משפחות שכולות נגד העסקה: "לקחו את הנחמה"

עוז רוזנברג; יניר יגנה; רויטל בלומנפלד

משפחות שכולות נגד העסקה: "לקחו את הנחמה"

רבים מקרוביהם של נפגעי טרור מתקשים להשלים עם שחרורם הקרוב של הרוצחים. אביו של אופיר רחום ז"ל: "יהיו עוד הורים שכולים"

הארץ

2011-10-14

המשפחות שאיבדו את יקיריהן באירועי טרור התקשו לקבל את הבשורה הקשה של שחרור המחבלים במסגרת עסקת שליט. בשיחות עם כתבי "הארץ" הן סיפרו על תחושת התסכול מכך שהממשלה זנחה את התחייבותה להעניש את רוצחי קרוביהן, והביעו חשש מגל פיגועים שיתרחש בעקבות העסקה. למרות זאת, חלקן הבהירו כי מטרת שחרורו של שליט מצדיקה גם את שחרור המחבלים שאחראים למות ילדיהן.

"שילמנו את המחיר, אך התנחמנו בכך שהרוצחים יישבו כל חייהם בכלא", אמר שלום רחום, אביו של הנער אופיר רחום, שנרצח ברמאללה ב-2001. "עכשיו גם את הנחמה הזו לקחו לנו".

אמנה מונא, שפיתתה את אופיר רחום להיפגש עמה והעבירה אותו לפעילי פתח שרצחו אותו, צפויה להשתחרר בשלב הראשון של עסקת החילופים. רחום מתח ביקורת קשה על העסקה וטען כי היא מהווה איתות לפלסטינים כי הטרור הוא אופן פעולה משתלם עבור. "אנחנו שיכורים מהעסקה, נמצאים בתוך קרנבל, אבל אחריו יש גם אפטר-פארטי", הוסיף, "אותי כבר לא יראיינו יותר, כי יהיו הורים שכולים אחרים".

שבואל סחיווסחורדר, ששכל את הוריו ושלושה מאחיו בפיגוע במסעדת סבארו בירושלים ב-2001, סיפר כי כבר לאחר הפיגוע התקשה להאמין שרוצחי משפחתו ירצו עונש מלא. "שלושה ימים אחרי הפיגוע בא לשבעה ראש הממשלה אז, אריאל שרון", הוא נזכר.

"שרון אמר שהוא יודע מי החוליה שרצחה את הוריי ושהוא מתכוון לעצור אותה. הסתכלתי עליו בעיניים של ילד ואמרתי: 'אריק, אל תביא אותם למשפט בישראל. תעשה להם משפט שדה כמו שעשית כשהיית ביחידה 101'. ידעתי שיום אחד ישחררו אותם".

"לא ניתן לזה לקרות"

אם שכולה שעדיין אינה מודעת לעובדה שרוצח בנה ישוחרר במסגרת העסקה היא אנה נורז'ץ, אמו של ואדים נורז'ץ, חייל המילואים שנרצח בלינץ' ברמאללה ב-2000. למרות זאת, גינתה את היקף העסקה. "רוצחים לא צריכים לצאת ולבלות עם המשפחות שלהם בזמן שאנחנו ממשיכים לסבול", אמרה. בתה, טטיאנה שלי מרק, הופתעה למשמע הבשורה והחליטה שתסתיר אותה מאמה. "אחי בקשר עם הצבא, ואם זה מה שהם מתכננים לעשות אז יהיה פיצוץ בארץ. אנחנו לא ניתן לזה לקרות", הדגישה.

""לא הזמן לחשבונות"

על אף תחושת האובדן והכאב בעקבות המהלך, חלק מהמשפחות הבינו ללבה של משפחת שליט והביעו תמיכה בעסקה. ברוריה חן, אמו של ירון ז"ל, שנרצח בפיגוע בקו 405 ב-1989, סיפרה כי בחמש השנים בהן ישב שליט בשבי היא ובני משפחתה הרהרו באפשרות שהמחבל, פאהד שלודי, ישוחרר טרם זמנו. כעת, כשהתברר כי הרוצח אכן ישוחרר, היא לא מוחה על המהלך. "אני מתבוננת בעצמי כאמא שהבן שלה בשבי וחושבת מה הייתי מצפה שהמדינה למענו", אמרה.

בעמדה דומה לזו של חן מחזיקים גם יהודה ואסתר וקסמן, הוריו של החייל נחשון וקסמן ז"ל. וקסמן נחטף ונרצח ב-1994, וחלק משוביו ישתחררו אף הם במסגרת העסקה. "משפחת וקסמן הם שכנים שלנו", אומרת חן. "ירון ונחשון היו חברים מאוד טובים, וכמותם אנחנו: נמצאים בעמדת ההורים, לא מנסים להעניש את האשמים אלא לפעול להנצחת בנינו".

בני הזוג וקסמן פקדו ביום שלישי את מאהל המחאה למען שליט בירושלים ובירכו את הוריו של החייל לרגל העסקה שנחתמה לשחרורו. "עכשיו זה לא הזמן לעשות חשבונות", אמר יהודה וקסמן, "זה הזמן לשמוח, ואחר כך להתחשב בשיקולים אחרים".

מזל חוטה, אחותו של החייל אילן סעדון ז"ל, שנחטף ונרצח ב-1989, זעמה על כך שמשפחתה לא עודכנה על שחרור רוצחו של אחיה. "אני יודעת על כך רק מהתקשורת. זה כאילו אומרים לנו 'אתם פאסה, מי אתם בכלל?'", אמרה, "אם אני אבוא ואתנגד לשחרור הרוצח איש לא יקבל את ההתנגדות שלי".

חוטה הביעה אף היא את חששה שרוצחי אחיה ינסו לבצע חטיפות נוספות לאחר שחרורם מהכלא. "השם של הרוצח כל הזמן מהדהד לי בראש", היא אומרת, "זה מאד קשה לי. הכאב מחלחל כל הזמן, איך משחררים אותו אחרי מה שעשה לאח שלי? אחרי מה שעשו לנו כל השנים האלה? אני יודעת שהוא לא יישב בשקט ואנחנו שוב נשמע על חטיפות ורציחות של חיילים".


מזל חוטה, אחותו של אילן סעדון, שנחטף ונרצח ב-1989. "המחבלים לא יישבו בשקט, יהיו עוד רציחות" . צילום: תצלום: תומר אפלבאום