כך שוחררו המחבלים – הגרסה המלאה

מאיר אינדור

מאיר אינדור הוא סא"ל במיל. נפצע במרדף אחרי מבוקשים ומשמש כיום כמנכ"ל "אלמגור"

כך שוחררו המחבלים – הגרסה המלאה

איך הצליחו קבוצות מיעוט לשנות סולם עדיפויות לאומי?

ערוץ 7

2008-06-21

"למעלה מאלף מחבלים, בהם מאות שהשתתפו במעשי רצח שוחררו מבתי הכלא הישראלים והתפזרו בערי וכפרי הרצועה והגדה. ישראל קיבלה בתמורה חייל חי מהחמאס ושני גופות מהחיזבאללה".

היום שאחרי – תחקיר מיוחד: כך הכניע החמאס והחיזבאללה את ישראל.

הכלים: חטיפה, ושימוש במשפחות החטופים, בתקשורת ובאנשי השמאל הקיצוני.

מסמך שמנתח את ה"כוחות" שעבדו סביב שחרור המחבלים, השילוב ביניהם והדרך שהוחמצה להיאבק בהם.

ככלל היה זה תסריט פעולה דומה למה שקרה סביב עסקת ג'יבריל אלא שאת הלקחים של אז לא הפיקו.
שום דבר לא קרה גם אחרי שוועדת וינוגרד קבעה שאין לשחרר מחבליםׁ.

אנו קובעים:ׂ את העסקה הזו היה אפשר לעצור. הכל דומה למה שקרה סביב עסקת ג'יבריל במאפיינים, דרכי הפעולה והשימוש המניפולטיבי בתקשורת, במשפחות החטופים וחלקים באוכלוסייה הישראלית ע"י גורמי הטרור. והכל הוחמץ.

מטרת התחקיר להלן:

  • לגלות מי ומה גרם לקריסה של הממשלה מהבטחותיה הקודמות שלא ייכנעו לסחטנות של החמאס?
  • איך הצליחו קבוצות מיעוט לשנות פה סולם עדיפויות לאומי?
  • מי עמד מאחורי חלק מהקבוצות?

1. החוטפים

הגורמים הפועלים סביב שחרור המחבלים היו כמובן בראש ובראשונה החוטפים.

בדרום – ברצועה, מדובר בחמאס המאורגן.

אגב, ישראל החמיצה את ההזדמנות להסביר לעולם ולעם היושב בציון שלא מדובר בחטיפה ע"י הג'יהאד או קבוצת מיעוט בלתי ממושמעת שביצעה את החטיפה, כפי שנטען בתחילה, אלא בגורמים רשמיים.

התקשורת לא הביא לתודעת הציבור הישראלי את העובדה שגורמי ממשלת החמאס הם שמנהלים את המו"מ. ראשי השלטון ברצועה הם שמנהלים היום את המגעים עם ישראל בתוכם החזרת החטוף. דבר זה היה יכול לשרת את ישראל בלחצים כפי שעשתה בריטניה לגבי כתב חטוף.

בצפון – החיזבללה

יש דעה ששני הגורמים מתואמים ביניהם באמצעות איראן.

2. השיטה

א. מייד כשעסקה אחת מסתיימת ניגשים אנשי הטרור לתכנן ולבצע את הבאה. משבוצעה עסקת טננבוים יצאה הפעולה הבאה לדרך. ב"מבט לתקשורת הפלסטינית" מגלים שחטיפות הפכו לבעלי עדיפות עליונה במשאבים של כל אחד ותקציבים בשל הצלחות הקודמות ו"רגישות הציבור הישראלי לשבויים וחטופים".

ראו סרטון המתעד אמוני חטיפה של המחבלים.

ב. כמו בכל תרגיל סחיטה של חוטפים על רקע פלילי, הם המשתמשים הן בחטוף והן בבני משפחתו להעברת מסרים דרך ערוץ תקשורת מקומי, גם החוטפים הפלסטינים עושים שימוש מושכל בתקשורת, הערבית והישראלית. הקלטת שהעביר החמאס עם קולו של שליט וטקסט שהחמאס הכתיב לו, הועברה לתקשורת הישראלית בתחכום, תוך ייצור תחרות בין ערוצי התקשורת – מי ישדר אותה ראשון. היא הצליחה לתעתע את הציבור הישראלי ומשמשת עד היום כאחד ממכשירי הלחץ המרכזיים.

בכל שלב וצומת שבו צריך ללחוץ על הציבור והממשלה בישראל, מושמעת הקלטת.

אתר הבנים, שנתמך על ידי הסוכנות היהודית, משדר את הקלטת מהכלא לא רק כדי ליצור סימפאטיה גרידא לשליט כי הרי יש קלטות עם קולו של שליט מהבית, אלא את הקלטת מהכלא שבה הוא מתחנן שישחררוהו וימלאו את תנאי החמאס. צמוד לקלטת, קריאה לציבור בסיסמא עם תמונות החטופים: "האדישות שלנו תהרוג אותם". כך יוצרים רגשות אשם בציבור על מנת שיסכים לכל מחיר שיידרש על ידי האויב.

גם הנשיא האמריקאי העויין לישראל ג'ימי קארטר הפך לשליח בידי תעמולת החמאס. הוא נפגש עם ראשיו והביא מכתב סחיטה שפורסם בכל כלי התקשורת. בכך המשפחה קיבלה אשור נוסף לחיי בנה. אולם הפרסום בכל כלי התקשורת שירת את החמאס שמחכך מאז ידיים בהנאה. כל מדינת ישראל הפכה שבויה לתעמולתו ומשפחות החטופים הפכו לשבויים בידיו כשהם עובדים שלא מרצונם עבור החוטפים.

כך בעצם עובד הטרור! ניצול החברה הישראלית המאוימת על מנת שזה ילחץ על ממשלתו לויתורים.

כמו בכל ארגון טרור נעשה פה שימוש מושכל גם בקבוצות אוהדות בצורה זו או אחרת את האוכלוסייה שארגון הטרור מייצג אותה, הן בתקשורת והן בממסד.

המטרה הפסיכולוגית של החמאס, שבה הצליח, לשים את החייל החטוף בראש סדר העדיפויות הלאומי ולדחות הצידה ספקות ושאלות, כמו כמה אחרים ייהרגו כתוצאה משחרור מחבלים?

3. להלן, עוד שיטות מתוחכמות שהופעלו בדרך לקריסת המערכות הביטחוניות והשלטוניות.

א. סרט בשם 'הביטחוניים' ששמו אינו מעיד כלל על תוכנו, נעשה על ידי שמעון נווה ומטרתו הייתה להציג את האסירים בבתי הכלא, ביניהם רוצחים רבים, באופן אוהד, שודר בערוץ 1 פעמיים. לדברי יוצרו בויכוח עם הח"מ, בתום הקרנת הסרט, מטרתו הייתה ליצור אמפתיה לאסירים כדי שבשעת הצורך כשיצטרכו לשחרר אותם וההחלטה תעבור בהבנה של האוכלוסייה הישראלית. כאמור, הסרט הזה שודר בערוץ 1 פעמיים.

ב. במשך זמן היה מטה מיוחד שתפקידו יצירת קבוצות אוהדות באוכלוסייה לנושא החטופים- כולל באוכלוסיות שמתנגדות לשחרור מחבלים-תוך אמירה שהמארגנים רוצים רק לשים את החטופים בתודעה האזרחית. בינתיים הלובי למען החטופים זנח כמעט לחלוטין את הפעילות בחו"ל והתרכז על בניית מרכז כובד ישראלי שישמש בשעת הצורך ללחץ על הממשלה לשלם את המחיר.

את המטבע הלכו לחפש פה בישראל מתחת לפנס ולא אצל אלה שיכולים ללחוץ על ממשלת החמאס.

הם אפילו לא טרחו שמטרתו ללחוץ על שחרור החטופים באמצעות הפעלת מנופי לחץ על האסירים הפלסטינים כפי שדרש אלמגור. גם העתירה האחרונה של משפחת שליט להשאיר את המעברים סגורים (להלן) באה כפי שאמרה איילה חסון בערוץ 1 לפתוח מסלול מו"מ עם הממשלה וללחוץ על חבריה להצביע עבור העסקה.

עו"ד יעקב נאמן שהתבטא באזני נפגעי הטרור נגד שחרור מחבלים המשיך לכהן כגזבר העמותה עד יום השחרור והמשיך לשרת אותה עד שחרור המחבלים.

ג. נעשתה חבירה על ידי פורום ההורים השכולים היהודי-פלסטיני, עתיר תקציבים מגורמי האיחוד האירופי בכמה מישורים

בסיוע לארגן הפגנה גדולה בכיכר רבין בתל אביב על ידי חברי הפורום וכן לפרסום מכתבי הורים שכולים בעד שחרור המחבלים באתר הבנים.

ד. בימים האחרונים שלפני קריסת עמדת הממשלה נעשה בליץ תקשורתי שכלל ראיונות מקיפים בגליונות השבת של מעריב, ידיעות וערוצי התקשורת עם משפחות החטופים ועימהם תביעה גלויה לשחרור מחבלים. מה שהיה נשמע בעבר מפי נעם שליט באופן מינורי הפך עתה לקריאה גלויה של כל המשפחות תוך תמיכה מוחלטת של מערכות התקשורת.

לא הובאו דבריהם של נפגעי הטרור, בעלי דעות אחרות, אלה שרצו להזכיר לנעם שליט שבצד הבטחה שלטונית למשפחתו ישנה הבטחה שלטונית שהובטחה ליד קברי יקיריהם שישראל תשיג את הרוצחים ותנקום את נקמתם.

לא הובאו ראיונות עם בני המשפחות שאיבדו את יקיריהם מידי מחבלים ששוחררו-180 בחמש השנים האחרונות ושפרטיהם מופיעים באתר אלמגור.

ה. במוצאי שבת של ימי הבליץ שודר בערוץ 2 סרט על משפחת שליט שאורכו היה כמעט כשעה ושהפך תשדיר שרות בעד שחרור בכל מחיר כולל שחרור מחבלים. הצופה בסרט לא קיבל את התמונה המקיפה על הסכנות שבשחרור מחבלים, לא הובאו נפגעי טרור ששיכלו את יקיריהם משחרורים קודמים, לא הובאו נפגעי טרור לספר את כאבם כאשר הצדק איננו נעשה עם יקיריהם, והבטחות שלטוניות שהצד ימוצה עם הרוצחים נעלמות, מה שהובא בסרט זה דוברים פלשתינאים, אנשי שמאל למיניהם, ושרי מפלגת קדימה שתומכים בשחרור מחבלים. עמי איילון שהבטיח לד"ר אריה בכרך וחבריו לשכול שהוא מתנגד לכל כניעה לחוטפים סיפר שהוא בעד השחרור. הוא ודיכטר סיפרו שהחיילים לא ייצאו לפעילות אם יידעו שלא ישוחררו.
עירית גל יוצרת הסרט.

עירית גל הצליחה ליצור באמצעות הסרט ששודר בפריים טיים מצג שווא. כל צופה שלא היה מודע לתכסיסנות שבסרט איבד את כל שרידי התנגדות לשחרור מחבלים ועבר מעמידה תקיפה מול הסחטנות של החמאס ומהתנגדות לשחרור מחבלים, להזדהות עם הצורך לעשות את העסקה. והנה כצפוי התברר שיוצרת הסרט מזוהה עם עמדות שהיו צריכות מראש להעמיד את "רשת" להיזהר מלקבל את הסרט כמו שהוא בלי לבדוק מה אמות המידה הדוקומנטריות האמיתיות. הגברת היא ממארגני מכתב של יוצרים בעד טייסים סרבנים ומכותבי ספר נגד מלחמת לבנון הראשונה.

ערוץ רשת גם קרא לכתוב מכתבים לגלעד שליט. לא נאמר דבר על כך שהמכתב לא יגיע ליעדו ושזו מניפולציה וסחטנות רגשית. באופן מתואם ומתוזמן עם שאר כלי התקשרות, שודר הסרט ללא כל תגובות של מתנגדים רבים שקיימים לעסקת השחרור. הביקורת היחידה הייתה על הממשלה שלא עשתה עד כה את הצעדים בכיוון שחרור מחבלים כאשר הדוברים המרכזיים, כמו יעקב פרי מסבירים מדוע אין סכנה בשחרור המחבלים והדבר לא ישנה את המאזן. קולו של ד"ר בעז גנור מהמכון לחקר הטרור בהרצליה המתריע נגד עסקה נקטע ע"י עורכי הסרט.

4. עצומה

עצומה שרצה בימים האחרונים בתקשורת חושפת קבוצה של אנשי שמאל ידועים (למשל נעם לבנה, פרופ' יהושוע צאל ועוד) שנוהגים לחתום ולפעול בקבוצות שונות מהאנרכיסטים והשמאל הקיצוני, חלקם הגדול נגד נוהל שכן ועוד צעדי מלחמה שתפקידם לסייע לצה"ל במאבקו בטרור. עתה הם מגלים דאגה יתירה לחייל החטוף בעצומה הקודמת להפסקת ירי הקסאמים, הכל כדי לשחרר את המחבלים מהכלא שמהווים גורם חיובי וממתן באזור כדבריהם. שמות כמו עמי ליבנה מופיעים שם, כולם שמות מוכרים מהשמאל.

5. הקריסה

ראשון קרס, כצפוי, אלי ישי משס, אדם בעל מיומנות תקשורתית שהבין לאן הרוח נושבת בתקשורת הישראלית, ושלמפלגתו אין מחוייבות גדולה לעניינים לאומיים מלבד האינטרסים של המפלגה. כדי לשכנע את קהל בוחריו למען שחרור מחבלים, הוא דיבר בתקשורת על כך שצריך להתיר את העגונה. בכך העניק קלף מיקוח נוסף לנסראללה ששמע את הבעיה והפנים ומנע צעדים שהיו יכולים לסייע בהתרת העגונה בלא גופה ולא נפרט. אולי עוד ניתן לתקן את אשר עשה. כבר לפני כן הוא הציע את שירותיו בתיווך לקידום עסקה, ללכת לדבר עם אנשי החמאס. הוא גם מהיחידים שהלך להיפגש עם קרטר והצטרף למחול הלחצים של החמאס.

אחר כך כדי להפיל כל התנגדות של חבריו, הביא את הורי החטופים לפגישה עם הרב עובדיה. במקביל הוא סירב לסייע לפגישות של משפחות נפגעות טרור, כולל של מלחמת לבנון.

מכאן כבר הייתה הדרך להתמוטטות רוה"מ סלולה. לא עזרו כל חוות הדעת המקצועיות. הם נעלמו בבליל ספינים תקשורתיים וחוות דעת של 'אקסים' במערכת הבטחון, כולל כאלה שבצעו 'פליק פלק'. תכניות הבוקר, אותם אלה שפעלו למען עסקת ג'יבריל לפני 22 שנה, התגייסו לראיין את כל מי שצידד בשחרור.

וכך ייצאו המחבלים שמחים וששים אל בתיהם ומשם לשדות הטרור והארץ התחדשה בפגועים ורציחות ויתומים ואלמנות.

הכל היה שווה: משפחת שליט קיבלה את בנה שחזר למצפה הילה בשידורים חיים ומשפחות גולדווסר ורגב עשו לוויות לבניהם ושרי האומה, שלא באים להלוויות נפגעי הטרור זה זמן, התייצבו בשדה התעופה בדיוק כפי שעשו בפעם הקודמת לשלשת הנעדרים והיו נאומים מכובדים של אולמרט וראיונות עומק ורוחב על מילוי המשימה ורוחו המיוחדת של צה"ל…

גם החיזבאללה והחמאס שמחו.

רק הורי 119 חיילים שנהרגו במלחמת לבנון השניה שאלו את עצמם, ספונים בבתיהם, אם כן למה זה יצאנו למלחמה כשניתן היה לוותר לנסראללה מלכתחילה ולתת לו את מה שביקש?!
והאם בעצם אין בכך אקורד הסיום של הנצחון שלו עלינו?!

ומשפחות נרצחי קונטאר שאלו את עצמם מדוע לא שאלו את דעתם מה הם חשים כשדם יקיריהם נעשה הפקר והרוצח יוצא מהכלא לביתו בכניעה לחיזבאללה.

וחיילים שאלו עצמם למה לסכן את עצמם לתפוש מחבלים להיהרג חלילה או להיפצע עבור מחבל אחד כשהמדינה משחררת עבור מאות מחבלים שכה רבים סיכנו את עצמם לתופשם… שבוי אחד?

סוף דבר: כעבור חודשיים הייתה חטיפה נוספת של שני אזרחים ולמחרת של עוד חיילת. מנסחי העצומות הקודמות ריעננו את הנוסחים, ביקשו וקיבלו מהאחוד האירופי תקציבים לפרסום עצומות וקמפיין נוסף יצא לדרך.

שוב פרופ' נאמן נתבקש ונענה לסייע בכל מה שיכול כנאמן קרן התרומות. נאמן הוא הרי אדם טוב וידיד נאמן.

6. בסיום מכתבי כמה הדגשים:

א. ישי שלף שפן של התרת עגונה (קרנית גולדווסר) כצורך לשחרר את קונטאר ואחרים תמורת גופות. מה לעשות שעל פי בדיקה שעשינו היה ניתן להכריז עליה כאלמנה לפי הנתונים שבידי צה"ל. גם הטיעון שצריך להביא גופות לקבר ישראל איננו נכון, אבל בשביל זה יש את הפסיקה של הרה"ג יעקב אריאל במאמר ב'תחומין'.

דיכטר ואיילון טענו שחיילים לא ייצאו לקרב אם ידעו שלא עושים הכל כדי להחזיר אותם. שקר. יש עצומות של חיילים שאומרים בדיוק דברים הפוכים, שאם ישחררו את המחבלים, אין טעם שיישלחו מחדש ויסתכנו כדי ללכוד אותם.

ב. הבג"ץ של משפחת שליט שלא לפתוח את המעברים לא היה בעצם שייך לקו הפעילות שלהם. שליט מעולם לא בקש להקשות את התנאים בבתי הכלא למחבלים או להקשות את חיי תושבי הרצועה, מסיבות מובנות. מה קרה שפתאום הוא שינה את טעמו? ההסברים שקיבלנו הם שהמשפחה בעצם לוחצת על הממשלה שהיא תבטיח לה ותביא לה ערבויות שאמנם הולכים על עסקה, ולפי הפרסומים סביב הבג"ץ בקרוב מאוד יתחיל עופר דקל לנהל משא ומתן אינטנסיבי ואופן ההתנהלות העתידית של המשא ומתן מתואר בהדלפות.

מטרת הבג"ץ לפי דברי כתבת ערוץ 1 איילה חסון היא ליצור לחץ על הממשלה לקדם במהירות את המשא ומתן כפרס לוויתור של המשפחה על הבג"ץ, כבמה להאשים את הממשלה שלא עושה די, ואז הממשלה תבוא ותגיד "אנו מקדמים את העסקה וחבריה לא יעזו להתנגד להצביע בעד שחרור מחבלים". את הרעיון לכך הם שאבו מבכיר שמנהל את המו"מ ומנתב את פעילותם ללחוץ על השרים. עופר דקל השליח שקם על יוצרו. לשם כך גם גוייס אלעד יניב, עו"ד שמהוא מבשרו של הממסד.

ג. השימוש בתקשורת נעשה מצד כלי התקשורת בחפץ לב, בהתמסרות מוחלטת. בעוד כלי התקשורת דוחים כמעט לחלוטין התנגדויות מצד משפחות שכולות, בערוץ 2 שורר חרם עליהם. ערוך 2 ו-ynet החלו להצמיד 'ספירת ימים' של ישיבה בשבי, בצמוד לכל ידיעה העוסקת בעניינם של החטופים ובכך הם יוצרים אמירה: שחררו אותם בכל מחיר, אנו סופרים את הימים וקצרי סבלנות.

ד. מאות הרוצחים והמחבלים שהתפזרו בכפרים מתארגנים ברובם מחדש לפעולות טרור כאשר המבוגרים שביניהם הופכים להיות היוזמים, המכוונים והמדריכים של פעולות טרור בדיוק כפי שהיה בעסקת ג'יבריל.

ה. משעה שגורמי הטרור ראו את ההתעניינות התקשורתית האדירה בישראל וההתמקדות של כל כלי התקשורת בשלושת החטופים, בדומה לעסקת ג'יבריל, הם העלו את המחיר, שילשו וריבעו אותו. החיזבאללה דרש מאות מחבלים פלשתינים במקום לקבל את קונטאר ועוד מספר אנשי חיזבאללה. זה לא הרתיע את אחי אחד החטופים להתראיין בתקשורת ולומר שיש להיענות לדרישה… והחוטפים קוראים ומפנימים. התהליך פה מזכיר את מה שאמר ג'יבריל לאחר העסקה הידועה ב-86':

"כבר כמעט הסכמנו לחתום על עסקה תמורת 250 מחבלים אבל כשהביאו לפניי את התקשורת הישראלית שמראיינת כל יום את אסתר גרופ, אמא של החייל יוסקה, וחברותיה הבנתי כמה חשוב הדבר בעיני הישראלים והעליתי את המחיר וידעתי שהאמהות והציבור הישראלי יעשו בשבילנו את העבודה."

ו. ההתנגדות שהובעה מצד גורמים בממשלה לאחר הפרסום מצד החיזבאללה על דרישות נוספות, חוסלה באבחה אחת על ידי תרגיל מחוכם של דיון בגלי צה"ל שבו השתתף דובי וייסגלס, עוזרו של רה"מ הקודם, והסביר שגם בעסקת טננבוים נעשו ספינים שמטרתם לחסל את העסקה וחוץ מלהעליב את שרון אישית הם לא גרמו לביטולה. לאמור, גם פרסום דרישת החיזבאללה על מחבלים ישראליים אינו אלא ספין של מתנגדי העסקה.

ז. נעלם שיקול הדעת, נעלמו חוות הדעת המקצועיות, הכל נכנס לסחרור מהיר והכל חזר לאותו דגם שבו קרסו כל ההערכות, שיקולי הדעת הלאומיים בעניינים שיש בהם אפילו השפעה אסטרטגית מול הקופרודוקציה של החמאס והחיזבאללה תוך שימוש בחטופים, בבני משפחותיהם שהפכו גם הם לבני ערובה ובתקשורת שחלקה התמסרה מרצון וכן בגורמים אוהדים בישראל.

הערה שולית: כל הקריסה עדיין יכולה להיעצר. אם חברים ירצו לסייע.

אנו באלמגור מוכנים לפעול. לבד לא נוכל לעשות זאת.