המדינה לבג"ץ: אין כל חריג בהעברת אסירים לירדן

יובל יועז

המדינה לבג"ץ: אין כל חריג בהעברת אסירים לירדן

הפרקליטות מבקשת מבג"ץ להכריע בעניין בהקדם האפשרי, מאחר שעל פי החלטת הממשלה העברת האסירים אמורה להתבצע עוד היום

הארץ

2007-07-03

ההסכם עם ירדן בדבר העברת ארבעה אסירים שהורשעו ברצח חיילים ישראלים דומה לאמנה בדבר העברת אסירים, "ומשקף את העיקרון המנחה באמנה ואת הפרקטיקה הנהוגה בין מדינת ישראל לבין מדינות אחרות". כך טוענת הפרקליטות בתשובה שהוגשה אמש (שני) לבג"ץ בה היא מבקשת לדחות את העתירה שהגישו ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" ושרה לוי, אמו של חייל המילואים פנחס לוי אותו רצח אחד האסירים, בבקשה לפסול את החלטת הממשלה על העברת האסירים.

הפרקליטות מבקשת מבג"ץ להכריע בעניין בהקדם האפשרי, מאחר שעל פי החלטת הממשלה העברת האסירים אמורה להתבצע עוד היום. בבירור שערכה הפרקליטות עם מזכיר הממשלה עלה, כי נידן לדחות את העברתם לכל המאוחר עד יום חמישי. לטענת הפרקליטות "יש חשיבות מדינית רבה לסיום המהלך מול ממלכת ירדן בשים לב לכך שהממשלה צפויה לדון – כפי שראש הממשלה ציין בפסגת שארם א- שייח – בשחרור אסירים פלשתינאים".

מאחר שירדן איננה חתומה על אמנה בדבר העברת אסירים לריצוי עונשם במדינות אזרחותם, ומאחר שבין ירדן לישראל אין אמנה דו צדדית בעניין זה, העברת אסירים ירדנים מישראל לירדן נעשית במסגרת הסכם מיוחד שנחתם לצורך זה. לצורך כך שיגרה ישראל ביום ראשון איגרת לירדן, שבה נכתב מפורשות כי קבלת הסכמתה של ירדן לאמור באיגרת זו תיחשב הסכם חד פעמי. באיגרת התבקשה ירדן לאשר כי האסירים שיועברו הם אזרחים ירדנים, ובנוסף התבקש העתק מהחוק הירדני שממנו עולה כי העבירה שבה הורשעו בישראל היא עבירה גם בהתאם לחוק הירדני, וכן מידע על הליכי האכיפה, הפחתת העונש, ושחרור מוקדם בירדן.

אתמול התקבלה איגרת תשובה בה צוין כי ממשלת ירדן חייבת לאכוף את גזרי הדין של האסירים בהתאם לחוקי ירדן. עוד מציינת הפרקליטות בהודעה שמסרה אמש לבג"ץ, כי במסגרת המגעים שהתנהלו עם שלטונות ירדן ביקשה ישראל לקבל את הוראות החוק הירדני גם לעניין סמכות למתן חנינה.

עבדאללה יוכל לחון את רוצחי החיילים בעוד שנה וחצי

בישיבת הממשלה ביום ראשון בה אושרה העברת האסירים מסר מזכיר הממשלה, ישראל מימון, כי לפי ההסכם בין ישראל לירדן ישהו ארבעת האסירים עוד שנה וחצי לפחות בכלא הירדני. לאחר סוף שנת 2008 יוכל המלך עבדאללה להעניק להם חנינה. אם יעשה כן, ישוחררו הארבעה לאחר שריצו כ-18 שנות מאסר. בעד העברת האסירים הצביעו שרי קדימה, הגמלאים והעבודה, ואילו שרי ישראל ביתנו וש"ס התנגדו לה.

אולמרט אמר בישיבה, כי ההחלטה היא מחווה לירדן, וציין שהסוגיה נדונה בין המדינות כבר כמה שנים, והתקופה הנוכחית מתאימה להיענות לבקשת הירדנים.

ארבעת הירדנים שיועברו לירדן הורשעו ברצח חיילים ישראלים בבקעת הירדן בשתי תקריות, לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. שלושה מהאסירים – סלאמה אבו ג'לון, חאמד עבד אל-ראזק אבו ג'לון ואמין עבד אל-כרים א-סנעא – חדרו בנובמבר 1990 מירדן לישראל. הם נתקלו בכוח צה"ל והרגו את סרן יהודה ליפשיץ. השלושה הורשעו ברצח ומרצים מאסר עולם, שלא נקצב. אסיר נוסף, סולטן עג'לוני, חדר לישראל מספר ימים לאחר מכן והרג את סמ"ר פנחס לוי. גם הוא נשפט למאסר עולם.