שחרור אסירים ראשון – בשבוע הבא

עדנה אדטו

שחרור אסירים ראשון – בשבוע הבא

המדינה לבג"ץ: לדחות את העתירות • המשפחות השכולות: "השיקולים המדיניים זניחים מול הפגיעה המוסרית"

ישראל היום

2013-08-08


שחרור מחבלים. "קווים אדומים ייחצו". צילום: אי.פי (ארכיון)

המדינה ביקשה אתמול מבג"ץ לדחות על הסף את עתירת ארגון נפגעי הטרור אלמגור ועשרות בני משפחות של ישראלים שנרצחו בפיגועי טרור נגד שחרור המחבלים במסגרת המו"מ המדיני.

העתירה הוגשה נגד הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה ומחלקת החנינות במשרד המשפטי, בדרישה שינמקו מדוע לא יימנעו משחרור 104 מחבלים שפוטים שידיהם מגואלות בדם.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד נפתלי ורצברגר, נטען כי "התבחינים לשחרור מחבלים בהסכמי אוסלו ולאחריהם בכל ממשלות ישראל קבעו כי אין לשחרר מי שידיו מגואלות בדם ישראלים, לצד קבלת התחייבויות של המשוחררים להימנע מלשוב לביצוע ולתכנון של מעשי טרור. קווים אדומים אלה עומדים להיחצות הפעם הזאת, נוכח הצ'ק הפתוח שנתנה הממשלה לצוות השרים".

עוד נטען בעתירה כי "בשחרור אסירים שנשפטו על ידי בתי המשפט, בייחוד כאשר מדובר בעבירות החמורות מכולן של קיפוד חיי אדם, בין השאר בפגיעות מכוונות באזרחים, נשים וילדים, מעשים שהם פשעי מלחמה וטרור – המשקל של שיקולים מדיניים צריך להיות זניח וחסר משקל מול עוצמת הפגיעה המוסרית־ערכית בשחרור מוקדם של רוצחים". המדינה הדגישה מנגד כי "כאבן וצערן של המשפחות אשר איבדו את יקיריהן בפיגועי טרור מובנים ונוגעים ללב. למרבה הדאבה, שילמו העותרים את מחיר הטרור ואין ביכולתה של המדינה לרפא את כאבם. עמדתן של המשפחות ביחס לאפשרות שחרור האסירים הובאה ותובא בפני גורמי הסמכות ותישקל במסגרת ההחלטות שתתקבלנה".

עם זאת הוסיפה המדינה כי "הסוגיה הנתקפת בעתירה מצויה בלב ליבה של העשייה המדינית וקשורה בטבורה למו"מ המדיני המתנהל בימים אלה בין ישראל לצד הפלשתיני. בג"ץ נמנע מלהתערב בנושאים כאלו, ובעבר נדחו עתירות רבות נגד שחרור אסירים מטעמים מדיניים". המדינה מציינת כי צוות השרים שהוסמך על ידי הממשלה לדון בשחרור האסירים אמור להתכנס בימים הקרובים, ומכיוון ששחרור חלק מהאסירים אמור להתבצע כמה ימים לאחר מכן, היא מבקשת מבג"ץ להכריע בעתירה בהקדם האפשרי.

עוד מציינת המדינה כי שחרור האסירים במסגרת התהליך המדיני אמור להתבצע בארבע פעימות – הראשונה שבהם עתידה להתממש במהלך השבוע הבא. צוות השרים שהוסמך על ידי הממשלה הוא שקובע את רשימת האסירים שישוחררו בכל פעימה, ואם התהליך לא יתקדם, פתוחה דרכו של הצוות להחליט שלא לשחרר אסירים נוספים בפעימות הבאות.