בג"ץ דחה את העתירה נגד עסקת גרפל; ישוב מחר לישראל

יוסי זילברמן

בג"ץ דחה את העתירה נגד עסקת גרפל; ישוב מחר לישראל

חוזר הביתה: הרכב של 3 שופטי בג"ץ דחה הערב את עתירת ארגון אלמגור וח"כ בן ארי נגד חילופי האסירים עם מצרים בתמורה לאילן גרפל, שהואשם שם בריגול. "אין צריך להכביר מילים על הרגישות המדינית המתבקשת", כתבה השופטת מרים נאור. גרפל ישוב מחר ארצה, בליווי אמו והמתווכים

חדשות 2

2011-10-26

בג"ץ דחה הערב את עתירתם של ארגון אלמגור (משפחות נפגעי טרור) וח"כ מיכאל בן ארי נגד עסקת חילופי האסירים בין ישראל למצרים – "עסקת גרפל".

בעקבות הסרת המכשול האחרון לפני ביצוע העסקה, ייצאו בטיסה לקהיר ח"כ ישראל חסון, עו"ד יצחק מולכו ואמו של אילן גרפל. הם ינחתו בקהיר ויקבלו לידיהם את הצעיר הישראלי-אמריקני. מחר בסביבות השעה 17:00 ימריאו הארבעה לנתב"ג ומשם ימשיכו ככל הנראה לפגישה קצרה עם ראש הממשלה בירושלים. במקביל ישוחררו 25 האסירים המצרים דרך מעבר טאבה.

הרכב של שלושה שופטי בג"ץ, בראשות השופטת מרים נאור, כתב בהחלטה כי "העותרים שלפנינו מבקשים כי בית משפט זה יתערב בהחלטות מדיניות הנמצאות בלב סמכותה של הרשות המבצעת. כפי שנפסק לא אחת, אין זה ראוי כי נתערב בהחלטה שנתקבלה על ידי מי שבידיו כל הנתונים המדיניים והביטחוניים, ועליו גם מוטלת האחריות לתוצאות".

"מדובר בעסקה שנעשתה מול המשטר הנוכחי במצרים ונראה שאין צריך להכביר מילים על הרגישות המדינית המתבקשת בכגון דא, ובפרט בעת הנוכחית", הוסיפו בפסיקה. "האחריות לשלומם ולביטחונם של אזרחי המדינה נתונה לרשות המבצעת שבידיה הכלים ולרשותה המומחים המופקדים על הביטחון ואין לסבור כי עניינים אלה לא הובאו בחשבון".

עוד לפי השופטים, "באשר לטענה כי רק הממשלה היא המוסמכת להורות על שחרור אסירים ואין די בהחלטה של הקבינט נציין כי גם בעבר כוונו עתירות דומות נגד החלטות של ועדת השרים ובית משפט זה לא מצא מקום להתערב בכך".

המדינה: חשיבות רבה לביצוע ההסכמות בין ישראל למצרים

בתשובת הפרקליטות לעתירה הבהירו נציגי המדינה כי "איש מהאסירים המצרים שישוחררו תמורת אילן גרפל לא הורשע במעורבות בפיגועים או בעבירות שעניינן פגיעה בחייו של אדם".

לפי הפרקליטות, בפני שרי הקבינט המדיני-ביטחוני שאישרו את חילופי האסירים בתמורה לגרפל שהואשם במצרים בריגול למען ישראל במהלך המהפכה, "הוצגו שיקולים מדיניים רחבים הנוגעים למערכת היחסים הבילטראלית בין ישראל למצרים, אשר יש להם חשיבות רבה למדינת ישראל".

"ההחלטה שקיבל הקבינט בסופו של יום היא פרי משא ומתן בן מספר חודשים, וכי עיתוי ביצוע העסקה נובע בין היתר מהתנאים השוררים כיום באזורנו. לאור זאת, קיימת חשיבות רבה לביצוע ההסכמות בין ישראל למצרים ללא עיכוב נוסף, שכן כל עיכוב עלול להביא לסיכול השחרור".

בנוסף הסבירו בפרקליטות, כפי שנעשה בתשובה לעתירות נגד עסקת שליט, כי לבית המשפט אסור להתערב בשחרור אסירים במסגרת הליך מדיני.

אלמגור: בג"ץ דוחה סידרתית עתירות של נפגעי טרור

בארגון "אלמגור" הגיבו הערב לדחיית העתירה. "הגיע הזמן ל'משפט הציבור והעם' שיבדוק מדוע בג"ץ דוחה באופן סידרתי עתירות של נפגעי טרור המתנגדים לשחרור מחבלים בנימוק 'מדיני' אבל הוא מתערב ללא הרף בהחלטות מדיניות וצבאיות כאשר מוגשות עתירות פלסטיניות", נמסר.

"חתימת השופטים על שחרור האסירים, וביניהם ספקי נשק וחומרי נפץ למעשי טרור, תעודד כעת חטיפות נוספות, עכשיו גם על ידי מדינות ערביות וארגונים איסלמיים עולמיים", נמסר.