הנשיא מגיע היום: פקקים, רחובות סגורים – וקיצור לימודים

יהונתן ליס

הנשיא מגיע היום: פקקים, רחובות סגורים – וקיצור לימודים

8,000 שוטרים יאבטחו את שלושת ימי ביקור הנשיא בירושלים; המשטרה חוששת מפני הפרות סדר ומהומות של גורמים קיצוניים בישראל

הארץ

2008-01-07

מהיום (רביעי) ייאלצו תושבי ירושלים להתמודד למשך שלושה ימים עם סידורי האבטחה הקפדניים ברחובות העיר בשל ביקור נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש. יותר מ-20 רחובות, בהם רחובות מרכזיים בעיר, ייסגרו לתנועת כלי רכב למשך שעות ארוכות כדי לאפשר את תנועת השיירה הנשיאותית.

מכוניות שיחנו ברחובות האסורים לחניה ייגררו למגרש מיוחד שהוקם סמוך לאצטדיון טדי בעיר. היום הודיעה המשטרה כי תסגור גם את כביש ירושלים – תל אביב (כביש מס' 1) וחלק מכביש 6 בין השעות 12:15 – 13:00, כדי לאפשר לפמליית הנשיא להספיק ולהגיע משדה התעופה אל הטקסים השונים הצפויים בעיר לכבודו. יותר מ-8,000 שוטרים צפויים לאבטח את העיר.

הנשיא בוש צפוי להגיע לעיר במסוק מיוחד שיטיס אותו מנמל התעופה בן גוריון ועד למנחת מסוקים מאולתר שנבנה בעבורו באצטדיון האוניברסיטה בגבעת רם. תנועת כלי הרכב לבירה תוסת לכביש 443. במשטרה ובעיריית ירושלים הודו כי סגירת הנתיבים המרכזיים צפויה לגרום לפקקי תנועה גדולים בעיר: כלי הרכב יופנו לצירי תנועה חלופיים ואוטובוסים של אגד כבר הונחו לנסוע בנתיבים שונים מהרגיל.

"גל ירוק" לנטרול עומסי תנועה

המחלקה לניהול התנועה בירושלים הודיעה כי תבצע שינויים במערך הרמזורים בעיר על מנת לאפשר זרימת כלי רכב בצירים החלופיים, ויצירת "גל ירוק" במטרה לנטרל עומסי תנועה. המשטרה חילקה בימים האחרונים אלפי מינשרים לתושבים המתגוררים בסמוך לצירים בהם תיסע שיירת הנשיא, ובהם הנחיות כיצד לנהוג בימי הביקור.

הדיירים התבקשו בין השאר להצטייד בתעודות זהות, כדי שיוכלו להוכיח לכוחות המשטרה כי הם אכן מתגוררים בסמוך לציר הנסיעה של השיירה, וכך להגיע לבתיהם. מפקד מחוז ירושלים, ניצב אהרון פרנקו, אמר היום כי מרבית הנתיבים ייסגרו לתנועת כלי רכב כארבע שעות לפני מועד נסיעת השיירה.

הרחובות הסמוכים למלונו של הנשיא, מלון המלך דוד, יהיו סגורים לתנועה עד יום שישי, כחלק ממעגלי האבטחה הכבדים על הנשיא. פרנקו אמר היום כי עד כה לא התקבלו התרעות כלשהן על כוונות של ארגוני טרור לבצע פיגוע כנגד שיירת הנשיא, או נגד מטרות אחרות בבירה. ואולם, החשש המרכזי של המשטרה הוא מפני הפרות סדר ומהומות של גורמים קיצוניים בישראל.

בשבוע שעבר עוכבו לחקירה פעילי ימין קיצוני לאחר שהדפיסו חולצות ועליהן סמל תנועת "כך", שהוצאה אל מחוץ לחוק, לקראת הפגנה שתיכננו לקיים במהלך ימי ביקור הנשיא בוש. היום עוכבו לחקירה כמה פעילי ימין נוספים שתלו, על פי החשד, כרזות ועליהן דמויותיהם של הנשיא בוש, הנשיא פרס וראש הממשלה אולמרט, כשהם עוטים כאפיות.

מפקד המחוז: איש לא יצליח לחבל בביקור

במשטרה העריכו היום כי אין בתליית הכרזות משום עבירה על חוק למניעת הסתה, וייתכן שהחשודים יואשמו בסופו של דבר רק בהשחתת מקרקעין. על פי ההערכה, תומכיו של המרגל יונתן פולארד יבקשו למחות על כך שארה"ב אינה מתכוונת לחון אותו. בעבר הצליחו פעילים לשחרורו של פולארד להגיע עד הקומה במלון בה התאכסנה מזכירת המדינה האמריקנית קונדוליזה רייס, בניסיון להביע את מחאתם.

במשטרה נערכים להפגנות, שחלקן עשויות להתקיים גם בלא רישיון, בסמוך לנתיבי הנסיעה ולמקומות בהם ישהה הנשיא בוש. מחר צפויה המשטרה להתמודד עם שתי הפגנות ברישיון, האחת של מפלגת חד"ש, והשנייה של ארגון נפגעי הטרור "אלמגור".

פרנקו הביע השבוע את ביטחונו כי איש לא יצליח לחבל בהתנהלותו של הביקור בעיר. עיריית ירושלים הודיעה היום כי השלימה גם היא את היערכותה לביקור הנשיאותי: ברחבי הבירה נתלו למעלה מ-1,500 דגלי ארצות הברית, ישראל ועיריית ירושלים; נערכו תיקוני כבישים ונוכשו עשבים לאורך צירי התנועה.

היום הודיע מינהל החינוך בעירייה כי הורה לקצר את ימי הלימודים בבתי ספר בעיר, הממוקמים ליד אתרי הביקור. מדובר בבתי הספר הניסויי, אוולינה דה רוטשילד, פולה בן גוריון, דוגמא, עוזיאל, הרובע היהודי, התיכון לאומנויות, הגימנסיה ובית חינוך. הללו יסיימו את הלימודים מחר בשעה 13:00, מחרתיים ב-14:00 וביום שישי יחלו הלימודים בשעה 9:00 ויסתיימו כסדרם. העירייה נערכת להסדיר הסעות לתלמידים ברחבי העיר בהתאם לשינויי התנועה הצפויים.

עיריית ירושלים צפויה לארח באולם מועצת העיר את מרכז התקשורת הבינלאומי שהוקם לרגל הביקור.