בשב"כ שוקלים: "בית לחם" בקורסי ההכשרה

יוחאי עופר

בשב"כ שוקלים: "בית לחם" בקורסי ההכשרה

הסרט המתאר את היחסים בין סוכן שב"כ ל"מקור" שלו קוצר שבחים בשירות. יוזמה חדשה מבקשת להשתמש כהמחשה לפעילותם

NRG

2013-11-26

אחרי שכבש את לב הקהל הישראלי וזכה לביקורות חמות מצד מבקרי הקולנוע ואף גרף שורת פרסים מקומיים, הסרט'בית לחם' כובש מעוז נוסף – אנשי שירות הביטחון הכללי.


המחשה לפעילות בשירות. מתוך הסרט "בית לחם" (צילום: רד אדיר)

בסרט "בית לחם" מוצגת בין היתר התנהלותם של אנשי השירות, והוא גורם לתסיסה רבה בקרב הסוכנים ואנשי המטה. רבים מהם הלכו בשבועות האחרונים לבתי הקולנוע וצפו בסרט, ואף חלקו מחמאות על אמינותו של התסריט והמשחק בו.

הסרט, שיצא לאחרונה אל בתי הקולנוע, מציג את עולמו של סוכן שטח בשב"כ מול עולמו של פלסטיני המשמש עבורו "מקור" ומספק לו מידע, ואת הקרבה והאינטימיות המורכבת בין השניים כחלק ממערכת היחסים של מפעיל ומופעל. בעודו עובד עם מפעילו בשב"כ המקור נותן יד גם לפעילות של אחיו המבוקש, מה שמוליד את הדילמה והמורכבות שאליה אנשי השירות מתחברים כל כך.

מחוץ לבתי הקולנוע זוכה הסרט לתהודה רבה גם בין משרדי השב"כ השונים ובין אנשי השטח. בשירות מקובל לערוך ערב תרבות אחת לכמה שבועות למשרתים ולבני זוגם ובקרוב יוקרן הסרט המדובר בפומבי. ייתכן שהוא אף ייכנס לתוכנית ההכשרה הרשמית בקורסים שמעביר השב"כ לאנשיו טרם היציאה לשטח, לטובת הבנת פעילותו של איש שב"כ.

הכנסתו של הסרט כחומר לימוד רשמי בשב"כ היא יוזמה המתגבשת ונבחנת ברצינות, אך המהלך טרם אושר בצורה סופית.

סא"ל מאיר אינדור יו"ר ארגון נפגעי הטרור אלמגור אמר בתגובה: "במקום לשלוח את אנשי השב"כ לצפות בסרטים ש'מבינים' את הצד הפלסטיני והטרוריסטים שלו אולי כדאי שהשב"כ ינצל את זמן אנשיו וישלח אותם לעקוב אחר תכניות בטלוויזה הפלסטינית בהם משוגרים אותות וקודים לבצוע פעולות טרור – כפי שאירע בחטיפת החייל תומר חזן ורציחתו, שם השב"כ הפסיד את 'הסרט'".

"את הספרות והסרטים שמבינים את האויב שיניח השב"כ לארגוני השמאל הקיצוני ולבכירי שב"כ בעבר שעשו כבר עבודה מצויינת מבחינת הפלסטינים בסרט 'שומרי הסף' וסרטים דומים. לא הבנה דרושה פה לצד השני שמפעיל טרור – אלא מלחמת חורמה ללא פשרות עם מי שחרט רצח ילדים כדרך להשגת יעדים".