המדינה לבג"ץ: 980 אסירים ישוחררו תמורת שליט

אביעד גליקמן

המדינה לבג"ץ: 980 אסירים ישוחררו תמורת שליט

במסגרת תשובה לעתירת הורים שכולים לבג"ץ, מפרטת המדינה את מתווה עסקת שליט: "מדובר באפשרות עקרונית לשחרור כ-450 אסירים. כמחווה לעם הפלסטיני אמורים להשתחרר כ-530 מחבלים נוספים אותם תבחר ישראל". הודגש כי שני הצדדים התחייבו בפני המתווך לשמור על עמימות

Ynet

2009-11-29

בתשובה לעתירות שהגישו אלמגו"ר ועוד שלושה אבות שכולים, מפרטת הערב (יום א') המדינה לראשונה את המתווה המתגבש בין ישראל לחמאס על עסקת שליט. "במסגרת סיכום עם חמאס, שיאפשר את החזרת החייל גלעד שליט ארצה, נשיב, כי מדובר באפשרות עקרונית לשחרור כ-450 אסירים ששמותיהם מועברים על-ידי חמאס, ואשר אפשרות שחרורם נבחנת באופן פרטני בהתאם לשיקולים שונים ועל-בסיס רציונל ביטחוני-ערכי".

עוד כותבת המדינה כי "יודגש כי להבדיל משחרור אסירים במסגרת מחווה ו/או הסכם מדיני, הרי שבאירוע דנן אנו מצויים באירוע מסוג מיקוח, אשר ניתן לראותו כפיגוע מתמשך ובמסגרתו מתנהל משא ומתן לשם השגת המחיר הנמוך האפשרי מבחינתה של מדינת ישראל". בהמשך, מפרטת המדינה את השלב השני בעסקה: "כמחווה לעם הפלסטיני אמורים להשתחרר כ-530 מחבלים נוספים אותם תבחר ישראל. טרם הוחל בגיבוש רשימת אסירים אלה ועוד לא נקבעו קריטריונים בעניין זה".

ההורים השכולים ביקשו לקבל הסבר מדוע המדינה לא מפרסמת את הקריטריונים לשחרור אסירים במסגרת עסקת השבויים, ומדוע לא תחדול מהשימוש בצנזורה הצבאית למניעת פרסומים על העסקה והמשא ומתן באמצעי התקשורת, כך שיוכל להתנהל דיון ציבורי בלתי מוטה בסוגיות הדורשות הכרעה טרם מימוש העסקה.


מפגינים למען שחרור גלעד שליט (צילום: דודי ועקנין)

"אין משא ומתן אפקטיבי בלי עמימות"

על כך משיבה בין היתר המדינה כי "הצדדים התחייבו מפורשות אל מול המתווך הזר, וכתנאי למשא ומתן, כי פרטי המשא ומתן יישמרו בדיסקרטיות מלאה, וזאת על מנת לאפשר לו לנהל משא ומתן אפקטיבי בין הצדדים, אשר לא ינוהל באמצעות ועל-ידי התקשורת". עוד הודגש כי "בלעדי עמימות לא יהיה ניתן לקיים משא ומתן אפקטיבי ולהגשים את המטרה".

עו"ד ענר הלמן, הממונה על ענייני הבג"צים בפרקליטות, וגלעד שירמן, סגן פרקליט המדינה, מציינים גם כי ניסיון העבר מלמד שכאשר פרטי המשא ומתן מתפרסמים בתקשורת, "הדבר מוביל להקצנת עמדות של הצד השני באופן שמקשה על גישור בין הצדדים ופוגע מאוד ואף יכול לסכל את עצם האפשרות להגשמת תכלית קיומו של המשא ומתן, קרי השבת החייל החטוף חי ובריא לביתו ולמולדתו, בהקדם האפשרי".

המשיבים מוסיפים כי "הצנזורה הצבאית מוסמכת לאסור על פרסום ידיעה מסויימת, וזאת כאשר היא מגיעה למסקנה כי קיימת קרבה לוודאות שפרסום אותה ידיעה יפגע בצורה ממשית באפשרות החזרתו של החייל גלעד שליט". עם זאת, ציינו כי חשוב שיתקיים דיון ציבורי בנושא וכי הצנזורה לא תמנע שיח ציבורי. המדינה הדגישה כי בניגוד למשתמע מהעתירה, כל מי שחי בארץ לא יכול היה שלא להיות מודע לשיח הציבורי הנוקב אם נחשף לאמצעי התקשורת בשבועות האחרונים.

"אם וככל שהעסקה תתגבש, יובאו כל השיקולים וכל המידע הרלוונטי בפני הממשלה לשם הפעלת שיקול דעתה", נכתב בתשובת המדינה, "במסגרת זו ייכללו כל השיקולים שהנחו את כל הגורמים השותפים לגיבוש העסקה, שבכללם כאמורים שיקולים ערכיים ובטחוניים".

המדינה קוראת לעותרים לצרף למשיבים לעתירה את נועם ואביבה שליט, "מי שעלול להיפגע ישירות אם יינתנו לעותרים הסעדים המבוקשים בעתירה", על מנת שיוכלו להביא בפני בית המשפט את עמדתם בסוגיה.

בג"ץ ידון מחר בעתירת אלמגו"ר, כמו גם בעתירה שהגיש ח"כ יעקב כץ בבקשה שראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ברק יפרסמו את המלצות ועדת שמגר בנוגע לעקרונות לניהול משא ומתן על שבויים.