"שחרור רוצחי בנינו הוא בגידה בזכר הנופלים"

שמואל מיטלמן; נלה מיוחס

"שחרור רוצחי בנינו הוא בגידה בזכר הנופלים"

הממשלה אישרה להעביר לירדן 4 מחבלים, שרצחו שני חיילים לפני 17 שנה, אך בהצעת ההחלטה לא הובהר שהם יוכלו לקבל חנינה ולהשתחרר בעוד שנה וחצי. אב שכול: "מרגיש שבגדו בנו"

NRG

2007-07-01

משפחותיהם של החיילים יהודה ליפשיץ ופנחס לוי, שנרצחו לפני כ-17 שנה, הביעו היום תחושות מרות של פגיעה ועלבון בעקבות הסיכום שהושג בין ראש הממשלה, אהוד אולמרט לבין מלך ירדן עבדאללה, לפיו ייתכן שרוצחי בניהם ייצאו לחופשי בעוד שנה וחצי. בעתירה לבג"ץ שהגישה שרה לוי, אמו של החייל פנחס לוי ז"ל, היא טוענת: "כעת בכלל לא בטוח שהם ירצו אפילו עוד יום מאסר נוסף בכלא הירדני". אלי ליפשיץ, אביו של סרן יהודה ז"ל: בגדו בנו. אם רוצים לתת לירדן מחוות, שיעבירו כסף, לא רוצחים.

"יהודה היה קצין בצה"ל, איש מילואים, שעזב את כל עיסוקיו והלך להגן על המדינה", הדגיש ליפשיץ. "הוא נפל במילוי תפקידו בעת מרדף אחר מחבלים שבאו לעשות פיגוע. ברגע שזה הפך למטבע שעובר לסוחר ובתשלום כזה זול לוקחים אותו, זה פוגע ומעליב. היה לנו עוד אחד ששוחרר בעסקת משעל מבלי שיידעו אותנו. זה קלף נוח וקלף זול, למה לא לעשות את זה?".

שתי המשפחות התנגדו מראש לאפשרות כי הרוצחים יועברו לירדן. "מה זו המחווה הזו לשחרר רוצחים?", תוהה ליפשיץ. "אם הוא רוצה לתת מחווה, שיהיו מחוות כספיות, אבל למה את הדברים האלה? אנחנו מרגישים פראיריים". לדבריו, עוד לפני שקיבלה הממשלה את ההחלטה, הוא פנה לשרים להסביר את עמדתו. "צר לי על הדוגמה שהממשלה נותנת", ציין. "הם ידעו את זה שהם ישוחררו. כולם יודעים למה מתכוונים כשאומרים להעביר אותם לירדן.

רועי, בנו של פנחס לוי ז"ל, תקף בחריפות את אולמרט. "ראש הממשלה הוא פשוט שקרן כי מהשיחות טלפון שהיה לו איתנו הוא לא אמר את זה", הדגיש. "הוא דיבר על המחויבות שלו. הוא כמובן טייח, שיש שיקולים מדיניים וכדומה. הוא לא אמר שום דבר וגם שיקר במצח נחושה".

"הייתי מוכנה לשחרור תמורת שליט"

לדברי לוי, החלטת הממשלה היא בגידה בזכר הנופלים, ובזכרו של אביו. "עצם זה שממשלת ישראל משחררת מחבלים עם דם על הידיים, במסווה של העברתם לירדן, הוא מעשה לא צודק שאינו מוסרי. אם כך ממשלת ישראל מתייחסת לנופלים שלה שהיא בעצמה שלחה אז אבוי לנו. זה קלונה של הממשלה הזו. ניסינו לדבר עם שרים, אבל התחושה היתה שהם מתחמקים כי 'לא נעים להם'. התחושות הן של השפלה וסטירת לחי, של ביזוי".

ואילו שרה לוי, אמו של פנחס ז"ל, אמרה כי כעת היא בכלל לא בטוחה שהרוצחים יישבו עוד יום אחד בכלא. "פיני השאיר שני ילדים קטנים, הורים ואחים", אמרה. "הרוצחים רצחו אותו כשהיה במילואים על-ידי שלוש יריות בגב. איך אני יכולה להיות בטוחה שהרוצחים אכן יישבו בכלא בירדן? מי יערוב לי שהם לא ישוחררו מחרתיים?".

לדבריה, היא היתה מתייחסת באופן שונה אם רוצחי בנה היו משוחררים במסגרת עסקה בה החייל החטוף גלעד שליט היה זוכה לחזור הביתה."הייתי מוכנה שישחררו את רוצחי בני תמורת שליט. זו תמורה שאני מוכנה לקבל. אבל סתם ככה לשחרר רוצחים? מדוע? אני מתחננת בפני הממשלה, אל תשחררו את רוצחי בני".

"בג"ץ בשביל הרקורד"

בעקבות החלטת הממשלה עתרה לוי, יחד עם ארגון אלמגור, לבג"ץ בדרישה להורות לראש הממשלה אולמרט לבטל את החלטתו להעביר את המחבלים לירדן. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד נפתלי ורצברגר, טוענת לוי כי הרוצחים זוכים לתשומת לב מיוחדת בירדן בשל זהות הקורבנות – חיילים יהודים וישראלים. "שחרור רוצחים מהווה פגיעה קשה בנרצחים ובמשפחותיהם, וקיים חשש כי הרוצחים יהפכו לגיבורים בארצם", נכתב בעתירה.

בנוסף, סבורה לוי כי מחוות מדיניות, תוך שימוש באסירים בכלל, וברוצחים בפרט , הן צעד פסול ומנוגד לעקרון הפרדת הרשויות, לשיווין בפני החוק, ולאמון הציבור כמי שנתן ידו לרצח לא ישוחרר בידי פוליטיקאים. בעתירה היא מציינת עוד כי בין ישראל ירדן אין הסכמי הסגרה, ולכן כלל לא ניתן להבטיח שהאסירים ירצו עונש כלשהו אם יועברו לכלא ירדני.

עם זאת, בנו של פנחס ז"ל, רועי, לא נותן סיכוי רב לעתירה. "אנחנו יודעים שכמעט בטוח שבג"ץ לא יתערב בעניין הזה, אבל אנחנו חושבים שצריך בכל זאת להגיש אותו כדי לדפוק על השולחן ולומר שמשהו לא בסדר", הוא מסביר. "שיירשם שהיה בג"ץ, בשביל הרקורד".