דיון מכריע בשליט, הפגנות מחוץ ללשכה

אטילה שומפלבי; אמנון מרנדה

דיון מכריע בשליט, הפגנות מחוץ ללשכה

רה"מ ושריו יכולים להחליט הערב לשים קץ לשלוש שנים וחצי בשבי, אבל שאלת המחיר ממשיכה להקשות על סיכום סופי של עסקה. גם הרמטכ"ל בדיון. ייתכן שיוחלט על ניסיון לחץ נוסף. "פוקס": נתניהו חזר בו מהבנות על שחרור בלי גירוש. בירושלים מגיע העימות לשיאו: בעד או נגד שחרור האסירים?

Ynet

2009-12-21

הדיון מכריע, אבל אולי זה לא הסוף: בפעם החמישית ביומיים האחרונים מתכנסים הערב (יום ב') שרי פורום קבלת ההחלטות המצומצם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לדון בעסקת שליט. גם הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, נוכח בדיון, שנערך בלשכת ראש הממשלה שבירושלים. ייתכן שבסופו יוחלט לנסות ולהמשיך ללחוץ על חמאס להתפשר ולהרוויח עוד זמן במשא ומתן על שחרורו של החייל החטוף.

מול הבניין, נאספו עשרות בני אדם המקיימים הפגנות בעד ונגד שחרור האסירים בעסקה. המפגינים בעד, קוראים: "ביבי אתה יכול, ביבי אתה חייב". ראש לשכת ראש הממשלה, נתן אשל, נפגש עם מנכ"ל ארגון נפגעי הטרור ועם נציגי פורום המשפחות השכולות, שמסרו לידיו מכתב לראש הממשלה. אשל אמר להם כי נתניהו ימשיך לשמור על ביטחון ישראל ועל חיי אזרחיה וכי זהו השיקול העקרי שעומד לנגד עיניו בכל החלטותיו.

הפגנות מחוץ ללשכת ראש הממשלה (צילום: אסי כהן)

בסביבתו של ראש הממשלה מדברים על כך שהתהליך יכול להימשך עוד כמה ימים. בזמן שבישראל נשמר איפול הצנזורה על הפרטים המלאים של המגעים, רשת "פוקס ניוז" האמריקנית ממשיכה לחשוף טפח מאחורי הקלעים. לפי "מקור המקורב למגעים", ראש הממשלה נסוג מתנאי מרכזי בעסקה, בעניין שחרור מחבלים לגדה המערבית.

לפי הדיווח של כתב הרשת בירושלים, מייקל טובין, אחרי שכבר הסכים לכך שכמה מהאסירים שחמאס דורש לשחרר לגדה – נתניהו חזר בו. כעת הוא דורש לשחררם או לעזה או לחו"ל. שם, יכולתם להזיק ולאיים שוב בטרור רצחני, אמורה להיות פחותה.

אותו מקור אמר ל"פוקס" שהירושה שהותיר לנתניהו ראש הממשלה הקודם, אהוד אולמרט, מציבה אותו בעמדת נחיתות. "עמדת הפתיחה שלנו היתה רעה יותר מאשר ציפינו. קודם היינו צריכים לתקן את טעויות העבר. אי אפשר היה לתקן הכל. השגנו תוצאה טובה יותר מזו של הצוות הקודם".


מיצג שהציבו אנשי מטה שליט מול לשכת ראש הממשלה (צילום: גיל יוחנן)

לפי הדיווח, המתווך חגי הדס עלול להתפטר מתפקידו כראש צוות המשא ומתן אם ישראל תדחה את ההצעה האחרונה לעסקה. בירושלים הכחישו את הדיווח. עוד צוין ב"פוקס" שהדיונים המרתוניים בפורום "השביעייה" של נתניהו אינם מבטיחים שעסקה נמצאת מעבר לפינה – אלא רק שהשרים נמצאים תחת לחץ להכריע בקרוב. "הזמן הוא העיקר. כל עסקה עתידית תוביל לתוצאות גרועות יותר מהנוכחית", אמר אותו גורם. בצהריים פרש נתניהו לביתו לכמה שעות בשל עייפות, אחרי שאתמול נמשכו הדיונים עד אחרי חצות.

דוד של שליט: כל יום תופסים 15 מחבלים

דודו של גלעד שליט, בצלאל רז, אמר בשידור החי ב-ynet כי שחרור המחבלים אינו צריך להוות מכשול בדרך להשלמת העסקה. "יש לנו מערכת ביטחון, ישנה מערכת מודיעין, שתפקידן – לתת הנגנה לישראל בכל מצב. אוי ואבוי אם 450 מחבלים הם הבעיה של מדינת ישראל. בלעדיהם חסרים מחבלים שיבואו לפגוע? מה ההבדל? אנחנו כל יום תופסים בין 15 ל-20 כאלה, אז שיתפסו גם אותם".

חבר הכנסת איתן כבל מהעבודה, שבעבר התנגד לעסקה, הצטרף להפגנת התמיכה והסביר בשידור ב-ynet: "הפכתי את דעתי בלב כבד ולא קל. בנסיבות שנוצרו, העניין חייב להיגמר. אני חושב שהחברה הישראלית ברובה שבעה מכל התהליך הזה ומבקשת לסיים אותו".

מנכ"ל ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", מאיר אינדור, אמר ל-ynet כי אישור העסקה הוא מעשה בלתי אחראי, שיביא למותם של רבים ולחזרת הטרור לרחובות. "מי יסתכל בעיניים של אותם אלמונים, שכעת מסתובבים בינינו, וייחטפו או יירצחו על-ידי אותם מאסטרים של טרור שנמצאים ברשימה?"

אסתר וקסמן, אמו של החייל נחשון וקסמן, שנחטף ונרצח בידי חוליית חמאס ב-1994, הגיעה גם היא למפגן התמיכה בעסקת שליט, וקוראת לשחררו בכל מחיר. "לא פשוט לי לקחת צד כל כך קיצוני, שלא פופולרי דווקא במגזר שלי. אבל אני גם אמא שעברה את הדבר הזה, והייתי עושה הכל כדי לקבל את הבן שלי חזרה", אמרה ל-ynet.

נתניהו ישבור את התיקו?

נתניהו כינס את השביעייה הבוקר בפעם הרביעית לדיון בעסקה, לאחר שאתמול כונס הפורום שלוש פעמים. אחרי הדיון הבוקר, נפגש ראש הממשלה עם הוריו של גלעד שליט, נועם ואביבה, ובתום הפגישה אמר האב כי הוא מעריך שהחלטה תתקבל עוד הערב, או מחר בבוקר. בינתיים, מפנה האופוזיציה את השטח להמשך הדיונים על העסקה, והסירה הצעות אי-אמון שהיו אמורות לעלות לדיון היום בכנסת.

לפי שעה נראה כי השרים אהוד ברק, דן מרידור, אלי ישי – וגם הרמטכ"ל גבי אשכנזי – בעד העסקה. ראש המוסד מאיר דגן, ולצדו השרים יעלון, ליברמן ובגין – כנראה מתנגדים. עמדתו של ראש השב"כ יובל דיסקין היא שלא נכון יהיה מבחינה בטחונית להרשות למחבלים המוגדרים "VIP" לחזור לגדה בגלל הסיכון הביטחוני.

אם וכאשר יתקבל אישור לעסקה, אחרי כינוס הממשלה או הקבינט המדיני-ביטחוני, תחל הספירה לאחור לקראת ביצועה: 48 שעות, שבמהלכן תינתן האפשרות לכל גורם שירצה להגיש עתירה לבג"ץ.

מחוץ ללשכת ראש הממשלה מתקיים מאז שעות הבוקר מפגן של מטה שליט, שבמסגרתו, בין היתר, הוצבו במקום 120 מיצבים בגודל טבעי של גלעד. בני משפחת שליט פתחו היום ב"בליץ תקשורתי". בבוקר הציבה אביבה שליט את הדילמה במלוא עוצמתה: "כל אחד שמצביע, האצבע שלו היא או גזר דין מוות לגלעד או שחרורו לחיים. אני רוצה את גלעד בבית. מגיע לו לחזור הביתה. שכל אחד שמצביע יחשוב טוב טוב מה זה אומר". בצהריים אמר ל-ynet אחיו של גלעד, יואל: "זה יום גורלי. יכול להיות שזה הכי קרוב שהיינו אי פעם. החלטה של חיים ומוות מתבשלת, ואנחנו מחכים בקוצר רוח".