המחבלים שוחררו – בעזה וברמאללה חגגו

דניאל סיריוטי; שלמה צזנה; עדנה אדטו; לילך שובל; איציק סבן

המחבלים שוחררו – בעזה וברמאללה חגגו

הלילה: כאב בישראל, חגיגות עם המחבלים ברמאללה וברצועה • כ-2,000 פלשתינים הגיעו לקבל את פני הרוצחים ששוחררו מהכלא הישראלי

ישראל היום

2013-10-30

צילום: רויטרס

ברמאללה ובעזה חגגו הלילה את שובם של האסירים הביטחוניים ששוחררו. 21 האסירים שהועברו לגדה המערבית הגיעו לקבלת פנים רשמית אצל יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן במוקטעה ברמאללה. את שחרור האסירים העברנו בשידור חי בישראל היום באינטרנט.

משם הם יצאו אל בתיהם – שם נערכו לחגיגות לכבודם. אמו של יאסר עבד רבו, האסיר הוותיק ביותר שהשתחרר, תושב בית לחם, אמרה אתמול: "זה חלום שהתגשם. לא האמנתי שהבן שלי ישתחרר עוד כשאני בחיים. רק כשאראה אותו בבית באמת אאמין שהוא כאן".

אתמול נודע כי כל אסיר שמשתחרר במסגרת המו"מ מקבל מהרשות הפלשתינית מענק בגובה עשרות אלפי דולרים בהתאם לוותק שלו ולתקופת הזמן שריצה בין כותלי בית הסוהר בישראל, זאת מלבד תקציב חודשי הנע בין 2,500 ל־4,500 שקלים בחודש.

בג"ץ דחה אתמול, כצפוי, את העתירה שהגישו ארגון נפגעי הטרור אלמגור ומשפחותיהם של עשרות קורבנות שנרצחו בפיגועים, והמכשול האחרון בדרך לשחרור 26 האסירים הביטחוניים הוסר. אמש לאחר חצות היו אמורים לצאת האסירים מכלא עופר, בדרכם לעזה ולגדה המערבית.

לצד שחרור המחבלים ישראל אישרה אמש בנייה של 1,500 יחידות דיור בירושלים וביהודה ושומרון וקידום הליכי תכנון של עוד 2,000 יחידות. לפי מקור מדיני בכיר מדובר בבנייה בשכונות רמת שלמה וגילה בירושלים, ביישובים אדם, גבעת זאב, מעלה אדומים וביתר עילית באזור עוטף ירושלים ובקרני שומרון ואריאל שבשומרון. מדובר על אישור בנייה באופן מיידי – לתוכניות ידועות שכבר פורסמו בעבר ועברו את כל שלבי התכנון והבנייה המקובלים.

"אין מגבלות בבנייה"

נוסף על כך, אושר קידום תכנון ברמות שונות של תכנון (הפקדה ודיון לתוקף) של עוד 2,000 יחידות דיור. מדובר בתכנון בשכונה החרדית רמת שלמה בירושלים, בגבעת זאב שמצפון לירושלים, בכפר אדומים, אלמוג ומחולה בבקעת הירדן – וכן בשורה של ישובים בשומרון ובבנימין: בקרני שומרון, עלי זהב, יקיר, שילה, טלמון, ברכה, עפרה ובית אל.

לפי גורם מדיני, המהלך מתואם עם האמריקנים. לדבריו "היה ברור ערב תחילת המו"מ, כי ישראל לא תיקח על עצמה שום מגבלה בתחום הבנייה".

בתוך כך נודע אמש כי שר הפנים, גדעון סער, סיכם עם רה"מ בנימין נתניהו על קידום מיידי של כמה תכניות נוספות: בהפקדה בפועל של התכנית להקמת "מרכז קדם" – מרכז תיירות וארכיאולוגיה על חניון גבעתי מול הכניסה לעיר דוד וקידום הגן הלאומי במורדות הר הצופים – תכנית להקמת גן לאומי מצידה המזרחי של אוניברסיטת הר הצופים. התכנית כוללת הוראות להסדרת שטחי פנאי ונופש, שבילי הליכה, שבילי אופניים, חקלאות ושמירה על הטבע.

"אני רוצה צדק"

אתמול קבע בג"ץ, בראשות המשנה לנשיא מרים נאור, כי אין עילה משפטית למנוע את שחרור האסירים הביטחוניים, והפעימה השנייה במסגרת המשא ומתן עם הפלשתינים יצאה לדרך. במהלך הדיון הטעון נשמעו דבריה של אחייניתו של החייל משה תמם ז"ל, שדיברה בכאב ובהתרגשות נגד שחרור האסירים. אורטל תמם אמרה: "שירתי בצבא והייתי לוחמת. אני אוהבת את המדינה הזאת, ואני לא יודעת למה אני בסיטואציה שבה משחררים רוצחים שרצחו חיילים. הייתי שמחה לקום בבוקר ולדעת שנעשה צדק, ולא לשמוע ש־26 רוצחים חזרו להורים שלהם". שופטי בג"ץ ציינו בפסק הדין כי "רוצחיו של משה תמם ז"ל, שהם ישראלים, אינם מועמדים לשחרור במסגרת הפעימה השנייה, ולמעשה אף אחד מ־26 האסירים אינו אזרח ישראלי".

מאיר אינדור, יו"ר ארגון נפגעי הטרור, מסר בתגובה לפסיקת בג"ץ: "המשפחות השכולות ציפו שבג"ץ שהתערב באחרונה בהחלטת הממשלה לטובת המסתננים מאפריקה, יעמוד על הרגליים האחוריות מול הממשלה. שופטי בג"ץ הוכיחו שנפגעי הטרור שווים בעיניהם כקליפת השום כאשר קיפלו את דגל הצדק במקום שהכי חשוב להניפו – מול ארגוני הטרור".

כבר אחר הצהריים עזבו חמישה אסירים פלשתינים ראשונים את כלא עופר והועברו באבטחה כבדה למחסום ארז, בדרכם לעזה. בצהריים סיימו בשב"ס את ההכנות לקראת שחרור 21 האסירים הביטחוניים הנוספים שהיו אמורים להגיע אחרי חצות למחסום ביתוניא, ומשם לגדה המערבית. כל אחד מהמשוחררים חתם על התחייבות שלא לעסוק עוד בפעילות טרור.

שר הביטחון משה יעלון אמר כי לא נעשתה בחירה "בין טוב לרע, אלא בין אופציות שאף אחת מהן לא טובה". יעלון חזר על רוח הדברים של נתניהו השבוע בישיבת סיעתו בכנסת, ולפיהם מדובר בהחלטה קשה במיוחד. "ליבי עם משפחות הנפגעים אבל כממשלה אחראית אנחנו נאלצים לקבל החלטות כאלה. אני מקווה שנדע גם להשכיל ולממש את הרווחים מההחלטה הכאובה הזאת", אמר יעלון.