אושרה עסקת החיילים החטופים

חזקי עזרא

אושרה עסקת החיילים החטופים

עסקת החיילים החטופים אושרה אחה"צ, כאשר כחלק מהעסקה ישוחרר המחבל סמיר קונטאר. ח"כ אורלב: עתה, משנפלה ההחלטה, יש להתלכד מאחוריה.

ערוץ 7

2008-06-29

עסקת החיילים שנחטפו ללבנון, אודי גולדווסר ואלדד רגב, אושרה בממשלה ברוב של 22 שרים. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הצביע בעד העסקה והמליץ לשרים לעשות גם כן. שלושה שרים התנגדו לעסקה: זאב בוים, דניאל פרידמן ורוני בר-און ולא היו נמנעים. שני שרים, בנימין (פואד) בן-אליעזר ויצחק (בוז'י) הרצוג לא נכחו בדיון והשאירו פתקים שהם בעד העסקה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי: הממשלה מאשרת את המתווה להסכם שיחרורם של החיילים הישראלים החטופים בלבנון.

1. יוחזרו לישראל החיילים החטופים אהוד גולדווסר ואלדד רגב, יועבר לישראל דו"ח על היעלמות רון ארד וכן תתקבל יתרת חלקי הגופות ממלחמת לבנון השנייה. בתמורה להחזרת החיילים החטופים, תשחרר מדינת ישראל אסירים ועצירים השוהים במתקני כליאה שבתחומה וכן תעביר גופות ותמסור מידע.
א. ישוחרר ללבנון האסיר סמיר קונטאר וארבעה לוחמים בלתי חוקיים לבנוניים הנמצאים בידי ישראל.
ב. יועברו ללבנון עשרות גופות חודרים ומחבלים בינהם שמונה חללי חיזבאללה.
ג. יועבר מידע למזכ"ל האו"ם לגבי ארבעת הדיפלומטיים האיראניים הנעדרים.
ד. לאחר מימוש העסקה ישוחררו אסירים פלסטיניים. מספר האסירים וזהותם יקבעו על פי שיקול דעתה הבלעדי של ממשלת ישראל.

2. הממונה על המשא ומתן מטעם ראש הממשלה, עופר דקל, ימשיך בתהליך ליישום המשא ומתן על פי העיקרים המפורטים בהחלטה זו.

3. הממשלה תקיים דיון נוסף על מנת להשלים ולבצע את ההסכם על פי העיקרים המפורטים בהחלטה זו.

4. ישראל חוזרת ומאשרת מחויבותה למצות הנדרש על מנת להביא מידע אמין ומוצק שישפוך אור על גורלו של נווט חיל האוויר הישראלי, רב-סרן רון ארד.

5. במקביל, ממשלת ישראל חוזרת ומאשרת את התחיבותה להמשיך ולפעול לשחרורו של סמל ראשון גלעד שליט.

6. ממשלת ישראל תעשה מאמצים לאיתור והשבת כל הנעדרים וחיילי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע.

נציין כי העסקה תצא לפועל תוך עשרה ימים עד שבועיים. בתחילה יתבצעו חילופי מידע ולאחר מכן יתרחשו החילופים עצמם.

במהלך הישיבה אמרה שרת החוץ, ציפי לבני, שתמכה בהסכם כי "יש הבדל ברור בין חיים וחללים כמו שיש הבדל בין חיילים שישראל שולחת לבין אזרחים שנפלו בשבי בנסיבות פרטיות. גם אם העסקה התנהלה הפוך ונסגרה קודם לקביעה החד משמעית בשאלה האם חיים החיילים – עכשיו העסקה כבר מונחת לפנינו".

השרה הוסיפה כי "הבחירה צריכה להמדד גם עפ"י המשמעות שתהיה להחלטה על מעמדנו באזור. דובר רבות על הנזק שיגרם לישראל. ברור שיש מחיר בטווח המיידי. אך אני מאמינה שגובה הנזק תלוי גם בנו. השאלה היא איך ישראל תתנהל לא רק בהקשר העסקה אלא גם בחזיתות האחרות מול הקיצונים, אל מול ההתקפות מולה וביחס למתונים".

בתום ישיבת הממשלה בה התקבלה ההחלטה, התכנסו משפחות החטופים עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אשר בישר להם על אישור העסקה לשחרור יקירם.

ראש הממשלה אמר בפגישה עם המשפחות כי "זהו רגע חשוב למדינת ישראל לאור החלטה על החזרת הבנים הביתה". אולמרט סיפר כי היה מפגש מרגש ונוגע ללב וכי המשפחות חיכו לזה זמן רב. אביו של אלדד רגב פרץ בבכי לאחר הודעת רה"מ ואמר כי הוא "מקווה לבשורה טובה לגבי הבנים". קרנית גולדווסר אמרה לאחר הישיבה: "אבן נגולה מעל לבי. אני צריכה זמן שקט עם עצמי לעכל את הדברים".

תגובות לאישור העסקה

השר אלי ישי (ש"ס) אמר בתום ההצבעה בה אושרה עסקת החטופים כי "זו היתה חובתינו כלפי המשפחות להביא את הפרשה לכדי סיום בהקדם האפשרי". הוא ציין כי "ההחלטה הייתה קורעת לב וקשה, ובעבר שילמנו מחיר רב יותר עבור נעדרים וחללים".

השר ישי הוסיף כי "עם החזרת הבנים, גולדווסר ורגב, עלינו להשקיע את כל המשאבים לשחרורו של גלעד שליט. חובתינו כלפי משפחות החטופים עדיין לא תמה. עד שגלעד לא בבית לא עשינו די".

יו"ר השדולה להשבת החיילים החטופים, ח"כ זבולון אורלב, אמר לאחר אישור העסקה כי "אישור עיסקת החטופים משדר מסר חשוב כי תדע כל אם עברייה שמדינת ישראל לעולם לא תפקיר את חייליה". לדבריו, גם אם הממשלה כשלה בהתנהלותה וגם אם היו נימוקים צודקים וכבדי משקל להתנגד לעסקה – עתה, משנפלה ההחלטה, יש להתלכד מאחוריה, לשים בצד את כל המחלוקות ולחבק את משפחות החטופים.

סמדר הרן, שמשפחתה נרצחה על ידי הרוצח סמיר קונטאר שאמור להשתחרר במסגרת העיסקה, אמרה לאחר אישורה כי היא הייתה בעדה והיא שלמה עם ההחלטה.

ממטה המאבק – 'חברים למען החטופים' נמסר בעקבות החלטת הממשלה כי: "אנו מבקשים לברך את ממשלת ישראל על החלטתה לקבל את מתווה העיסקה ומקווים כי היא תצא לפועל בימים הקרובים ויבוא קץ לחוסר הודאות והסבל האינסופי של משפחות רגב וגולדווסר".

"עם זאת", הוסיפו במטה, "אי אפשר שלא להצטער על כך שבמדינת ישראל של שנת 2008 יש לקיים מאבק ציבורי תקיף, נוקב וחסר פשרות על מנת לשכנע את מנהיגי ישראל לקבל ולהסכים על המובן מאליו וזה שאין מפקירים חיילים בשטח".

יו"ר הסוכנות היהודית, זאב בילסקי, בירך את ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בשם הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית והעם היהודי בתפוצות על ההחלטה שקיבלה הממשלה. במכתב שנשלח לרה"מ כותב בילסקי: "זכות גדולה נפלה בחלקך למלא מצוות פדיון שבויים ולהביא להחלטה גורפת בעניין החזרתם של החיילים החטופים". בילסקי ציין במכתבו כי "הסוכנות היהודית ליוותה לאורך תקופה ארוכה את משפחות החיילים החטופים וסייעה להם במאבק הציבורי ובעיקר להשאיר את הנושא על סדר היום הבין-לאומי ולהעלותו על כל במה ברחבי העולם".

לעומת אלה שבירכו על החלטת הממשלה שר המשפטים, דניאל פרידמן, שהתנגד לעסקה הסביר כי הוא התנגד כיוון שמדובר בעיסקה בעיתית מאוד. "העסקה מעבירה מסר של חולשה, ומדינת ישראל לא צריכה לשלם מחיר יקר מדי".

סא"ל במיל' מאיר אינדור, מנכ"ל ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", אמר כי "מלחמת לבנון הסתיימה היום בפיאסקו אדיר. החיזבאללה ונסראללה הכניעו היום את ממשלת ישראל, בהפעילם לאורך זמן ובתחכום טרור ותקשורת המונים ושימוש במשפחות החטופים – אל מול השרים".

אינדור הוסיף כי "חובת הממשלה עתה להסביר למה יצאה בכלל למלחמת לבנון השניה, כשהייתה יכולה להיכנע לדרישות החיזבאללה מלכתחילה, ללא הקורבנות, ולשחרר את הרוצח קונטאר וחבריו כפי שעשתה בסופו של יום".

כמו כן תנועת "מטות ערים" קראה לציבור לא לראות בהחלטת הממשלה סוף פסוק. בהודעת התנועה נאמר כי "יש להמשיך וללחוץ על השרים לפעול אך ורק על פי המלצת ראשי זרועות הבטחון שהתנגדו לביצוע עסקת הדמים תמורת גופות".

עוד נמסר מהתנועה: "אנו ממליצים לאזרחי המדינה לא לאבד את העשתונות, להכניס טוקבקים באינטרנט נגד העסקה – כמיטב המסורת הדמוקרטית של הימין הנחוש בישראל".