כך תתבצע עסקת השבויים

טל רוזנר; חנן גרינברג

כך תתבצע עסקת השבויים

רשימת 400 האסירים שתשחרר ישראל תפורסם היום באתר האינטרנט של השב"ס. נציג מטה נפגעי הטרור אמר ל-ynet כי בכוונתו לעתור נגד שיחרור אסירים. במקביל, ייצא היום האלוף (במיל') בירן לגרמניה כדי לתאם את פרטי העסקה. ביום חמישי בערב יתקבלו בנתב"ג גופות שלושת החיילים החטופים בטקס צבאי מלא. אלחנן טננבאום יועבר לחקירה, לאחר טיפול רפואי

Ynet

2004-01-25

עוד 3 ימים לעסקה: הערב (יום ב') אמורה ישראל לפרסם את רשימת 400 האסירים הביטחוניים שצפויים להשתחרר תמורת גופות שלושת החיילים החטופים והאזרח אלחנן טננבאום.

אתמול התכנס הצוות שדן ברשימת האסירים המיועדים לשיחרור במסגרת עסקת חילופי השבויים, כדי לגבש את רשימות האסירים שישוחררו. ברשות הצוות הבין-משרדי עומד מנכ"ל משרד המשפטים, אהרון אברמוביץ', וחברים בו נציגי משרד המשפטים, הפרקליטות הצבאית, השב"כ, המשטרה והשב"ס.

הערב אמור הצוות לסיים את עבודתו ולפרסם באתר האינטרנט של השב"ס את רשימת האסירים, 48 שעות טרם ביצוע העסקה, כדי לאפשר הגשת התנגדויות ועתירות לבג"ץ.

הוועדה פועלת על פי קריטריונים מוסדרים לפיהם אין לשחרר מחבלים עם "דם על הידיים".

למרות שבעסקה נכללים 400 אסירים בלבד, הוועדה צפויה לפרסם מספר גדול יותר של אסירים, כדי להימנע ממצב שבו יתקבלו התנגדויות שיפסלו שחרור אסיר זה או אחר, וכן שבג"ץ ימנע שחרור אסירים מסויימים וישראל לא תוכל לעמוד בהתחייבותה לשחרר 400.

עם גמר עבודת הצוות, תפורסם רשימת האסירים ויתחילו הליכי החנינה, בהם יעסקו נשיא המדינה (למי שנשפטו בבתי משפט אזרחיים) ואלופי פיקוד המרכז והדרום (למי שנשפטו בבתי דין צבאיים).

בשב"ס קיימת דריכות גבוהה מאוד, כבר מאז הפרסומים הראשונים על העסקה המתגבשת. אתמול הורגשה בקרב האסירים דריכות שיא ובחלק מבתי הכלא אף הכינו מעין "טוטו" לגבי שמות האסירים. מעבר לכך, לא נרשמו התפרעויות בבתי הכלא או כל אירועים חריגים אחרים.

מהשב"ס נמסר באופן רשמי כי האסירים ישתחררו מבתי הכלא שקמה, נפחה, אשל, הדרים, שאטה ואשמורת. הם יועברו ביום חמישי למתקן אחד שמיקומו יישאר חסוי וכאשר יינתן האות, יועברו באחריות צה"ל לשטחים. האסירים ממדינות ערב יוסעו לנתב"ג ומשם יוטסו למינכן.

עורך דינו של מטה נפגעי הטרור, עו"ד זאב דסברג, אמר ל-ynet כי בכוונת המטה לעתור לבג"ץ, שכן על פי הדיווחים, ידוע להם כבר כי ברשימה נכללים שני אסירים שלהם "דם על הידיים" ואינם עומדים בקריטריונים שנקבעו על ידי הממשלה עצמה.

בירן יוצא לסגור קצוות

במקביל, יוצא לגרמניה אחר הצהריים האלוף (במיל') אילן בירן. גורמי ביטחון אמרו ל-ynet כי "בירן יוצא לגרמניה במטרה לסגור את הקצוות האחרונים של העסקה ולוודא כי שום דבר לא ישתבש ברגע האחרון".

במהלך השבוע תצא לגרמניה גם משלחת צבאית ובה יהיו חברים רבנים מהיחידה לזיהוי חללים, רופאים ומשמר כבוד של חיילים. ביום שלישי צפויות להגיע לגרמניה גופות שלושת החיילים, והמומחים מישראל ייקחו מהם דגימות די.אן.איי כדי לאמת את זהותם.

ובישראל – החלו אתמול אנשי הרבנות הצבאית של צה"ל, יחד עם גורמים אחרים העוסקים בזיהוי חללים, בסידורים לקראת הוצאת גופות המחבלים מלבנון הקבורים בבית העלמין לחללי אוייב בצפון הארץ. הם ימשיכו היום את עבודתם.

גופות הלבנונים יועברו ללבנון בדרך היבשה ביום חמישי בבוקר. באותה שעה גם ישוחררו 400 האסירים הפלסטינים, שיועברו לגורמי הרשות ברצועה ובגדה.

36 אסירים ביטחוניים נותרים ייצאו מישראל לגרמניה ובמקביל יועברו מלבנון שלושת החיילים החטופים והאזרח השבוי אלחנן טננבאום.

ביום חמישי צפוי להתקיים טקס חילופי השבויים בבסיס חיל האוויר הגרמני בפרנקפורט. החיילים יזוהו בידי הרבנות הצבאית ולטננבאום תיערך בדיקה רפואית ראשונה. אחר כך ייצאו המשוחררים הלבנונים לביירות והישראלים לארץ.

כפר הולדתו של מוסטפה דיראני, קלף המיקוח האמור להשתחרר בעיסקה עם חיזבאללה, קושט הלילה בדגלי הארגון. התושבים תלו שלטים ברחבי הכפר לכבוד מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, ולכבוד דיראני עצמו. במקביל, כרוזים קראו קריאות שמחה לאורך היום.

טקס צבאי לחללים; טננבאום – לחקירה

ביום חמישי ב-20:00 בערב יתקבלו שלושת גופות החיילים בטקס צבאי מלא בנמל התעופה בן גוריון. בטקס ישתתפו ראש הממשלה שרון, שר הביטחון מופז, הרמטכ"ל יעלון, שרי הממשלה ובני משפחות החטופים. האזרח אלחנן טננבאום יילקח עם בואו לטיפול רפואי ולחקירה.

השייח' נסראללה אמר אתמול במסיבת עיתונאים כי השלב השני בעסקה יבוא מייד אחרי השלב הראשון.

"היה צורך בשני שלבים כדי להגיע לפתרון כולל", הסביר נסראללה, "בשל דרישת הישראלים לקבל מידע אודות נעדרים נוספים, ודרישתנו להביא לשחרורם של כל האסירים הפלסטינים, בהם גם אסירים איכותיים".

בשלב השני, שיהיה רחב היקף, ידרוש חיזבאללה גם את שחרורו של סמיר נאסר, אזרח ישראלי שאמו יהודיה ואביו לבנוני, אשר ריגל עבור הארגון ונכלא בישראל. באותו שלב, הוסיף, אפשר שייכללו ישראלים נוספים.