הסתיים שחרור האסירים הפלשתינים

אפרת פורשר; אורי בינדר; אורי גליקמן

הסתיים שחרור האסירים הפלשתינים

במסגרת המחוות לאבו-מאזן יצאו הבוקר 500 אסירים פלשתינים מכלא קציעות לשטחי הרשות. המשוחררים חתמו על הצהרה שלא יחזרו למעגל הטרור. 30 נפגעי טרור מפגינים נגד השחרור

NRG

2005-02-21

יום אחרי שהממשלה אישרה את תוכנית ההתנתקות, שחררה הבוקר ישראל 500 אסירים פלשתינים. שיירת האסירים יצאה הבוקר בעשרות אוטובוסים מאובטחים מכלא קציעות בנגב. האסירים הועברו מקציעות לכיוון המחסומים סאלם, ביתוניא, בארותיים ותרקומייה בגדה, ולמחסום ארז ברצועה, משם עברו לשטחי הרשות הפלשתינית. במקביל לשחרור, כ-30 נפגעי טרור מפגינים מול מחסום ביתוניא במחאה על שחרור האסירים.

כשנה לאחר עסקת השבויים הקודמת, ובמסגרת המחוות ליושב ראש הרשות הפלשתינית, אבו-מאזן, הודיעה ישראל שתשחרר 900 אסירים פלשתינים בסך הכל.

קודם לשחרורם, הוחתמו האסירים על מסמך שבו הם מתחייבים לא לעסוק יותר בטרור. ואולם גורמים ביטחוניים מעריכים כי רבים מהם ישובו לפעילות טרור, אם המשא ומתן המדיני ייקלע למבוי סתום.

בצה"ל נערכים לאפשרות שיפרצו הפרות סדר במהלך השחרור. כוחות גדולים יאבטחו את המחסומים והכניסות לערים, מחשש להפגנות תמיכה סוערות שיגלשו לפסים אלימים. במקביל, שירות בתי הסוהר ייערך לתגבור האבטחה בבתי הכלא, מחשש להפרות סדר מצד אסירים שלא שוחררו.

במקביל, חברי ארגון "אלמגור" ופעילי ימין יפגינו במחסום ביתוניא, במחאה על שחרור האסירים. "שחרור המחבלים יוביל לשפיכת דם יהודי נוסף", מאשימים ב"אלמגור".


אסירים פלשתינים ששוחררו הבוקר מקציעות לגדה ולעזה. (צילום: רויטרס )

"ההחלטה סבירה"

שחרור האסירים התאפשר לאחר שבג"ץ דחה אתמול את עתירתו של ארגון נפגעי הטרור "אלמגור". הנשיא אהרן ברק והשופטים איילה פרוקצ'יה ואליקים רובינשטיין, קבעו כי ההחלטה לשחרר אסירים היא בגדר הסבירות ואינה מהווה חריגה מהסמכות שבידי הממשלה. במקביל הועברו אתמול 16 המגורשים הפלשתינים מעזה לגדה אחרי ששהו שם כמעט שנתיים.

"מבינים אנו לכאבם של אלו אשר שחרור אסירים פוגע בהם קשות. עם זאת ממשלת ישראל קיבלה החלטה מדינית", קבעו השופטים.

לאחר שנציג הפרקליטות, עו"ד דני חורין, אמר כי הממשלה מאמינה ששחרורם יצמצם את הטרור, מתח השופט רובינשטיין ביקורת ואמר: "אם משחררים אסירים זה לא עוזר למלחמה בטרור, זה מראה שיש לרשות הפלשתינית הישגים", האשים רובינשטיין. "לומר ששחרור טרוריסטים מחזק את המאבק בטרור, זה קצת קשה". רובינשטיין אמר עוד כי החריגה מהקריטריונים, לפיהם לא ישוחררו אסירים שטרם ריצו שני שלישים מתקופת מאסרם, היא "מעוררת תהייה".