נחתם הסכם לשחרור שליט – שידור חי

שלמה פיוטרקובסקי

נחתם הסכם לשחרור שליט – שידור חי

שרי הממשלה הוזעקו לישיבה דחופה שתחל בעוד זמן קצר לאישור של עסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. דיווח דומה בטלוויזיה של החמאס.

ערוץ 7

2011-10-11


עדיין בשבי. גלעד שליט (ארכיון)

שרי הממשלה הוזעקו לישיבה דחופה לאישור של עסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. הממשלה תצביע על העסקה כבר הערב. לקראת הישיבה שוחח ראש הממשלה עם השרים וביקש מהם לתמוך בו באישורה של העסקה. נתניהו אמר לשרים כי מעבר לעצם האישור חשוב גם הרוב שבו תאושר העסקה.

העסקה הוצגה לשרי השמיניה בישיבה סודית שהתקיימה לפני מספר ימים ולאחר מכן הוצגה לשרי הקבינט המדיני-בטחוני בישיבה סודית שהתקיימה לפני כיומיים. הטלוויזיה של החמאס ומקורות ערביים נוספים מדווחים, כי העסקה צפויה להתבצע בתחילת חודש נובמבר, ונחתמה בתיווך מצרי, ובסיוע המתווך הגרמני גרהארד קונארד. מקורות אחרים טוענים כי טווח העסקה יהיה קצר יותר ושליט ישוחרר כבר בתוך מספר ימים.

על פי דיווחים שונים עסקת שליט תבוצע בשלושה שלבים, בשלב הראשון ישוחררו 300 מחבלים רוצחים – עם העברתו של שליט למצרים, 150 מחבלים רוצחים נוספים ישוחררו לאחר ששליט יעלה על מסוק לישראל ובשלב השלישי ישוחררו 550 אסירים כמחווה לאחר השלמת העסקה.

כחלק מהמשא ומתן על העסקה, אשר מרביתו התנהל באופן עקיף, נפגש לפני מספר ימים שליחו המיוחד של ראש הממשלה, דוד מידן, עם בכיר חמאס אחמד ג'עברי, בקהיר. אתמול הגיעה לקהיר משלחת של בכירי חמאס בראשות אחמד ג'עברי ומחמוד א-זאהר, אשר אישרו את פרטי העסקה במסגרתה ישוחררו רבים ממחבלי הארגון מהכלא הישראלי.

על פי הדיווחים בתקשורת הערבית, ישראל התגמשה בכל הנוגע לזהות 1,000 המחבלים הצפויים להשתחרר במסגרת העסקה, והתגמשות זאת היא שהביאה לחתימת ההסכם. בנוסף דווח, כי ישראל התגמשה גם בשאלה לאן ילכו אותם מחבלים אשר ישוחררו, האם הם ישוחררו לשטחי יהודה ושומרון, לשטחי עזה או יגורשו לחו"ל.

לאישור העסקה צפוים להתנגד כמה משרי הממשלה, אולם גם אם תאושר העסקה בממשלה צפויות עתירות לבג"ץ נגדה, זאת עקב המחיר הכבד הצפוי.

לאחר החתימה על העסקה הבוקר זימן ראש הממשלה את נעם שליט ללשכתו ודיווח לו על חתימת העסקה. לאחר מכן התקשר ראש הממשלה לאימו של גלעד, אביבה, ולסבו, צבי שליט. גם אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, שוחחה עם אביבה שליט ואמרה לה, "אמרתי לך שבעלי יביא לשחרורו של גלעד ואכן זה קורה".

ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) אומר כי "עסקת שליט רעה לישראל, ביבי לא עומד בלחצים ומפקיר את ביטחון המדינה, הכתובת על הקיר, בעקבות עסקת שליט רחובות ישראל ישטפו בדם".

"עם כל הצער שבדבר אני קורא לשרים להתנגד לעסקה", הוסיף בן ארי.

בארגון נפגעי הטרור אלמגור תוקפים את ההחלטה המסתמנת, לאשר שחרורם של כאלף מחבלים תמורת שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. "שלא יטעו את הצבור, אלף המחבלים שישוחררו הם סיכון לאזרחי ישראל. מכאן הדרך פתוחה לפיגועים ורציחות", אומרים באלמגור.

יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, הגיע לביתו של מנהיג התנועה, הרב עובדיה יוסף, והשניים קיבלו החלטה לפיה שרי התנועה יתמכו בראש הממשלה באישור העסקה.

במטה לשחרור שליט אומרים הערב, כי "אנחנו לא נדע שגלעד משוחרר עד שנראה אותו כאן. אנחנו שמחים על כל התפתחות, אולם מבחינתנו אין כרגע כל שינוי במצב". מוקדם יותר היום, מנעו עשרות פעילי המטה מעבר אוטובוס ובו משפחות קרוביהם של מחבלי החמאס אשר אמורים היו לבקר את המחבלים הכלואים בכלא שאטה. המשטרה, אשר לא הצליחה למנוע את החסימה הורתה לאוטובוס המשפחות לחזור לשטחי יו"ש.