המתווך ישראל חסון: "אילן גרפל נפגש עם הוריו בכלא המצרי"

יוסי זילברמן

המתווך ישראל חסון: "אילן גרפל נפגש עם הוריו בכלא המצרי"

ח"כ חסון הגיע אמש לכלא המצרי בו הוחזק גרפל ב-4 החודשים האחרונים ובישר לו על שחרורו. "זו לא עסקה, מצרים זה לא חמאס", הבהיר היום בהצהרה מיוחדת. "שמו של עודה טראבין היה על השולחן לאורך כל הדרך"

חדשות 2

2011-10-25

מה עבר על האזרח הישראלי-אמריקני אילן גרפל בכלא המצרי? ח"כ ישראל חסון ביקר אתמול את גרפל בשבי ושמע ממנו על ארבעת החודשים האחרונים שבהם שהה בבידוד. "המצרים האשימו את גרפל בריגול, אבל לא הוגש נגדו כתב אישום, זה נמנע ממנו, אבל זה הקל על מציאת פיתרון לסיטואציה כי לקבל חנינה אחרי משפט זה הרבה יותר קשה מאשר כשלא מגישים נגדך כתב אישום – גם במחוזותינו", אמר חסון בריאיון לערוץ החדשות והסביר שמרגע שהעסקה תאושר בקבינט המדיני ביטחוני היא תצא לפועל תוך יומיים. "אם לא יהיו פניות לבג"ץ הוא ישוב ביום חמישי הקרוב", אישר חסון.

לפני כניסתו לוועדת חוץ וביטחון היום בכנסת, נשא ח"כ חסון הצהרה מיוחדת , אותה העברנו בשידור חי. "אני שמח שזה הסתיים כך", אמר לעיתונאים וציין את המעורבות של עו"ד יצחק מולכו. "ראש הממשלה ליווה אותנו באופן אישי, וחשוב להדגיש את יו"ר הכנסת שאיפשר לי לייצר את הקשר כדי להביא את הסוגייה לכדי פתרון".

"פגשנו את גרפל כשעוד לא היה ברור לנו אם נצליח לסיים את הכל. היה ברור שאנחנו לקראת סגירה סופית. ביקשתי להיפגש עם אילן אתמול, והייתה פגישה מאוד מרגשת, אך הוא לא היה מודע למאמצים, למרות שהיה חשוף לתקשורת", הוסיף חסון. "כשהתחלנו לדבר איתו הוא לא היה ידע מי אנחנו וענה לי בערבית. הוא זכה ליחס מאוד הוגן לדבריו, וטיפלו בו ברגישות". חסון ציין שגרפל אף נפגש עם הוריו במהלך שהותו בכלא. בפגישה אתמול עם חסון ומולכו, חשף גרפל חלק מהחוויות שעבר. "אני מבקש להשאיר לו את הזכות לספר לכם את זה", ציין חסון.

"זו לא עסקה. מצרים היא לא חמאס", הדגיש חסון. "זה לא שישבנו ואמרנו צריך עוד שניים, לא הייתה סיטואציה כזו בכלל. האמריקנים היו בחלק גדול מהזמן בתוך העניינים. להערכתי אנחנו לא עושים הערכת מצב מספיק נכונה. המשטר החדש במצרים צלח מהמורות והם ראויים לכל הערכה".

ארגון נפגעי הטרור יעתור נגד שחרור חלק מהאסירים

בארגון נפגעי הטרור אלמגור, טוענים כי "בניגוד להצהרות הממשלה לתקשורת, חצי מהאסירים שיימסרו למצרים הם אסירים ביטחוניים שעסקו בהרחת אמצעי אמל"ח לגורמי טרור". לאחר פנייה מצדם לפרקליטות, נענו אנשי הארגון כי רשימת האסירים המלאה תפורסם רק לאחר אישור הממשלה, וכעת נשקלת פנייה לבג"ץ כדי למנוע את שחרור אותם אסירים שהורשעו בעבירות ביטחוניות.

אתמול ביקר חסון את גרפל בכלא המצרי יחד עורך הדין יצחק מולכו, וסיפר לגרפל על שחרורו הקרב. "הוא לא הכיר אותנו ולא ידע מה אנחנו עושים ואת כל הפעילות סביבו", סיפר חסון על הפגישה. לדבריו, גרפל היה מאוד נרגש. "ישבנו משך כשעה והייתה פגישה נעימה שבמהלכה הוא סיפר שזכה ליחס הוגן, ונראה שאי אפשר לצפות ליותר מזה במציאות שבה אנחנו חיים".

במסגרת העסקה צפויים להשתחרר 25 אסירים מצרים פליליים, שהורשעו בעבירות רכוש וסמים, אולם הישראלי עודה טרבין שנמצא בכלא המצרי כעשור, לא נכלל בעסקה הנוכחית. "עודה טרבין היה כל הזמן על השולחן, ישנו על השולחן ויהיה על השולחן", אמר חסון. "צריך סבלנות, הגענו לשחרור הזה בשקט, והוכח שהשקט עוזר מאוד להגיע לתוצאה".

חסון סיפר על הקשר ההדוק עם הרשויות במצרים, שהוכיח את עצמו גם בעסקת שליט. לדבריו, עם הידוק היחסים לאחרונה לאחר הטיפול המשותף במתקפה על השגרירות הישראלית בקהיר ובמתקפה בגבול ישראל-מצרים, נוצר דו שיח עם הממשלה שהוביל לעסקה. "נהניתי הנאה צרופה לעבוד גם עם עורך דין מולכו שסייע מאוד בעניין הזה", ציין חסון.

העסקה יצאה לפועל הודות להפעלת לחץ מצד ארצות הברית

אתמול דווח כי העסקה הושגה בעיקר הודות לסיוע של הממשל האמריקני שהפעיל לחץ לשחרור גרפל, שנושא גם באזרחות אמריקנית. בשעה 13:00 ייתכנס הקבינט הביטחוני יתכנס היום לאשר את העסקה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר אתמול כי "במסגרת מאמצים של ישראל ומצרים ובסיועה של ארצות הברית, הסכימה מצרים לשחרר את אילן גרפל, ולבקשת מצרים, ישראל הסכימה לשחרר 25 אסירים מצרים, ובכללם שלושה אסירים קטינים". בלשכה הבהירו כי לא מדובר באסירים ביטחוניים.

דניאל גרפל אביו של אילן מקווה לראות את בנו בקרוב. "אני רק רוצה לתת לו נשיקה גדולה, חיבוק גדול. אשתי ואני, ורק לנסות ולשכוח את מה שקרה", אמר בתחילת השבוע.