בנט בהפגנה נגד נתניהו: לא לשחרור רוצחים

מורן אזולאי; נועם (דבול) דביר

בנט בהפגנה נגד נתניהו: לא לשחרור רוצחים

רגע לפני תחילת ישיבת הממשלה המכרעת על שחרור 104 האסירים כמחווה לפלסטינים, הגיעו המשפחות השכולות לקריית הממשלה, חילקו את מספרי הטלפון של השרים וקראו: "זה יום אבל". יו"ר הבית היהודי השתתף בהפגנה ואמר: "שחרור רוצחים מביא הרבה שכול"

Ynet

2013-07-28

מכריעים בסוגיית האסירים לקול התנגדות המשפחות השכולות: הממשלה תתכנס הבוקר (יום א') להצבעה על שחרור 104 אסירים לקראת חידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים. מול קריית הממשלה בירושלים התאספו בני משפחות של ישראלים שנרצחו בפיגועים ומפגינים נגד שחרור האסירים. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שמתנגד להחלטה, הגיע להפגנה ונשא דברים בגנות שחרור האסירים. ynet העביר שידור חי מההפגנה.

משפחות שכולות הפגינו: "לא לשחרור רוצחים"

בנט אמר בהפגנה כי "שחרור רוצחים מביא הרבה מאוד שכול והוא אות קלון למדינת ישראל. מי שהיום דורש בצד השני שחרור של רוצחים ושורפי ילדים ונשים לא ראוי להיקרא 'פרטנר'. זה מוזר שאנחנו קוראים לו פרטנר, וגם מוזר שבמדינת ישראל לרוצחי ילדים ונשים הם האנשים שהכי קל להם להשיג חנינה במדינת ישראל. אני אצביע נגד, חבריי יצביעו נגד".

בנט ציין עוד כי "אני אומר לכם, למשפחות, תרימו ראש, תרימו ראש, אתם מחזקים אותנו. מחבלים צריך לחסל, לא לשחרר. אנחנו נצביע נגד שחרור רוצחים".

"לא לשחרר". השר נפתלי בנט בהפגנה


"מחבלים צריך לחסל". בנט בהפגנה (צילום: גיל יוחנן)

עוד לפני פתיחת ישיבת הממשלה, החלו עשרות להפגין במקום. "זהו יום אבל", זעקו המשפחות השכולות, שהביאו עמן את דגלי ישראל וגם את תמונות הנרצחים – שרוצחיהם ישוחררו לחופשי כמחווה לרשות הפלסטינית. "רוצחי ילדים לא משחררים", הם קראו במגפון. המשפחות השכולות חילקו את מספרי הטלפון של השרים וביקשו מהעוברים ושבים להתקשר לשרים ולבקש מהם להתנגד בהצבעה. בהמשך הם גם פרסמו ברבים את הטלפון של שי פירון מיש עתיד, בניסיון לשכנע אותו לא לתמוך.

פתיחת ישיבת הממשלה נדחתה בחצי שעה בעקבות מכבש הלחצים שמופעל על השרים. ראש הממשלה נתניהו קיים שיחות מרתוניות עם השרים כדי לשכנעם לתמוך בהצעה, או לפחות להימנע. שר התקשורת גלעד ארדן מהליכוד הודיע על התנגדותו לשחרור האסירים והשר שי פירון מיש עתיד הודיע כי הוא מתלבט בנושא.

מיקה ברומברג, גיסתו של אברהם ברומברג, אמרה עם תחילת ההפגנה: "באנו להעביר מסר ברור וחד משמעי – לא לשחרר מחבלים עם תעודת זהות ישראלית". היא אמרה כי הרוצח כרים יונס, שישוחרר מהכלא אחרי 26 שנה, "למד עם אבי באותו בית ספר". היא פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמרה: "ביבי, אל תיכנע, אל תילחץ, שמור על הצאצאים שלנו, על הילדים שלנו. לרוצחים של יקירינו יש פנים ושמות, הם לא מספרים. הם לא יכולים להסתתר מאחורי רשימות ארוכות וישיבות ממשלה. לא קראתי את המכתב של ראש הממשלה, זה מכתב מבזה".

בין המשוחררים גם חוטפי ורוצחי החייל משה תמם ב-1984. "הדם של החיילים והאזרחים שנרצחו זועק מן האדמה", אמרה איילת תמם, גיסתו של משה ז"ל. "אסור לעשות את הטעות ולשחרר מחבלים נתעבים במסגרת תנאים מוקדמים, אלו רוצחים שיחזרו לרצוח. שחרור כתנאי לשיחות שלום מראה על מדינה חלשה, ביבי מפגין בכך פחד והתרפסות בפני הפלסטינים. זה רק יעודד עוד רציחות וטרור".

שחרור האסירים: עימות בין חוטובלי לחנין


"זה רק יעודד רציחות וטרור". ההפגנה בירושלים, הבוקר (צילום: מורן אזולאי)


(צילום: מורן אזולאי)

יו"ר ארגון אלמגור, מאיר אינדור, הגיע אף הוא להפגנה. "נתניהו, אתה וחבריך בממשלה מובילים אותנו לכניעה", אמר אינדור. "הציבור הוא מוסרי, הוא רוצה צדק ומוסר וחושב שיש לעצור את הביזיון הלאומי הזה. כלי נשקם של ההורים הם התמונות, הטרור רוצה לנצח את העם והעם לא ייתן לאבו מאזן לנצח את העם".

אמש הפיץ נתניהו הצעת החלטה, שמובאת הבוקר בפני השרים, על שחרור 104 האסירים. לפי ההצעה, הממשלה מאשרת את פתיחת המשא ומתן ותסמיך צוות שרים מצומצם שפעולתו תחל לאחר תחילת השיחות. נתניהו הפעיל מכבש לחצים בקרב שרי הליכוד לתמיכה במהלך שחרור האסירים, אך צפוי להיתקל בהתנגדות של כמה מהם.

דיון באולפן: לשחרר אסירים?


"הציבור רוצה צדק". מאיר אינדור בהפגנה, הבוקר (צילום: גיל יוחנן)


(צילום: גיל יוחנן)

צוות השרים, שבראשו יעמוד ראש הממשלה, יכלול את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שרת המשפטים ציפי לבני, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ואת שר המדע הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי. צירופו של פרי שלא היה מתוכנן אמור להבטיח לנתניהו רוב בצוות השרים. בהצעה צפויים לתמוך מרבית השרים. שרי הבית היהודי הודיעו כי בכוונתם להתנגד ולשרי ישראל ביתנו ניתן חופש הצבעה.













בבית משפחת רוטנברג, שאבי המשפחה איזיק ז"ל נרצח על ידי מחבלים בשעה שעבד באתר בנייה בפתח תקווה בשנת 1994, מתקשים לקבל את התנאים המוקדמים למשא ומתן שיביאו לשחרור הרוצחים. רבקה רוטנברג (80), אלמנתו של איזיק ז"ל, לא מאמינה שאפשר לשנות את החלטת הממשלה. "לא משנה מה אני אגיד, במילא לא יתייחסו לדברים שלי. יש מחבלים גרועים יותר מהמחבלים שרצחו את בעלי, למשל מחבלים שרצחו משפחות שלמות באכזריות".

למרות ההצהרות של הפלסטינים, נשארה רוטנברג אופטימית בכל הנוגע להסכם שלום עתידי. "אולי אחרי שישחררו את המחבלים", היא נאנחת, "אולי אז יתקרב השלום. הלוואי ובסופו של דבר יהיה שלום ולא יהיו יותר רציחות".

ראש הממשלה נתניהו פרסם אמש הודעה והתייחס לאפשרות של שחרור אסירים: "זוהי החלטה קשה מאין כמוה. היא מכאיבה למשפחות השכולות, היא מכאיבה לעם ישראל כולו והיא מכאיבה לי מאוד.

היא מתנגשת עם ערך חשוב מאין כמוהו, ערך הצדק. זהו אי צדק ברור שבני עוולה, גם אם רובם המוחלט ישבו בכלא למעלה מ-20 שנה, ישתחררו לפני שסיימו לרצות את מלוא תקופת מאסרם. ראשי ממשלה נדרשים מעת לעת לקבל החלטות בניגוד לדעת הקהל – כשהדבר חשוב למדינה. התשובה הטובה ביותר שאנו נותנים לאותם רוצחים שפלים היא שבעשרות השנים שבהן ישבו בכלא, בנינו מדינה לתפארת".