רוב משוחררי עסקת שליט לא חתמו על הימנעות מטרור

עמיחי אתאלי

רוב משוחררי עסקת שליט לא חתמו על הימנעות מטרור

החתימה על ההתחייבות הייתה אחד הסעיפים שהציבה ישראל למחבלים הפלסטינים כתנאי לשחרורם, אך כשאנשי השב"כ ניסו להחתימם על המסמך הם נענו בסירוב. חלק מהם טענו בהתרסה: "אנחנו נשתחרר בכל מקרה". בלשכתו של ראש הממשלה הסבירו: "חתימה על מסמך כלשהו במעמד השחרור אינה חלק מההסכם"

NRG

2011-10-24

שעות אחדות לפני שיצאו מהכלא בדרכם אל החופש, הגיעו אנשי השב"כ אל המחבלים המשוחררים בעסקת שליט כדי להחתים אותם על ההתחייבות שלא ישובו לטרור. גורם ביטחוני סיפר אמש (א') למעריב כי רובם סירבו לחתום והשאירו את אנשי השב"כ חסרי אונים. למרות זאת הם שוחררו.


קבלת הפנים לאסירים הפלסטינים במעבר רפיח (צילום ארכיון: אי-פי-אי)

החתימה על המסמך הייתה אחד הסעיפים שהציבה ישראל לאסירים עצמם כתנאי לשחרורם, וזהו גם המסר שהועבר לציבור בישראל כדי שיתמוך בעסקה.

כבר ביום ראשון שעבר, יומיים לפני ביצוע העסקה, החלו בשירות בתי הסוהר לאסוף את מאות האסירים הביטחוניים מבתי הכלא השונים ולהעביר אותם לבתי הכלא קציעות והשרון, שם המתינו להם עשרות אנשי שב"כ.

למשימת ההחתמה על המסמך גויסו רכזי השטח של הארגון, שתפקידם בשגרה הוא הפעלת סוכנים בקרב הפלסטינים לצורך איסוף מודיעין. רכזים אלו הינם דוברי ערבית ומכירים היטב את המנטליות הפלסטינית.

גורם ביטחוני סיפר אמש למעריב כי כשהגיע ראשון המחבלים לשיחה עם רכז השב"כ, הוצג בפניו מסמך ההתחייבות שעליו נדרש לחתום, אך הוא סירב וטען כי הוא לא ביקש להשתחרר בעסקה, ואם ישראל אינה מעוניינת לשחררו, הוא מוכן לוותר על עסקת שליט כולה. לאחר שהמחבל יצא מהחדר, פשטה השמועה על סירובו לחתום בין חבריו, ואף הם סירבו לחתום. רכזי השב"כ לא ידעו כיצד להגיב.

לשכת רה"מ: "כל מחבל שיחזור לטרור – דמו בראשו"

"הרכזים האלה רגילים לחוש כמלכים", אומר גורם ביטחוני. "בשגרת העבודה שלהם הם כמעט לא שומעים תשובה שלילית מהפלסטינים שהם מפעילים. הפעם הם נותרו נבוכים מול החוצפה של המחבלים, שחלקם אמרו: 'אנחנו נשתחרר בכל מקרה, ולא נחתום'".

רכזי השב"כ נאלצו להסתפק בקריאתו של תוכן המסמך באוזניהם של האסירים בקול רם וברור. גורם משפטי מסר אמש כי החתמת המחבלים היא דרישה של השב"כ. "נוכח סירובם של רוב האסירים לחתום, נאלץ השב"כ לחזור בו מהדרישה", אמר.

מאיר אינדור, מנכ"ל ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", אמר אמש בתגובה: "קו ישיר עובר בין תחילתה של העסקה ההזויה הזו לבין העובדה שאפילו עלה התאנה שלה – החתימה של המחבלים על המסמך – לא הונח עליה כראוי. לפני שבוע וחצי הוזמנו שרי הממשלה לדיון דחוף והגיעו לחדר הישיבות כשהם לא יודעים במה מדובר. תוך ארבע שעות נאלצו להכריע על העסקה, שהיא עניין אסטרטגי מהמעלה הראשונה. רק ועדת חקירה ממלכתית תעשה סדר ותבדוק את שרשרת המחדלים החמורים שהתרחשו בישראל בשבועיים האחרונים".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "חתימה על מסמך כלשהו במעמד השחרור אינה חלק מההסכם. לכל אחד מהמשתחררים הוקראו במעמד הזיהוי תנאי שחרורו. הובהר באופן אישי לכל אחד מהמשוחררים מה תהיה המשמעות של חזרה לטרור. זמן קצר לאחר חזרתו של שליט לישראל הצהיר ראש הממשלה בפומבי כי כל מחבל שיחזור לטרור – דמו בראשו".


איסמעיל הנייה מקבל את פניו של אחד המשוחררים (צילום: אי-פי)