הרמטכ"ל: העסקה תסייע להגיע לנעדרי סולטן יעקב ולגיא חבר

אפרת וייס; אילן מרסיאנו; טל רוזנר

הרמטכ"ל: העסקה תסייע להגיע לנעדרי סולטן יעקב ולגיא חבר

הביע תמיכה בשחרורם של דיראני ועובייד: "החקירה מיצתה את עצמה, המשך החזקתם לא יביא מידע חדש על רון ארד". על נסראללה: "הוא נכנס לעסקה בגלל מצוקות פנימיות בלבנון, ולא ייכנס להרפתקות של חטיפות נוספות אחרי השלמתה"

Ynet

2004-01-27

בדרך לעסקת השבויים: הרמטכ"ל, רב אלוף משה (בוגי) יעלון, אמר אחר הצהריים (יום ג') בצאתו מוועדת חוץ וביטחון כי לכל הגורמים המעורבים יש אינטרס לקדם את החזרתו של רון ארד לישראל.

"יש בסיס להניח שלכל הגורמים המעורבים, ובעיקר לאיראן האחראית לגורלו של רון ארד, יש אינטרס לקדם את החזרתו, אבל ימים יגידו אם האופטימיות מוצדקת", אמר. "הדבר מקרב את פתרון התעלומה. אנחנו גם לא שוכחים את נעדרי סולטן יעקב שנשלחו למשימה לפני 22 שנה, ואת החייל הנעדר גיא חבר. אני מקווה שהדבר מקדם אותנו לפתרון ולהחזרת החיילים הביתה".

בסקירה בפני הוועדה ציין הרמטכ"ל כי "הסכמת החיזבאללה לעסקה במתכונתה הנוכחית, בניגוד להכרזות הקודמות, נובעת ממצוקות פוליטיות בלבנון. חיזבאללה זקוק להישג כדי לחדש את הלגיטימיות ואת הרלוונטיות שלו בזירה הפנים לבנונית. ברגע שהנושא יירד מהכותרות והעסקה תתבצע, ההישג של החיזבאללה יימוג, ההצלחה רגעית. הוא לא יתפתה להיכנס להרפתקה חדשה ולחטוף חיילים כי פעולה מסוג זה ותגובה שלנו, יסכנו את מעמדו ואת הלגיטימיות שלו".

הרמטכ"ל הוסיף כי דיראני ועובייד נחטפו לצורך השלמת חקירת היעלמותו של ארד, אולם "החקירה מיצתה את עצמה והשגנו את מה שרצינו. המשך מעצרם לא יביא לשחרור ארד. את האיראנים לא מעניין שירקבו בכלא הישראלי".

מנכ"ל משרד המשפטים, אהרון אברמוביץ', מסר הבוקר לנשיא קצב רשימה של שבעה אסירים כדי שיחון אותם במסגרת העסקה עם החיזבאללה. אלופי הפיקודים בצה"ל יתנו את החנינות לאסירים הפלסטינים.

"לפרסם גם את שמות נפגעי הטרור"

עורך הדין של מטה מותקפי הטרור "אלמגור", זאב דסברג, פנה היום לשירות בתי הסוהר בדרישה לפרסם לצד שמות האסירים האמורים להשתחרר במסגרת עסקת השבויים את שמותיהם של הנפגעים בפעולות הטרור אותם ביצעו, וכן את מקום ביצוע ההתקפות ומועדיהן.

דסברג כתב בפנייתו: "הפרסום בו נקטתם לוקה בחסר ואינו מאפשר לנפגעים לבחון האם המועמדים לשחרור הם אלו שפגעו בהם".

בתוך כך, הגיעו בצהריים תחת אבטחה כבדה ארבעה אסירים ביטחוניים מכלא דמון, כרמל ואשמורת לבית הכלא "השרון". בין הארבעה היה גם תחת השייח' עבד אל-כרים עובייד. כשהגיעו לפתח הכלא הוציאו דרך סורגי האוטובוס אצבעות וסימנו "וי". בשעות הקרובות יצטרפו לארבעה 27 אסירים נוספים, ביניהם מוסטפה דיראני, שהעיד בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בשעות אחר הצהרים יועברו 30 אסירים פלסטינים מכלא ניצן לכלא קציעות, שם ירוכזו האסירים הפלסטינים המיועדים לשחרור.

371 האסירים הפלסטינים הצפויים להשתחרר יועברו מחר לידי צה"ל. השמות מופיעים באתר האינטרנט של השב"ס, כדי לאפשר הגשת התנגדויות ועתירות לבג"ץ. ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" מיהר להבהיר כי יערער שחרורם של כמה מהאסירים, משום שדם על ידיהם.

את רשימת המשוחררים גיבש משרד המשפטים, בוועדה בהשתתפות שירות הביטחון הכללי. מבין המשוחררים: 371 פלסטינים, לרובם נשארו חודשי מאסר ספורים, ו-31 המוגדרים "ממדינות ערב", בהם ארבעה מחבלים ש"דם על ידיהם". בנוסף, פורסמו שמותיהם של 60 עצירים מנהליים.

בין הארבעה ש"דם על ידיהם" שני אסירים המרצים מאסר עולם בגין הריגת חיילים: עלי חסן יוסף, שהשתתף באירוע ירי בו נהרג חייל צה"ל ושניים נפצעו, וג'וואד אל-קצפי חסין, שהרג שני חיילי צה"ל ואיש צד"ל ופצע שמונה חיילים. עם זאת, אין מדובר בהפרת הקריטריונים לשחרור כפי שאושרו בממשלה, שם נזכר במפורש כי ישוחררו אסירים לבנונים שלקחו חלק בפעילויות נגד חיילי צה"ל בדרום לבנון.

"נסראללה רוצה עוד אסירים"

העיתון הלבנוני "אל חייאת" מדווח הבוקר כי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, העביר למתווך הגרמני ארסנט אורלאו רשימה של אסירים דרוזים תושבי הגולן בעלי אזרחות ישראלית שאותם הוא מבקש לצרף ברגע האחרון לרשימת המשוחררים.

על פי הדיווח, הנהגת חיזבאללה עסקה אמש בסוגיות הקשורות לעסקת השבויים. אחת הסוגיות היתה העלאת שמות האסירים הסורים מהגולן לאחר שקרובי העצורים הללו קיימו מגעים אינטנסיביים עם השייח' נסראללה בנושא.