ישראל: הדיווחים על עסקת שליט הם ספינים פלשתיניים

אלוף בן; אבי יששכרוף; נדב שרגאי; ג'קי חורי

ישראל: הדיווחים על עסקת שליט הם ספינים פלשתיניים

הנייה: סחבת ישראלית במו"מ האסירים

הארץ

2007-01-02

מקורות ישראליים אמרו אתמול שאין שום התקדמות בגיבוש העסקה להחזרת החייל החטוף גלעד שליט, בתמורה לשחרור אסירים פלשתינאים. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כינס אתמול דיון עם שליחו להחזרת החטופים, עופר דקל, וגורמים נוספים. בדיון נאמר, שאין התקדמות במו"מ, ושאין לישראל כוונה לשחרר אסירים במספרים שהציגו דוברי חמאס. אולמרט ייפגש מחרתיים עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, בשארם א-שייח, ועסקת שליט תתפוס מקום חשוב בפגישה. ראש סיעת חמאס בפרלמנט הפלשתיני, סלאח אל-ברדוויל, אמר אתמול בשיחה עם "הארץ" שהמגעים לעסקה "מתקדמים בכיוון הנכון – לעבר השלמתה בקרוב".

המקורות הישראליים אמרו, שגל הפרסומים בתקשורת הערבית בדבר פריצת דרך הם "ספינים". לדבריהם, חמאס נתון ללחץ כבד של משפחות האסירים, ערב חג הקורבן, ועל רקע השמועות בדבר שחרור, ומנסה לקבוע עובדות לקראת פגישת אולמרט-מובארק. המקורות דחו את ההשערה, שהדיווח הישראלי על קיפאון במו"מ מאותת שהוא נמצא "בישורת האחרונה" ואולמרט רק מנסה להציג קשיחות, כהכנה לשחרור מאות פלשתינאים.

ראש ממשלת הרשות, איסמעיל הנייה, האשים אתמול את ישראל בסחבת. הנייה, שנפגש שלשום עם מלך סעודיה עבדאללה, אמר בראיון לסוכנות הידיעות הפלשתינית שישראל מושכת זמן, משום שאינה מעוניינת בסיום סבלם של האסירים.

נועם שליט, אביו של גלעד שליט, קרא אתמול לנשיא סוריה בשאר אסד ללחוץ על הנהגת חמאס בדמשק לסיים את פרשת חטיפת בנו – אם כוונותיו לשלום אמיתיות. בהודעתו התייחס שליט לוויכוח בישראל על אמיתות כוונות אסד. לאיתותי השלום של אסד ולשאלות באשר לאמינותם, צירף שליט את התבטאויותיו של העיתונאי הבריטי פטריק סיל, הביוגרף של אסד האב, שטוען שכוונות אסד הבן לשלום כנות ואמיתיות. "אני קורא היום לאסד, אם באמת כוונותיך רציניות, אתה יכול בשיחת טלפון אחת לרמוז לנו, לעם ישראל, רמז קטן ומשמעותי שאכן כוונותיך רציניות. כל מה שעליך לעשות הוא להרים טלפון לידידך משעל, שאותו אתה מארח יפה זה זמן רב בדמשק, ולרמוז לו רמז דק וחד שאתה מעוניין לסיים את פרשת גלעד שליט בהקדם האפשרי. מהלך כזה לא מחייב אותך להתקפל או להיכנע לתכתיבים ישראלים או לבצע מחוות פומביות כלשהן לישראל ולאולמרט אלא רק לבצע צעד זעיר, הומניטרי, שיהווה איתות ברור וזוהר שאתה רציני ומתכוון למה שאתה אומר, וגם כנראה ישתלם לחמאס ולפלשתינאים".

ארגון נפגעי הטרור מתריע כי שחרור מחבלים עלול לעלות בהרוגים ובפצועים רבים. בשבוע שעבר נועדו בירושלים בני משפחות שכולות עם שר הפנים רוני בר-און (קדימה) ומחו על הכוונה לשחרר מחבלים במסגרת "עסקת שליט". את הפגישה יזמו הד"ר אריה בכרך, שבנו אוהד נרצח בוואדי קלט ב-1995 ויהושע הרלינג שאביו, הרב בנימין הרלינג נרצח בהר עיבל ב-2000. בר-און הביע הבנה לעמדת המשפחות אך הדגיש שעם כל הצער הכרוך בכך – בעסקה ישוחררו גם מחבלים עם "דם על ידיהם".


שליט


משעל