השר לנדאו: ניצחון גדול לטרור

ג'קי חורי

השר לנדאו: ניצחון גדול לטרור

גם שדולת ארץ ישראל בכנסת קראה לשרי הממשלה "לא לסגת מהקווים האדומים שנקבעו". מנגד, שיבחו באופוזיציה את העסקה הנרקמת

הארץ

2011-10-11

שר התשתיות, עוזי לנדאו, שהצביע הלילה (רביעי) נגד העסקה לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט אמר עם תום ישיבת הממשלה, כי "העסקה הזו היא ניצחון גדול לטרור". לדבריו, "על צד אחד של המאזניים שקלת את גלעד שליט, החייל הישראלי שנחטף משום שבכל השנים שלפניו היו רבים המחבלים ששוחררו ויצרו תמריץ לחטיפתו. מול זה אתה יודע, כי אם בעקבות העסקה הזו ישוחררו מחבלים רבים יש תמריץ עצום לרצח ישראלים ולחטיפות נוספות". עסקת שליט אושרה בממשלה ברוב של 26 תומכים מול שלושה מתנגדים בלבד.

עוד קודם לכן משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהם בפיגועים במהלך השנים הביעו תחושות קשות בעקבות האישור המסתמן של העסקה. רון קרמן שאיבד את בתו טל בפיגוע בקו 37 בחיפה ב-2003 אמר בשיחה ל"הארץ" כי "אני שמח בשמחת המשפחה אבל חרד לביטחון אזרחי מדינת ישראל. זה מחריד לשמוע את השמות שעולים מהרשימה הידועה זה חמש שנים".

לדברי קרמן, "מצער מאוד שראש הממשלה מכנס את הקבינט לאישור העסקה ולא לדיון בפרטיה". לשאלה אם המשפחות השכולות שוקלות לעתור לבג"ץ בכדי לסכל את העסקה אמר קרמן שניסיון העבר מלמד שבג"ץ לא מתערב בהחלטות ממשלה מסוג זה ולכן יהיה מיותר להגיש עתירה כזו".


הפגנה נגד עסקת שליט בשנה שעברה. צילום: סלמן אמיל

גם בארגון נפגעי הטרור אלמגור הגיבו בזעם לעסקה. בהודעה שפרסם הארגון נאמר כי "נתניהו משלם במחיר דמים של הנרצחים הבאים בעסקת ענק שבה הטרור רושם ניצחון אדיר על ראש ממשלה לחיץ ובלתי אמין של ישראל".

בהודעה נאמר עוד כי "שרי הממשלות הבטיחו לנפגעי הטרור שידה הארוכה של המדינה תשיג את הרוצחים והנה באה ממשלה לאומית ומשחררת אותם. שלא יטעו את הצבור, אלף המחבלים שישוחררו הם סיכון לאזרחי ישראל. מכאן הדרך פתוחה לפיגועים ורציחות".

גם שדולת ארץ ישראל בכנסת קראה לשרי הממשלה ש"לא לסגת מהקווים האדומים שנקבעו על ידה ולא לאפשר שחרור מחבלים. ראשי השדולה, חברי הכנסת זאב אלקין ואריה אלדד אמרו כי "זהו רגע המבחן של שרי הממשלה ואנו מצפים מהם לגלות כושר עמידה ולדחות את העסקה, שראש הממשלה עצמו הסביר בעבר עד כמה היא מסוכנת לישראל".

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, פנה לשרי הממשלה וקרא להם ש"לא לשחרר מחבלים שביצעו את הפיגועים הזוועתיים ביותר שידענו, רצחו מאות יהודים ואשר ממשלות ישראל השונות נשבעו על קברי הקרבנות שיבואו על עונשם הראוי. שחרור רוצחים אלה יבטא קריסה מוחלטת של כח העמידה של ישראל ויהיה מבוא לחטיפות נוספות".

מנגד, נשמעו במערכת הציבורית והפוליטית בישראל קולות רבים שהביעו תמיכה בעסקה המתגבשת. יו"ר ועדת החוץ והבטחון, ח"כ שאול מופז (קדימה), קרא לכל שרי הממשלה להצביע בעד העסקה ואמר "בלי פוליטיקה ובלי מפלגות, צריך להחזיר את גלעד שליט הביתה עכשיו".