בג"ץ דחה את העתירות נגד עסקת שחרור גרפל

זוהר שחר-לוי

בג"ץ דחה את העתירות נגד עסקת שחרור גרפל

כצפוי, החליט ביהמ"ש שלא להתערב בהחלטת הקבינט ודחה את העתירות שהוגשו נגד שחרור הצעיר הישראלי בתמורה לאסירים מצרים

NRG

2011-10-26

בג"ץ דחה את העתירות נגד העסקה, גרפל ישוחרר מחר מהכלא: שופטי בג"ץ דחו הערב (ד') את העתירות שהגישו ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) וארגון נפגעי הטרור אלמגור נגד העסקה לשחרורו של אילן גרפל תמורת אסירים מצרים.

"כפי שנפסק לא אחת, אין זה ראוי כי נתערב בהחלטה שנתקבלה על ידי מי שבידיו כל הנתונים המדיניים והביטחוניים, ועליו גם מוטלת האחריות לתוצאות", כתבו השופטים בפסיקתם.


אילן גרפל במצרים (צילום: מתוך אתר אל מסרי אל יום)

"בסופו של יום המקום לבחינת החלטות כמו זו שלפנינו על פי רוב אינו בבית המשפט אלא ב'משפט הציבור'", אמרו בבג"ץ, וציינו כי מדובר בעסקה שנעשתה מול המשטר הנוכחי במצרים ו"נראה שאין צריך להכביר מילים על הרגישות המדינית המתבקשת בכגון דא, ובפרט בעת הנוכחית".

בהחלטות מדיניות שכאלה, הוסיפו השופטים מרים נאור, אסתר חיות ויצחק עמית, לרשות המבצעת יש שיקול דעת רחב ביותר ובהתאמה מתחם ההתערבות של בית המשפט הוא מצומצם מאוד ושמור לנסיבות חריגות ביותר.

השופטים הדגישו כי לחץ הזמן לביצוע העסקה הוא משמעותי

באשר לטענה שעלתה בעתירות כי שחרור האסירים יפגע בביטחון המדינה, אמרו השופטים כי האחריות לבטחונם של אזרחי המדינה מוטלת על הממשלה שבידיה הכלים לעשות כן "ואין לסבור כי עניינים אלה לא הובאו בחשבון".

עוד הדגישו השופטים כי לחץ הזמן לביצוע העסקה הוא משמעותי ולא כפי שטען ח"כ בן ארי בבית המשפט וכי אי עמידה בלוח הזמנים היה יכול להביא לביטול העסקה.

"לא שוכנענו כי במקרה שלפנינו הממשלה הייתה חייבת לקבל החלטה דווקא במליאתה", הגיבו השופטים לטענה כי ההחלטה על העסקה התקבלה בקבינט ולא בממשלה. "יש לזכור כי לגבי ועדה זו ישנן הוראות סודיות מיוחדות שלעתים מתחייבות מטבעם של העניינים העומדים בפני ועדה זו".

לאחר החלטת בג"ץ צפויה מחר להתבצע העסקה, במסגרתה ישוחרר גרפל מהכלא המצרי ויועבר לישראל, שתשחרר בתמורה 25 אסירים מצרים.