500 אסירים פלסטינים שוחררו לרשות

אפרת וייס; חנן גרינברג

500 אסירים פלסטינים שוחררו לרשות

האסירים הביטחוניים שוחררו הבוקר ממתקן הכליאה בקציעות, לאחר שחתמו על הצהרה שלא יעסקו עוד בטרור. צה"ל נערך כדי לאפשר את מעברם התקין בחמישה מחסומים ברצועה ובגדה. משפחות נפגעי טרור מפגינות בביטוניה מול המשוחררים: "הממשלה מלמדת את הפלסטינים שאם אתה רוצח – מעשה הרצח יכופר במהרה"

Ynet

2005-02-21

המחוות לאבו מאזן: בשעה 11:00 ניתן האות ו-500 האסירים, בהם 4 אסירות, עברו לרשות הפלסטינים מארבע נקודות בגדה ובמחסום ארז ברצועה.

בביטוניה, שבפאתי רמאללה, עברו 53 אסירים, בתרקומיא בדרום הר חברון עברו 105, בבארותיים (מחסום 700) עברו 169, בסאלם – 137, ובמעבר ארז – 39 אסירים. מהמעברים ייצאו האסירים לבתיהם לאחר שלפני השיחרור חתמו על התחייבות שלא לעסוק בטרור.

צה"ל נערך בכוננות מוגברת לאפשר את המעבר התקין של האסירים והציב מפקדים בכירים בכל המעברים. צה"ל נערך גם לנוכחות תקשורת ישראלית ובינלאומית שתגיע לסקר את המאורע. כמו כן, נערך הצבא לאפשרות של הפרות סדר בגדה.

בשקט מופתי, עם דגמי "אל אקצה"

האסירים הגיעו באוטובוסים אל נקודות המפגש ממתקן הכליאה בקציעות, כשעליהם כאפיות, נושאים דגלי אש"ף ומסמנים "וי" בידיהם. הם קראו לשחרר אסירים נוספים שנמצאים בכלא וחלקם החזיקו בדגם של אל אקצה.

"אני בכלל לא שמח. הייתי מוכן להישאר בכלא ושאחד מהחברים שלי ישתחרר. מה השתנה, הכל אותו דבר כמו שהיה" כך אמר הבוקר אחד האסירים הפלסטינים כשירד מאוטובוס ישראלי ועבר לאוטובוס פלסטיני במחסום ארז. "אנחנו לא מרגישים שום דבר מיוחד" אמר האסיר, שוטר פלסטיני שנכלא לפני שנתיים.

כמה דקות לפני השעה 11:00 בבוקר הגיע האוטובוס ובו 39 אסירים פלסטינים לצידו הישראלי של מחסום ארז. האסירים פרקו את הציוד, מזוודות ותיקים. אחד מהם אף הניף תמונות של ערפאת. חלקם החזיקו מזכרות שונות ואחד מהם אף הוריד מתא המטען דגם של העיר ירושלים.

מצידו השני של המחסום הגיע האוטובוס הפלסטיני והאסירים, באמצעות נציג מהוועדה הפלסטינית האזרחית, החלו לנוע מרחק 100 מטר באיפוק מלא לעבר האוטובוס הפלסטיני. לא ניכרו עליהם סימני שמחה והם הלכו בשקט מופתי לאחר שסיימו את הרישומים אצל השוטרים הצבאיים בפיקודו של מפקד המשטרה הצבאית בפיקוד הדרום, סגן אלוף גיא גולדיג.


הפגישה עם הילדים (צילום: רויטרס)

נפגעי הטרור מפגינים

כמה עשרות מטרים מנקודת השחרור בביטוניה הפגינו משפחות שכולות מארגון "אלמגור" נגד השחרור.

דן דוידוביץ', שאיבד את בתו, אהובה אמרגי, בת ה-30, לפני כשלוש שנים בפיגוע ירי בציר כיסופים, אמר ל-ynet: "באתי לכאן כיוון שאני מזועזע מכל מה שקורה. יש לי הרגשה שהממשלה יותר עסוקה במלחמה במשפחות קורבנות הטרור מאשר להילחם ברוצחים. אותם רוצחים מקבלים כספים ומקבלים מתנות וכל יקירנו קבורים באדמה. הבת שלי קבורה בגוש קטיף ואני לא יודע איך אני אגיב ביום ההתנתקות. כל בוקר אני קם עם להיט חדש של הממשלה ואני צריך לחשוב לאן להעביר את הקבר של הבת שלי. אותו רוצח שמשוחרר היום יגור בבית של הבת שלי".

שמואל לנדאו, אביו של רונן שנרצח ביולי 2001, רק ארבעה קילומטרים מהמקום שבו משוחררים האסירים בביטוניה, הגיע גם הוא להפגין. בנו, רונן היה אז בן 17 כשנרצח בפיגוע הירי. היום אומר האב: "זאת היתה הפעם הראשונה שרונן יכול היה לנהוג בלי מלווה. הוא נסע עם חברים לירושלים והיתה לו תקלה באוטו. נסעתי להביא אותו ואז מחבלים פתחו עלינו באש, עפו עלינו המון כדורים וכדור אחד פגע לרונן בכבד והוא מת במקום". לנדאו הוסיף ואמר: "באתי למחות על שחרורם של המחבלים. הבן שלי קבור, אבל האסירים לצערנו מתחילים לחיות ולא ריצו את העונש שמגיע להם. באתי למחות כי אני חייב ואני מאמין שהמחאה הזאת עוזרת".

משה בקר, אביו של אריק שנרצח בפיגוע הירי בישוב אדורה באפריל 2002 סיפר בבכי: "הבן שלי אריק שמע ירי ביישוב, רץ עם הפיז'מה, עם חברה מכיתת הכוננות. הם עברו רחוב רחוב וביישוב היו שני מחבלים. לפני הבן שלי נרצחו עוד ארבעה אנשים, ביניהם ילד בן 5. הבן שלי רץ להזהיר את החיילים מהמחבלים אבל אז התברר שהחיילים היו מחבלים. הוא נפצע קשה ונפטר וחבר נוסף פצוע עד היום".

מאיר אינדור, יו"ר ארגון "אלמגור" – נפגעות טרור, אמר כי רק לפני שבוע נהרג מחבל שהניח מטען שהיה אמור להתפוצץ בעליה להתנחלות הר ברכה בשומרון. לדבריו, אותו מחבל שוחרר בעסקת טננבוים. "הלקח ברור", אמר אינדור והוסיף: "מפה יצמחו עוד מעשים של טרור. במקום להעניש אותם ישראל מלמדת אותם שאם אתה רוצח, מעשה הרצח יכופר במהרה".

אוריה בכרך, דובר ארגון נפגעי פעולות האיבה "אלמגור", שאחיו, אוהד בכרך נרצח בוואדי קלט בשנת 1995, אמר הבוקר ל-ynet: "המשפחות מפגינות, סמוך לביטוניה, במקביל לשיחרור עם שלטים ותמונות הקורבנות. הצעד מעלה הרבה סימני שאלה, הבענו פליאה שהדרישה של הפלסטינים היא לשחרר רוצחי ילדים. האינטרס הפלסטיני צריך להיות שאסירים יישבו בכלא".

רשימת האסירים המשוחררים פורסמה באתר האינטרנט השב"ס. ברשימה אין אסירים עם "דם על הידים", אך ישנם אסירים רבים שהיו מעורבים בפיגועי ירי, וכאלו שתכננו פיגועי התאבדות אך לא הצליחו לרצוח ישראלים. נציג המדינה, עו"ד דני חורין, אמר אתמול בדיון בבג"ץ כי 180 מתוך 500 האסירים המשוחררים ריצו פחות משני שלישים מעונשם.

אמש דחה בג"ץ את עתירת ארגון נפגעי טרור, "אלמגור", נגד שחרורם. השופטים קבעו כי בגיבוש רשימת האסירים המיועדים לשחרור לא נמצא פגם המצדיק את התערבותם. השופט אליקים רובינשטיין אמר: "במבט צופה לפני העתיד ועל פי לקחי עבר, סבורני כי בפני הוועדה והממשלה צריכים לעמוד נתונים מובהקים באשר לשיבתם של אסירים משוחררים לטרור".

אמש חזרו לגדה 16 פלסטינים שגורשו לעזה במהלך האינתיפאדה הנוכחית. המגורשים חצו את מעבר ארז בדרכם חזרה לבתיהם. מלבדם נמצאים ברצועה עוד 40 מגורשים, שצפויים לחזור בקרוב לבתיהם.