נועם שליט דרוך: "לא קיבלנו אות חיים מגלעד"

מאור בוכניק; אחיה ראב"ד

נועם שליט דרוך: "לא קיבלנו אות חיים מגלעד"

"אינשאללה הוא בריא ושלם", אמר האב במצפה הילה, "אין לוח זמנים סגור". ביישוב מבקשים: אל תבואו, תניפו דגל בבית

Ynet

2011-10-16

מחרתיים צפוי גלעד שליט לשוב לביתו אחרי יותר מחמש שנים, ובינתיים במצפה הילה התרגשות רבה שהולכת וגוברת, מהולה בדריכות. "אנחנו ממתינים בדאגה", אמר בצהריים (יום א') האב נועם שליט על רקע העברת האסירים לבתי הכלא קציעות והשרון, "לוח הזמנים הסופי עדיין לא סגור, לא קיבלנו אות חיים".

אביו של גלעד התייחס גם לדברי ראש המטה מדיני ביטחוני במשרד הביטחון, האלוף במיל' עמוס גלעד, לפיהם בנו בריא ושלם, ואמר: "אינשאללה".

התרגשות במצפה הילה: נועם שליט מדבר עם כלי התקשורת (צילום: אחיה ראב"ד)

במקביל, המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו קיים הערכת מצב מיוחדת לקראת ביצוע עסקת שליט. המפכ"ל הנחה את שוטרי המחוז הצפוני לנקוט את כל האמצעים הדרושים על מנת להגן על פרטיותה של משפחת שליט ולשמור על הסדר הציבורי במצפה הילה ובאזור. "מדובר במבצע מורכב ורגיש", אמר בסיכום הישיבה, "יש לבצעו על הצד הטוב ביותר, תוך סיוע מקסימלי לרשויות השונות וגורמי הביטחון".

בינתיים, נמשך זרם המבקרים במצפה הילה שהגיעו ליישוב כדי להביע הזדהות ולתמוך במשפחה. בכל פעם שנועם שליט יוצא מביתו קופצים עליו המבקרים והכתבים וכך גם היה הבוקר, כשיצא לסידורים במזכירות היישוב.


מתכונן לשובו של גלעד הביתה. נועם שליט, מחוץ לביתו במצפה הילה (צילום: אבישג שאר-ישוב)

יו"ר המטה למען שחרור החייל, שמשון ליבמן, ביקש להימנע מלהגיע ביום שלישי למצפה הילה: "מי שרוצה להביע הזדהות שיניף דגל בבית במקום. זה הצעד הנכון וזה מעורר גאווה". הוא ציין כי ביום שלישי ייסגר היישוב למבקרים. "גם אנשי המטה, הפעילים שיירצו להגיע ולהשתתף באירוע יעמדו בדרך מהמצפה ליישוב מעיליא, עם דגלים בידיהם, והם יקבלו את פניו של גלעד והמשפחה מחוץ למצפה הילה", הוסיף.

מחכים לגלעד: התרגשות במצפה הילה (צילום: עידו בקר, עריכה: תמר אברהם)

לבית שליט נכנסה חברת הכנסת רחל אדטו מקדימה, שהתקרבה למשפחה בזמן ההמתנה באוהל המחאה בירושלים. מסביב לבית הציבה המשטרה מחסומים ושוטרים. צוותי הטלוויזיה ממשיכים בהיערכויות והקימו במות שידור.

אמש דן ועד מצפה הילה בהיערכות היישוב לקראת חזרתו של גלעד. "אנחנו ניערך כפי שעשינו לפני שלושה ימים כאשר המשפחה חזרה", אמר יו"ר הוועד, מור תרזי, "כל חברי היישוב, מבוגרים וילדים, יחכו למשפחה בשער ויתפרשו מהשער בכביש הכניסה ליישוב, כשהם אוחזים בדגלי ישראל".

לאחר שהלילה פורסמה רשימת השמות במלואה והבוקר קיבלו את הבשורה על שחרורם הקרב ובא, החל ב-16 בתי סוהר בישראל תהליך ריכוזם של 477 האסירים שישוחררו במסגרת השלב הראשון של עסקת שליט. הם מועברים לכלא קציעות בדרום ולכלא השרון ליד תל מונד, משם יועברו ביום שלישי למצרים, לעזה ולגדה המערבית – בתמורה לשחרורו המיוחל של גלעד שליט.

בדרך לחופש: האסירים מועברים לכלא קציעות וכלא השרון (צילום: אמיר לוי, עוז מרון, רועי גזית, רועי עידן)

מעט לאחר תחילת העברת האסירים, הוגשו עתירות נוספות נגד שחרור המחבלים. בני משפחת סחיווסחורדר, שאיבדו את הוריהם בפיגוע בסבארו בירושלים, קוראים למנוע את שחרורה של אחלאם תמימי, שהסיעה את המחבל המתאבד כדי להתפוצץ במסעדה. רונית תמרי מירושלים, שטוענת כי "העסקה מורידה את מדינת ישראל על הברכיים", דורשת להסיר 29 שמות מחבלים מהרשימה, ביניהם של עבד עמרו, ממתכנני הפיגוע בקפה הלל, ושל ג'יהאד ירמור, שאחראי לחטיפתו ורציחתו של החייל נחשון וקסמן.

בינתיים, נודע ל-ynet כי מחר בשעה 12:00 ידון בג"ץ בדרישת ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" לבטל את עסקת שליט. שופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, קבע כי העתירה תיבחן בפני הרכב של שלושה שופטים – הנשיאה דורית ביניש, וכן אליעזר ריבלין וחנן מלצר – והפרקליטות תתבקש להגיש את תשובתה עד שעתיים לפני הדיון. הארגון עתר גם בבקשה להאריך את פרק הזמן שהוקצב במשרד המשפטים להגשת התנגדויות לעסקה.

היום באו לעליון תת-אלוף אמציה חן וסגן-אלוף דן שיאון, שחתומים על עתירת אלמגור. הם הגישו תצהיר ביטחוני שצורף לעתירה ובו כתבו ש"הימנעות מהפקת לקחי נפילתם של אזרחים וחיילים בשבי היא עבירה מוסרית המבטיחה הריגת אזרחים ונפילה בקרב של לוחמים בעתיד". לדברי השניים, תמיכת ראשי מערכת הביטחון בעסקת שליט אינה רלוונטית "מלבד חוות דעתם המקצועית על המשך הטרור והגברתו".

בנוסף, משפחות קרמן וצור, שיקיריהן נרצחו בפיגוע שהתרחש בקו 37 בחיפה בשנת 2003, הגישו הבוקר תביעה לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד השותפים לרצח שאמורים להשתחרר בעסקת שליט. הם ביקשו להוציא למחבלים צו עיכוב יציאה מהארץ, בנוסף לפיצויים של 2.25 מיליון שקל.