המחבלות בדרך לחופש: "סוף סוף נושמות אוויר"

חסן שעלאן; רענן בן-צור; טובה דדון

המחבלות בדרך לחופש: "סוף סוף נושמות אוויר"

48 שעות לפני שגלעד שליט יוצא מעזה בדרך הביתה, החלו הליכי ריכוז האסירים לשלב א' של העסקה. מכלא דמון יצאו 15 אסירות במיניבוסים מוגפים לכלא השרון, מנפחא מעביר שב"ס יותר מ-200 אסירים לקציעות. הם סימנו "וי" מתוך הזינזאנה

Ynet

2011-10-16

הרוצחים מתחילים להריח את החופש: לאחר שהלילה פורסמה רשימת השמות במלואה והבוקר קיבלו (יום א') את הבשורה על שחרורם הקרב ובא, החל ב-16 בתי סוהר בישראל תהליך ריכוזם של 477 האסירים שישוחררו במסגרת השלב הראשון של עסקת שליט. הם מועברים לכלא קציעות בדרום ולכלא השרון ליד תל מונד, משם יועברו ביום שלישי למצרים, לעזה ולגדה המערבית – בתמורה לשחרורו המיוחל של גלעד שליט.

מכלא דמון שבכרמל יצאו שלושה מיניבוסים ובהם 15 מחבלות. "סוף סוף אנחנו נושמות אוויר", נשמעו אומרות לפני הנסיעה. המשטרה חסמה את הכביש הסמוך בשני הכיוונים, וכוחות יס"מ ליוו את המיניבוסים שחלונותיהם הוגפו, עד לכלא השרון. כמה תושבים מדליית אל כרמל ועוספיה שעברו במקום צעקו קריאות בשבח העסקה.

בדרך לחופש: האסירים מועברים לכלא קציעות ולכלא השרון (צילום: אמיר לוי, עוז מרון, רועי גזית, רועי עידן)

במקביל, שני אוטובוסים של אסירים ביטחוניים שיצאו מכלא נפחא שליד מצפה רמון הגיעו לכלא קציעות, בליווי סוהרי יחידת נחשון של שב"ס. כמה מהאסירים הצליחו להוציא ידם מבעד לסורגים בזינזאנה וסימנו "וי". בסך הכל צפויים לעזוב את הכלא יותר מ-200 אסירים פלסטינים, שישוחררו בעסקה.


כלא דמון. "סוף סוף נושמות אוויר" (צילום: ג'ורג' גינסברג)

גם האסירים בכלא מגידו שצפויים להשתחרר יצאו תחת אבטחה כבדה לכיוון כלא קציעות. בנוסף, אסירים ביטחוניים מכלא שאטה וכלא גלבוע הועברו לכלא מגידו ובהמשך היום יועברו גם הם דרומה.


בדרך לחופש. האסירות מכלא דמון יוצאות לכיוון כלא השרון (צילום: ג'ורג' גינסברג)

בשב"ס ציינו הבוקר כי אסירים לא גילו סימני שמחה לנוכח ההודעה על שחרורם ושמרו על קור רוח. בינתיים, מאז פרסום רשימת המשוחררים בשלב הראשון נכנסו לאתר שב"ס באינטרנט אלפי גולשים שהאטו את הגלישה.


העברת האסירים מכלא מגידו לכלא קציעות (צילום: חגי אהרון)

על רקע העברת האסירים, ל-ynet נודע כי בג"ץ ידון מחר בשעה 12:00 בדרישת ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" לבטל את עסקת שליט. הארגון עתר גם בבקשה להאריך את פרק הזמן שהוקצב במשרד המשפטים להגשת התנגדויות לעסקה.


חלק מהאסירים מגיעים לכלא קציעות (צילום: אליעד לוי)

בינתיים, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בחמאס מתעקשים על שחרור של עוד 10 אסירות, אך בישראל מתנגדים בתוקף. גורמים מדיניים הבהירו כי ירושלים תתנגד לכוונת ארגון הטרור לפתוח את ההסכם. "יש עוד ניואנסים שלא טופלו, אבל בגדול זו העסקה". בעקבות זאת, בקרב ערביי ישראל מתארגנת הפגנה לקריאה לשחרורן.


עוד מעט החופש. האסירים מכלא נפחא בדרך לקציעות (צילום: צפריר אביוב)

ברשימה 450 אסירים, מהם 280 אסירי עולם, ו-27 אסירות. בשלב ב' של העסקה תשחרר ישראל 550 אסירים נוספים, אותם היא תבחר. בין השמות שישוחררו בשלב הראשון חברי חוליית טולדנו, שרצחו את לוחם מג"ב ניסים טולדנו, וכן רוצחי תלמיד הישיבה חיים קרמן, המעורבים ברצח החיילים שחר סימני וירון חן. וליד אנג'ס, שנידון ל-36 מאסרי עולם על חלקו בפיגועים בקפה מומנט, בהר הצופים ובמועדון בראשון לציון ישוחרר אף הוא.

מחבלים נוספים שנידונו למאסרי עולם מרובים וישתחררו כחלק מהעסקה הם: נאסר יתאימה (23 מאסרי עולם), חמיס עקל (21) ומעאד אבו שרח (19), מג'די עמרו (19) ופאדי ג'ועבה (18). שלושת האחרונים אחראים לפיגוע בקו 37 בחיפה ב-2002, הורים שכולים יעתרו כדי למנוע את שחרורם.

בנוסף ניתן למנות במצעד המשוחררים את מצעב השלמון (17 מאסרי עולם, ראש חוליית חמאס בחברון), אימן שחשיר (16) ואת המחבלת אחלם תמימי (16). נאסר שקיראת, שהיה אמור להשתחרר ב-2072 לאחר שנשפט ל-82 שנות מאסר, ייצא לחופשי כבר ב-2011. ותיק האסירים מבין המשוחררים הוא מוחמד חמאד, שנעצר כבר ב-1976.