עסקת עזאם: ישראל תשחרר גם אסירים פלסטינים

דיאנה בחור-ניר; עלי ואקד

אטילה שומפלבי; סלוא עלינאת; רועי נחמיאס; רענן בן-צור

עסקת עזאם: ישראל תשחרר גם אסירים פלסטינים

הרשות: לא עידכנו אותנו. ארגון נפגעי הטרור: נעתור. מופז התייחס להתחממות ביחסים, ש"חשובה להתנתקות ויכולה להביא לייצוב האזור", וציין שבקרוב יתחדשו החיפושים בסיני אחר נעדרי צה"ל

Ynet

2004-12-05

שחרורו של עזאם עזאם הבוקר (יום א') מן הכלא במצרים בוצע כמחווה אישית מצידו של הנשיא מובארק לראש הממשלה שרון – כבר אומרים בקהיר בירושלים. התמורה הישראלית – שחרורם של ששת הסטודנטים, שנעצרו בנגב לפני ארבעה חודשים בחשד שתכננו פיגוע וכלל לא ידעו עד הבוקר שהם עומדים להשתחרר – הוצגה אף היא כמחווה אישית, ממנהיג למנהיג. אולם בכך לא תמה המחווה.

בזמן הקרוב תשחרר ישראל אסירים פלסטינים – כך אישרו גורמים מדיניים בשיחה עם ynet. האסירים ייבחנו בהתאם לקריטריונים שאושרו בממשלה בתקופת ההודנה, כאשר אבו-מאזן כיהן כראש הממשלה הפלסטיני – כאלה שאין "דם על ידיהם", לא אזרחים ישראלים וקרובים לסיום תקופת מאסרם.

גורמים פלסטינים העוסקים בנושא אמרו ל-ynet כי כלל לא עודכנו אודות שחרור האסירים הצפוי, ונראה כי אכן מדובר במחווה אישית למצרים – אשר הם, הפלסטינים, אינם חלק ממנה.

גורמים פלסטינים העריכו כי הפעם צפויה לכלול העסקה גם אישים פוליטיים פלסטינים כמו סגן מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין, עבד אל רחים מלוח, סגן מזכ"ל חזית השחרור הערבית רקאד סאלם וחבר המועצה המחוקקת הפלסטינית מראשי התנזים של הפתח בגדה, חוסאם חדר. שם נוסף שהועלה כמי שעשוי להשתחרר במסגרת העסקה הוא ג'מאל טוויל, מבכירי ההנהגה הפוליטית של החמאס בגדה.

בעמותה למען אסירים ביטחוניים, במגזר הערבי בישראל, התקשו להסתיר את אכזבתם מן העובדה שגם הפעם לא שוחררו אסירים מקרב הערבים אזרחי ישראל. "מדובר ב-123 אסירים פוליטיים שנמצאים בכלא כבר שנים ואף מדינה או גורם כלשהו לא מנסים לשחררם", אמר ראש העמותה, מוניר מנסור. הוא סיפר כי העמותה פנתה לשגרירות המצרית מספר פעמים. "קיבלנו הבטחות חיוביות שמצרים תעזור לשחררם, אך לצערי הרב, זה עדיין לא נעשה. יהיו עוד עסקאות בעתיד, נקווה שיתייחסו אליהם. הפעם יש קצת אכזבה כי התרגלנו למצב שבו יש עסקאות חילופי אסירים מבלי לכלול את האסירים שלנו".

בארגון אלמגו"ר למען נפגעי הטרור בישראל טוענים כי הובטח להם ששת הסטודנטים המצרים יועמדו לדין וירצו את עונשם בקהיר, אולם "לפי הידיעות שמגיעות כעת ממצרים – נראה שישתחררו לבתיהם". בארגון מדברים על תחושה קשה של הונאה, ומתכוונים לפעול בדרכים משפטיות נגד שחרור אסירים פלסטינים במסגרת העסקה.

חיפוש הנעדרים בסיני יתחדש

את החימום ביחסים בין ישראל למצרים תיאר הערב שר הביטחון מופז, שאמר: "זהו יום חג, נעשו מאמצים מאוד אינטנסיביים ומשמעותיים במסגרת מערכת היחסים המאוד מיוחדת עם המצרים. היחסים האלה חשובים גם להתנתקות, ויש בהם כדי לסייע לה. היחסים האלה נהיים טובים יותר ויותר מבחינה אסטרטגית לייצוב האזור שבו אנחנו חיים".

מופז הוסיף כי הביקור האחרון של ראש המודיעין ושר החוץ המצרי היה טוב, ובמהלכו סוכם על חמישה דברים: פריסת כוחות מצריים מן הצד המערבי של ציר פילדלפי; אימון קצינים פלסטינים אצל המצרים; שמירת החוק והסדר ברשות; מנגנון תיאום הדוק לאורך הגבול בין שני הצבאות לשם מלחמה בטרור; חיפוש נעדרי צה"ל בסיני, באמצעות צוות ישראלי שיהנה מחופש פעולה.

"הנושאים שעלו הם בעלי חשיבות רבה ליחסים עם מצרים, ומקבלים משנה תוקף דווקא לאור ההתנתקות", אמר מופז.