אולמרט: לא נחזור על טעויות העבר בשחרור חיילים חטופים

יאיר אטינגר; נדב שרגאי

אולמרט: לא נחזור על טעויות העבר בשחרור חיילים חטופים

הארץ

2007-04-25

ראש הממשלה אהוד אולמרט אמר שלשום, בטקס האזכרה המרכזי להרוגי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים, כי הממשלה מחויבת להחזרת השבויים לישראל, אך לא תחזור על "טעויות שנעשו בעבר". "המציאות האכזרית של התמודדות עם ארגוני הטרור, שתהום פעורה בינינו ובינם ביחס לחיי אדם, העמידה בעבר ומעמידה גם כיום ראשי ממשלות בישראל בפני בחירה קשה כשאול בין ערכים ושיקולים סותרים", אמר אולמרט, בפני משפחות ששכלו את בניהן בפיגועים.

פדיון השבויים, אמר אולמרט, "היא חובה קדושה כלפי כל אזרח, וכלפי חייל בפרט", ו"מושרשת במורשת ישראל ובהחלטות קודמות של ממשלת ישראל". כנגד חובה זו, המשיך, "עומדת החובה שאיננה פחות חשובה, לגלות עמדה תקיפה ובלתי מתפשרת מול ארגוני הטרור. למצות את מלוא חומר הדין עם רוצחים שפלים שידיהם מגואלות בדם; למנוע בכל מחיר מארגוני הטרור לשים לאל, באמצעות חטיפות, את העונש שגזר בית המשפט על מפגעים מרצחים, ולא לחזור חלילה על טעויות שנעשו בעבר, שתוצאתן היתה הגברת הטרור וחזרה של מחבלים ששוחררו לפעילות טרור שגבתה את חייהם של אזרחים ישראלים רבים".

עוד אמר כי במכלול השיקולים "הכבד והמייסר" יש מקום להתחשב גם ברגשות של בני המשפחות ששכלו את יקיריהן בפיגועים.

בני משפחות של נפגעי פעולות איבה החרימו שלשום את טקסי יום הזיכרון, במחאה על הכוונה לשחרר מחבלים בעסקה להחזרת גלעד שליט. ארגון נפגעי הטרור אלמגו"ר מסר, ששותפות ליוזמה 274 משפחות, ובראשן עמד בנצי בן שוהם, ששכל את אחותו בפיגוע בקפה מומנט בירושלים. בן שוהם ובני משפחות אחרות עמדו בטקס ביום שני בפתח בית העלמין הצבאי בהר הרצל והסבירו את עמדתן.

מוקדם יותר, בטקס האזכרה המרכזי לחללי צה"ל, אמר אולמרט כי "גורל חטופינו ונעדרינו לא ימוש מסדר יומנו, ולא נחסוך שום מאמץ עד שוב הבנים לגבולם ואל חיק משפחותיהם המיוסרות והמייחלות".

רבבות קרובים וחברים עלו שלשום, מאז שעות הבוקר המוקדמות, לבית העלמין הצבאי בהר הרצל: שבילים האבן הוליכו איש איש אל החלקה, אל השורה, אל הקבר. החלקה הטרייה ביותר, שבה קבורים גם חללי מלחמת לבנון השנייה, היתה הומה אדם. בין הקברים הצטופפו אבות, אמהות וצעירים שכאן טמונים בניהם, וחבריהם, חלקם עדיין במדים. היו שערכו טקס אזכרה פרטי משלהן, והיו שהתייחדו עם הקברים. בחלקות הישנות היו קברים רבים שאיש לא פקד.

בנאומו בפני משפחות חללי צה"ל אמר אולמרט, כי מחויבות ישראל לנופלים היא "להעניק לכן, המשפחות השכולות, כתף תומכת, לאמץ אתכן ללבנו באחווה ובשותפות גורל".


טקס יום הזיכרון בהר הרצל בירושלים, שלשום. "לא נחסוך מאמץ עד שוב הבנים לגבולם", אמר ראש הממשלה