כתב האישום חושף: רצח תומר חזן הוזמן מהכלא

אריאל כהנא; יוחאי עופר

כתב האישום חושף: רצח תומר חזן הוזמן מהכלא

נור א-דין אעמר, הכלוא בישראל, דרש מאחיו: "אני רוצה גלעד שליט 2". המסר הועבר בטלוויזיה הפלסטינית: "בקרוב העגל יהיה בכלוב"

NRG

2013-11-24

רצח החייל תומר חזן הוזמן כבר בסוף שנת 2012 בפגישה שקיים המחבל נור א-דין אעמר המוחזק בכלא "הדרים" בישראל עם משפחתו, אבל מערכת הביטחון לא הצליחה לסכל אותו. כך עולה מכתב האישום שהוגש נגד הרוצח נידאל אעמר. כתב האישום חושף עוד כי לפני הרצח העבירה משפחתו של המחבל באמצעות הטלוויזיה הפלסטינית מסר לאח הכלוא והודיעה לו באמצעות רמז מוסכם כי תקיים את בקשתו.

נידאל אעמר עבד עם חזן במסעדת "צחי בשרים" בבת ים. תחילה טען הרוצח כי לא תכנן לבצע פיגוע, ואולם מכתב האישום עולה כי הוא קיבל פנייה ממשפחתו של נור א-דין אעמר, המוחזק בכלא משנת 2003 בגין תכנון ומעורבות בפיגועי טרור, לחטוף ולהרוג חייל כפיגוע מיקוח.

"אני רוצה גלעד שליט 2", אמר האח הכלוא לאחיו סלאם אעמר. "תחטוף חייל צה"ל ואם צריך גם תרצח אותו – העיקר שאשתחרר". אנשי שירות בתי הסוהר ושב"כ לא הצליחו לנטר את השיחה שהתקיימה בכלא הישראלי.

סלאם קיבל על עצמו את המשימה ואולם אז חלתה אם המשפחה והביצוע התעכב. עוד נכתב בכתב האישום כי האח הכלוא פנה למרואן ברגותי, הכלוא אף הוא, בבקשה שיסייע לו לממש את התוכנית, אולם הלה סירב.

במרץ 2013 שוב נפגשו האחים ונור א-דין חזר על בקשתו. הפעם גם הבטיח האח הכלוא סכום של חמישה מיליון שקל לביצוע הפיגוע. כחודשיים לאחר מכן השתמשה המשפחה בטלוויזיה הפלסטינית הרשמית כדי להעביר לאח הכלוא מסר מוצפן.

בתוכנית הנקראת "למענכם", המשדרת דרישות שלום לאסירים פלסטינים ביטחוניים מבני משפחותיהם, קיבל האח הכלוא מאחיו רמז על הכוונה לממש את התוכנית לחטוף חייל. "ברכות נור א-דין מאחיך סלאם, הדורש בשלומך", נאמר בהודעה. "מצב המשפחה ואמא טוב, והעגל יהיה בקרוב בכלוב ונחגוג את חירותם של כל האסירים". גם הרמז הזה לא נקלט במערכת הביטחון.


נידאל עמאר. נעתר להצעה המשפחתית צילום: שב"כ

בכתב האישום נכתב כי האח סלאם הציע לנאשם נידאל אעמר, שמכיר את ישראל משום שהוא עובד בתחומה, לבצע את התוכנית. נידאל נעתר להצעה. הוא התעניין בקשר לזהותו של משלם הסכום ונאמר לו כי מחצית תשולם לו עם החטיפה והמחצית השנייה עם מסירת הגופה. כשבוע לאחר מכן סיפר הנאשם לסלאם כי הוא עובד במסעדה עם החייל תומר חזן, שיהיה היעד לחטיפה.

זמן קצר לאחר מכן, ב-20 בספטמבר 2013, הצליח אעמר לפתות את חזן, לנסוע עמו לכפר בית אמין שבו הוא מתגורר. תחילה התכוון לבצע פיגוע מיקוח, אולם לאחר מספר שעות רצח את החייל.

הסכם עם הנהגת המחבלים

ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" פנה בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה ולשר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ' בדרישה לבדוק את הפרשה. ב"אלמגור" טוענים כי ההסכם שנחתם בין השב"כ ושירות בתי הסוהר ובין הנהגת המחבלים הכלואים גורם לכך שפיגועים מוזמנים מתוך הכלא הישראלי.

בעקבות שביתת המחבלים הכלואים בשנת 2012 חתמו עמם שב"כ ושב"ס על הסכם הכולל "התחייבות להפסקה מוחלטת של פעילות טרור ותמיכה בטרור, לרבות גיוס ומימון, מתוך בתי הכלא בישראל.

בתמורה להתחייבות זו הסכימה ישראל לבצע הקלות בתנאי המאסר של הכלואים, ובין השאר להחזיר לאגפים הכלליים אסירים המוחזקים כיום בתנאי הפרדה וכן לאפשר ביקורים של בני משפחה מקרבה ראשונה. ב"אלמגור" אומרים כי הזמנת הפיגוע על ידי נור א-דין אעמר מתוככי הכלא בישראל מהווה הפרה של ההסכם.

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "תנאי המחייה של האסירים מוקנים להם על פי דין ואמנות בינלאומיות. גורמי הביטחון האמונים על סיכול פיגועים ימשיכו לפעול למניעתם. מהשב"כ לא נמסרה תגובה.