שביתת האסירים הביטחוניים הסתיימה בעסקה מעוררת מחלוקת

חגי הוברמן

שביתת האסירים הביטחוניים הסתיימה בעסקה מעוררת מחלוקת

בשבע

גיליון 493

2012-05-17

ביום שני, 28 ימים לאחר שפרצה, הסתיימה שביתת הרעב של כ-1,550 האסירים הביטחוניים הפלשתיניים ב'עיסקה' שנויה במחלוקת עם השב"כ.

במערכת הביטחון ביקשו להגיע להסכם לפני "יום הנכבה". חשש נוסף היה מפני מוות של אחד המחבלים שובתי הרעב. מנהיגי המחבלים הפלשתינים איימו כי במקרה כזה תפרוץ אינתיפאדה שלישית. בצמרת הישראלית ובמערכת הביטחון שררה דאגה אמיתית, ובעקבותיה ניתן 'אור ירוק' לנציגי ישראל, בהם מזכירו הצבאי של ראש הממשלה אלוף יוחנן לוקר ונציגי שב"כ, להגיע להבנות עם המחבלים הכלואים. במלאכת התיווך בין המדינה לאסירים נטלו חלק ירדן, מצרים והרשות הפלשתינית.

במוצאי שבת שעברה נפגש שליחו המיוחד של רה"מ, עו"ד יצחק מולכו, עם אבו מאזן ברמאללה. באופן רשמי מולכו יצא לרמאללה כדי למסור לאבו מאזן איגרת מראש הממשלה, אלא שבחשאי יצא עם הסכם על הפסקת השביתה.

ביום שני בבוקר, מסוק צבאי ירדני השייך לבית המלוכה נחת במפתיע במוקטעה שברמאללה. מהמסוק יצאו מספר אנשים שהוכנסו מיידית אל תוך המוקטעה. היתה זו משלחת של המודיעין הירדני שנשלחה בפקודת מלך ירדן, על מנת לנסות ולהביא לקיצה את פרשת האסירים הפלשתינים שובתי הרעב. הגעת המסוק הירדני אושרה על ידי נתניהו אישית, כחלק ממעורבותו בעניין. באותו יום הגיע בכיר במודיעין המצרי לכלא שיקמה באשקלון, שם שכנע את מנהיגי המחבלים הכלואים לקבל את ההבנות.

בשב"כ נופפו בהישג שבהסכם, במסגרתו חתמו מנהיגי האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל על התחייבות להפסקה מוחלטת של פעילות טרור מתוך בתי הכלא בישראל. בכתב ההתחייבות נכתב במפורש כי "פעילות נגד הביטחון שתבוצע מתוך בתי הכלא או חידוש שביתת האסירים בבתי הכלא בישראל, יביאו לביטול התחייבותה של ישראל לביצוע הקלות בתחומים הנ"ל".

מנהיגי המחבלים הכלואים חתמו על כתב ההתחייבות בשמם של כל האסירים הביטחוניים, מכל הארגונים ובכל מתקני-הכליאה בישראל. ע"פ כתב ההתחייבות, האסירים הביטחוניים יימנעו מכל פעילות אשר תהווה תמיכה מעשית בטרור. בכלל זה גיוס אנשים לפעילות טרור, הנחייה, מימון, תיאום בין מגויסים, מתן סיוע למגויסים וכדומה.

בתמורה להתחייבות זו, הסכימה ישראל לבצע שורה של הקלות הנוגעות לתנאי המאסר של הכלואים. בין השאר הסכימה ישראל להחזיר לאגפים הכלליים אסירים המוחזקים כיום בתנאי הפרדה. עוד התחייבה ישראל לאפשר ביקורי בני משפחות אסירים מעזה ומיו"ש, וכן צפייה בערוצי לוויין בשפה הערבית.

יו"ר אירגון 'אלמגור' מאיר אינדור מתח ביקורת חריפה על העסקה, אשר מהווה לדעתו כניעה למחבלים. לדבריו, על פי העסקה גם המחבלים שרצחו את בני שמשפחת פוגל יוכלו להצטרף אל אחת מקבוצות המחבלים האסורים ולשהות איתם במשך היום בלא בידוד.