תמונת מחבל במוזיאון חיפה מעוררת סערה

תמונת מחבל במוזיאון חיפה מעוררת סערה

האמנית דגנית ברסט מציגה בתערוכה תמונה של מחבל מתאבד והורים שכולים דורשים להסירה

Ynet

2004-06-20

זעזוע בקרב הורים שכולים שקרובי משפחתם נרצחו בפיגועים בעקבות הפרסום הערב (א') ב"מבט" בערוץ 1. במהדורה פורסם כי במוזיאון חיפה לאמנויות נפתחה במוצאי שבת תערוכה של האמנית דגנית ברסט, שבאחת מיצירותיה תלתה על קיר המוזיאון תמונה של המחבל המתאבד שפוצץ עצמו במרץ 96' בכיכר דיזנגוף בתל אביב, בפיגוע שבו נהרגו 12 בני אדם ויותר מ-100 נפצעו.

לדברי ראשי אלמגו"ר, ארגון נפגעי הטרור, בכוונתם להגיש תלונה במשטרה נגד מנהלי המוזיאון והאמנית בגין הסתה. בנוסף הם פנו לראש עיריית חיפה יונה יהב ודרשו ממנו להסיר את התמונה. במקביל הם פנו למשרד החינוך בדרישה לעצור את כל התקציבים למוזיאון עד שתוסר התמונה.

התמונה עצמה היא הגדלה של כתבה מצולמת שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" לאחר הפיגוע, אולם האמנית בחרה לקחת רק קטע מהכתבה שבה רואים תמונת סטודיו של המחבל ומתחתיה כיתוב גדול: "המחבל מדיזנגוף, סטודנט לאמנות מחאן יונס".

ברסט אמרה בתגובה כי היא לא מתכוונת להסיר את התמונה. לדבריה, מדובר גם בקורבן "כפי שגם אנחנו קורבנות". היא הוסיפה כי התלבטה אם לבטח את היצירה כפי שביטחה את שאר היצירות בתערוכה ובסופו של דבר החליטה לבטח אותה בסכום מינימלי של 20 דולר בלבד, שכן היא משוכנעת שמישהו ינסה לפגוע בה. במוזיאון חיפה נערכו לכך ומצלמת ביטחון מתעדת כל מה שמתרחש סביב התמונה המדוברת.

הסופרת נעמי מייבר, שבתה נרצחה בפיגוע בשומרון ב-98' וחברה בארגון אמרה בתגובה: "למה היא לא שמה שם תמונה של היטלר או של מפקדי מחנות השמדה מתקופת השואה? אני גם אמנית וזה פשוט לא אמנות. אלא ניסיון זול להגיע לפרסום בתקשורת. אני מצטערת לומר את זה, אבל אם היא היתה עושה את צרכיה במוזיאון ושמה את זה כיצירה, זה היה אותו דבר. תמונת המחבל הרוצח מעוררת בי גועל נפש".

ניסים טל, מנהל מוזיאון חיפה, מסר בתגובה כי "צנזורה על אמנות ותרבות חלפה מן העולם. האמנית מביאה לידי ביטוי ביצירתה את המציאות. זאת תערוכה על מוות, התאבדות ומים. המחבל הוא מתאבד ולכן הקשר שלו לתערוכה ברור".