מחר: האסירות ישוחררו ויחגגו את שובן הביתה

עמית כהן

מחר: האסירות ישוחררו ויחגגו את שובן הביתה

עסקת הקלטת תצא לפועל מחר בשעה 12:00. עשרים האסירות יובאו למעברי הגבול ובתמורה תקבל ישראל אות חיים עדכני מגלעד שליט

NRG

2009-10-01

מחר (ו') בשעה 12:00 בצהריים תצא לפועל עסקת הקלטת, שבה ישוחררו 21 אסירות ועצירות פלסטיניות תמורת קלטת וידאו שבה נראה החייל החטוף גלעד שליט. מוקדם יותר היום דחה בג"ץ את עתירת ארגון נפגעי הטרור אלמגור, שביקש למנוע את ביצוע העסקה, והסיר את המכשול האחרון בפני שחרור האסירות.


משפחתן של האסירות פאטמה זק ורודה חביב ברצועת עזה. (צילום: אי-פי-אי)

שתיים מהאסירות שישוחררו מחר, פעילות הג'יהאד האיסלאמי פאטמה זק ורודה חביב, יגיעו בשעת צהריים למעבר ארז בדרכן חזרה למשפחותיהן ברצועת עזה.

באוהל שהוקם סמוך למעבר הגבול ממתינים להם כבר בני משפחותיהן, ועימם בעלי תפקידים בחמאס ובג'יהאד האיסלמי, שיערכו לכבודן חגיגה גדולה.

18 האסירות האחרות יועברו באוטובוסים של שירות בתי הסוהר למעבר עופר, בכניסה לשטחי הגדה המערבית. במקום ימתינו להם נציגים של משרד האסירים של הרשות הפלסטינית, שיעלו אותן על אוטובוס של הצלב האדום, וזה יסיע אותן לטקס שייערך במוקטעה ברמאללה. לאחר מכן ישתחררו לבתיהן. אסירה אחת, ברא'א מלאכי בת ה-15, שוחררה כבר אתמול, שעות חדשות לאחר ההודעה על התגבשות העסקה. עם שחרורן של האסירות תועבר לחזקת ישראל קלטת הווידאו שבה מתועד שליט.

המתווך הגרמני: הקלטת – אות חיים משליט

על פי הסכם שהושג בין ישראל לחמאס, האסירות הביטחוניות ישוחררו בתמורה לקבלת קלטת וידאו בת דקה מהתקופה האחרונה בה נראה גלעד שליט. גורמים רשמיים בישראל הסבירו כי הפלסטיניות המשוחררות בעסקה אינן כאלה המוגדרות "עם דם על הידיים", אך רבות מהן ניסו לבצע פיגועים. למעשה, 14 מהן מואשמות בניסיון לגרימת מוות.

מדובר באסירות שנשפטו לתקופות מאסר קצרות יחסית והיו אמורות להשתחרר,
לכל המאוחר, תוך שנתיים. בחמאס הבהירו כי מדובר באסירות מכל הארגונים: חמש פעילות פת"ח, ארבע פעילות חמאס, שלוש מהג'יהאד האיסלאמי, אחת מהחזית העממית ושבע ללא שיוך ארגוני.

הקלטת שהועברה על ידי חמאס כבר הגיעה לידי המתווך הגרמני. על פי דיווחים שמסר לצוות הישראלי, יש בה את מה שמצופה שיהיה בה – אות חיים מגלעד שליט. אורך הקלטת עומד על כדקה, והיא צולמה בשבועות האחרונים.