ליברמן: "ההתנצלות – שגיאה חמורה"

עופר וולפסון

ליברמן: "ההתנצלות – שגיאה חמורה"

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ושר החוץ לשעבר אמר כי ההתנצלות של ראש הממשלה בפני טורקיה "פוגעת במאבק הבלתי-מתפשר של ישראל על צדקת הדרך" • על ארדואן: "האחראי הבלעדי להידרדרות היחסים בין המדינות"

חדשות מחלקה ראשונה

2013-03-22

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ושר החוץ לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר (יום ו', 22.3.13) כי התנצלות של מדינת ישראל על פעילות של חיילי צה"ל נגד ארגון טרור היא שגיאה חמורה.

ליברמן מסר כי "כל מי שצפה בתמונות שצולמו על ספינת ה'מאווי מרמרה' מבין מעל לכל ספק שחיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית מול פעילים של ארגון ה-IHH, שמוכר כארגון טרור גם במדינות אירופה ובהן גרמניה והולנד. התנצלות כזו פוגעת במוטיבציה של חיילי צה"ל ובנכונות שלהם לצאת למשימות כאלה בעתיד ומחזקת את הגורמים הקיצוניים באזור. חמורה עוד יותר היא העובדה שההתנצלות פוגעת גם במאבק הבלתי-מתפשר של עם ישראל על צדקת הדרך, על מוסריותו ועל מוסריות חייליו".

ליברמן הוסיף כי הוא "מעריך את היחסים הטובים ששררו שנים רבות בין העם היהודי לעם הטורקי, אך ההנהגה הנוכחית בטורקיה בראשות ראש הממשלה ארדואן ושר החוץ דאוטולו, היא האחראית הבלעדית להידרדרות היחסים בין המדינות. השתלחותו של ארדואן בישראל בכל הזדמנות אפשרית, החל מהתקפתו על הנשיא פרס ב-2009 בוועידת דאבוס ועד לדבריו לפני מספר שבועות על-כך שהציונות היא גזענות ופשע נגד האנושות, וסירובו להתנצל על אמירה זו מפורשות ובמקביל להתנצלות הישראלית, פוגעת בכבודה ובמעמדה של ישראל באזור ובעולם כולו".

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' מסרה כי נכון עשה ראש הממשלה נתניהו כשהתפייס עם ארדואן. "טורקיה היא מעצמה אזורית שהיחסים עמה חשובים מאוד לישראל. גם אם ההתנצלות לטורקים נעשתה בלב כבד, טוב שנעשתה. מוטב למחול על הכבוד ולעשות את המעשה החכם והמועיל למדינה. יש לקוות שהפיוס עם הטורקים אחרי שלוש שנות נתק הוא צעד ראשון לדרך מדינית חדשה שתבצר מחדש את מעמדנו הדיפלומטי והאסטרטגי", אמרה.

חבר מפלגתה, ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר הסיעה, הוסיף: "אני מברך על ההבנות שהושגו בין נתניהו לארדואן. המהלך הזה תואם את האינטרסים האסטרטגיים של ישראל הן מבחינה אזורית והן מבחינה בינלאומית ועונה לשיתוף הפעולה העמוק בין ישראל לארה"ב. טורקיה היא מעצמה אזורית חשובה ויציבה שנכון להתאמץ ולשמור על יחסים תקינים איתה ככל שניתן".

ארגון נפגעי הטרור, אלמגור, טען כי לאחר שארגון IHH הוכר כארגון טרור לכל דבר ולאחר שדפוס פעולת אנשיו נגד חיילי צהל היה בעל אופי אלים ביותר, הייתה צריכה להגיע התנצלות טורקית בפני ישראל.

"במקום שהטורקים יתנצלו בפני ישראל על כך שהיא נותנת חסות ומאפשרת לארגון טרור לפעול משטחה, שודל נתניהו להתנצל בפניהם. בקצב כזה נמצא את ממשלת נתניהו משלמת פיצויים למשפחות המחבלים הפלשתינים שנהרגו ע"י צה"ל", אמר יו"ר הארגון, מאיר אינדור.

לדבריו, נתניהו עולה על מסלול מסוכן בו הממשלה לא עומדת איתנה מאחורי הצהרותיה ואינה מגנה בנחישות על פעולות הצבא.

גם תנועת הימין קוממיות גינתה את ראש הממשלה על ש"השפיל את צה"ל ומדינת ישראל בפני הטורקים והפנה עורף ללוחמי צה"ל שחירפו נפשם על סיפון המרמרה כדי לשמור על ביטחון ישראל וריבונותה", כלשון אנשי התנועה.

"אנו מחזקים את חיילי צה"ל החשים נבגדים. חיילים יקרים, כבודכם חשוב בעיני אזרחי ישראל גם כאשר ראש הממשלה מבזה את כבודכם בפני הטורקים. צר לנו שהצעד הראשון של הממשלה ה33 הוא צעד של נמיכות קומה ותבוסתנות מול הקמים עלינו. נקווה כי ימי חג הפסח יעניקו לראש הממשלה זקיפות קומה שכל כך חסרה לו היום, ויחזור בו במהירות מההתנצלות המשפילה", ציינו.