגואלות בדם רב", תמורת שחרור גלעד שליט. "מדוע מפקירה ממשלת ישראל את אזרחיה,ילדיה ועולליה בעצם שחרור המרצחים שיש ביניהם כאלה שנידונו למאות שנות מאסרי עולם כל אחד. תבוא ממשלת ישראל ותנמק מי מבין המחבלים 'עם דם על הידיים' והאם היא יכולה לערוב לשלומם וביטחונם של אזרחי ישראל וילדי ישראל מפני ביצוע פעולות טרור נפשעות מצד מרצחים אלה העומדים להשתחרר לרחובות תמורת פדיונות של שבוי אחד, גלעד שליט".

בינתיים, נודע ל-ynet כי מחר בשעה 12:00 ידון בג"ץ בדרישת ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" לבטל את עסקת שליט. שופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, קבע כי העתירה תיבחן בפני הרכב של שלושה שופטים – הנשיאה דורית ביניש, וכן אליעזר ריבלין וחנן מלצר – והפרקליטות תתבקש להגיש את תשובתה עד שעתיים לפני הדיון. הארגון עתר גם בבקשה להאריך את פרק הזמן שהוקצב במשרד המשפטים להגשת התנגדויות לעסקה.


סא"ל (מיל') דן שיאון ותא"ל (מיל') אמציה חן בבית המשפט העליון (צילום: נועם מושקוביץ)

היום באו לעליון תת-אלוף אמציה חן וסגן-אלוף דן שיאון, שחתומים על עתירת אלמגור. הם הגישו תצהיר ביטחוני שצורף לעתירה ובו כתבו ש"הימנעות מהפקת לקחי נפילתם של אזרחים וחיילים בשבי היא עבירה מוסרית המבטיחה הריגת אזרחים ונפילה בקרב של לוחמים בעתיד".

לדברי השניים, תמיכת ראשי מערכת הביטחון בעסקת שליט אינה רלוונטית "מלבד חוות דעתם המקצועית על המשך הטרור והגברתו".

בנוסף, משפחות קרמן וצור, שיקיריהן נרצחו בפיגוע שהתרחש בקו 37 בחיפה בשנת 2003, הגישו הבוקר תביעה לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד השותפים לרצח שאמורים להשתחרר בעסקת שליט. הם ביקשו להוציא למחבלים צו עיכוב יציאה מהארץ, בנוסף לפיצויים של 2.25 מיליון שקל.