סופרי סתם

עדי גרסיאל

סופרי סתם

הדיווחים על אלפים רבים של צועדים עם משפחת שליט, התגלו כמופרכים מן היסוד: ספירה מדויקת של המשתתפים בצילומים שפורסמו, העלתה כי בכל קטע לא צעדו יותר מאלפיים איש

בשבע

גיליון 400

2010-07-08

"תל אביב צעדה", הכריז ביום שלישי 'ידיעות אחרונות' בכפולת עמודים מלווה בתמונת ענק. העיתון העריך את מספר הצועדים למען שחרור שליט בעיר העברית הראשונה בכעשרת אלפים. 'מעריב', העיתון והסרט הצהוב, העריך אף הוא את מספרם בעשרת אלפים ופרסם תמונה דומה על השער שלו, תחת הכותרת: "אחריה" (בעיתון עצמו מופיעות תמונות).

נתונים המספריים המוגזמים גרמו לאנשי ארגון 'אלמגור', הנאבקים בקמפיין האגרסיבי, לבחון את הנושא בזכוכית מגדלת, תרתי משמע.

אנשי הארגון נעזרו בטכניקת ניתוח שבה מחולקות תמונות הקהל לפרוסות קטנות בצורה המאפשרת אומדן בדרגת דיוק גבוהה ואף בטכניקת 'ספירת ראשים'. 'בשבע' הרים את הכפפה ורכש תמונה ברזולוציה גבוהה של הצעדה בתל אביב מאותה זווית בה צולמו התמונות בידיעות ומעריב. על פי הניתוח של מומחי 'אלמגור' שספרו את משתתפי הצעדה בשתי השיטות (חלוקה למקטעים וספירת ראשים ידנית): בתמונה נראים לא יותר מ-1300 איש(!). המנתחים מוכנים להיות נדיבים ולהוסיף עוד כ-500 איש לספירה עבור 'הזנב' של הטור.

מכיוון שהתמונה שנבחרה בידי שני העיתונים נועדה ליצור רושם של צעדת המונים, אפשר להניח שגם בחלקים אחרים בצעדה, מספר המשתתפים היה נמוך בהרבה מהאומדנים שפורסמו. ואכן, ניתוח של תמונה מהעצרת בכיכר רבין שצולמה מהאוויר מעלה כי למרות הדיווחים על כ-15 אלף משתתפים, בתמונה נמצאים פחות מ-1500.

בתמונה אחרת של הצעדה, מיום שישי שעבר, נספרו פחות מ-500 איש…

"המסע נע בין כמה מאות ל-2000 איש", מסכם מאיר אינדור, "לרוב, נוער של התנועה ההתיישבותית שיואל מהרשק מנהל את אגף המשימות שלה, ותנועת הצופים שליבמן (ראש מטה קמפיין שליט) היה מנהלה". ממיעוט המשתתפים מסיק אינדור כי למרות הקמפיין חסר התקדים, "עם ישראל לא קנה את השטיקים והגימיקים של יחצני הצעדה והבין שמדובר בצעדה למען שחרור מחבלים". מי שרוצה, יכול גם להסיק מהבדיקה כמה מסקנות נוגות על אמינות הדיווחים בכלי התקשורת.