בג"ץ נתן "אור ירוק" לשחרור האסירים

אבירם זינו; רענן בן-צור

בג"ץ נתן "אור ירוק" לשחרור האסירים

השופטת מרים נאור החליטה לאחר בדיקת עתירת ארגון "אלמגור" שלא להוציא צו ביניים נגד שחרורם של 87 אסירים ביטחוניים פלסטינים. בשב"ס צפויים להתחיל בתהליך השחרור ב-4:30 לפנות בוקר

Ynet

2007-09-30

שופטת בג"ץ, מרים נאור, החליטה לאחר בדיקת עתירת ארגון "אלמגור" שלא להוציא צו ביניים נגד שחרור האסירים הפלסטינים מחר. משמעות ההחלטה כי אין כל מניעה חוקית לשחרור האסירים. לאחר קבלת ההחלטה פנו אמש (א') אנשי הארגון ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בבקשה שימנע הוא את שחרור האסירים.

בשב"ס נערכים להתחיל את תהליך שחרור 87 האסירים הפלסטינים ב-4:30 לפנות בוקר. ואולם, שעות ספורות לפני השחרור הצפוי הגיש הארגון המייצג את נפגעי הטרור בישראל עתירה לבג"ץ נגד השחרור. בעתירה נטען, כי השחרור "מהווה סכנה חמורה לאזרחי ישראל".

ב"אלמגור" הסבירו, כי העתירה מוגשת ברגע האחרון "בשל התנהלותם של המשיבים". לטענתם, היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לא השיב לפנייתם וכי הנשיא, שמעון פרס, כבר החל לחתום על החנינות לאסירים.

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אריה בכרך, נטען, כי השחרור "מהווה מסר למחבלים ולאלה ששואפים להימנות עליהם, ולפיו הפשע משתלם". עוד נכתב בעתירה, כי שחרור אסירים ביטחוניים ערבים בלבד "מהווה אפליה לעומת יהודים שהורשעו בעבירות דומות ואין על ידיהם דם".

עוד נטען, כי "שחרור מחבלים כמו אלו שהורשעו – מחבלים מסוכנים – שכל הסיבה שאינם מרצים מאסר עולם נעוצה בעובדה שהם לא הצליחו לממש את מעשיהם, מהווה סכנה חמורה לאזרחי ישראל. מחבלים אלה, אשר מעולם לא הביעו חרטה על מעשיהם עלולים לחזור על מעשיהם בשנית והפעם בהצלחה".

טענה נוספת היא, כי "ראוי היה שתינתן אפשרות למי מאותם יהודים שנפגעו או שעמדו להיפגע מאותם מחבלים להשמיע את דעתם על השחרור בפני הגורמים השלטוניים בדרך של שימוע. משדבר זה לא נעשה, הרי שנפל פגם חמור בהליך השחרור".

פרס חתם על חנינות, בשב"ס נערכים לשחרור

מוקדם יותר חתם הנשיא, שמעון פרס, על 26 חנינות לאסירים כמחווה לנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, לרגל חג הרמדאן. פרס חתם על חנינות לאסירים שנשפטו בבתי דין אזרחיים בישראל. יתר החנינות, של אסירים שנשפטו בבתי דין צבאיים, ניתנו על ידי אלוף פיקוד.

מפקד יחידת "נחשון" של השב"ס, היחידה המופקדת על ליווי האסירים הביטחוניים, תת גונדר אשר שריקי, אומר כי הכל מוכן וערוך לשחרור האסירים. "האסירים רוכזו בכלא קציעות, שם עברו תהליך זיהוי ודאי, בדיקות רפואיות , ראיונות, פגישה עם נציגי הצלב האדום". שריקי הוסיף, כי על האסירים לחתום על תצהיר התחייבות להימנע מפעילות טרור אחרי שחרורם.

לדברי שריקי, בשעות הבוקר המוקדמות יועלו האסירים, כשהם אזוקים בידיהם לרכבי הליווי של היחידה ותחת אבטחה כבדה הם יוסעו למחסומים. שריקי הוסיף, כי 29 אסירים תושבי עזה ישוחרר במחסום ארז ויתר האסירים במחסום ביתוניא, הסמוך לרמאללה.

"בדרך ילוו את הרכבים נידות של משטרת התנועה הארצית אשר יפתחו צירים עבור השיירות. כאשר נגיע למחסומים יוסרו האזיקים מידי האסירים והם ישוחררו ויועברו לשטחי הרשות", אמר.

רוב האסירים היו אמורים להשתחרר עד שנת 2012. מרבית האסירים הם אנשי פתח וחלקם אנשי החזית העממית והחזית הדמוקרטית. האסיר הבולט ברשימה הוא רקאד סאלם, חבר הוועד הפועל של אש"ף ואיש חזית השחרור הערבית, שנעצר ב-2002.