בג"ץ דחה שתי העתירות שהוגשו נגד ביצוע עסקת חילופי השבויים

יובל יועז

בג"ץ דחה שתי העתירות שהוגשו נגד ביצוע עסקת חילופי השבויים

הארץ

2004-01-28

רק ארבע עד חמש שעות עברו מרגע הגשת העתירות לבג"ץ נגד ביצוע עסקת השבויים, ועד שהרכב שופטים קיים בהן דיון דחוף, שבסופו ניתן פסק דין. במצבים של דחיפות מיוחדת, מתברר, גם בית המשפט העליון יודע להפעיל את הליכיו במהירות שיא. בסופו של יום דחו שלושת השופטים – תיאודור אור, אדמונד לוי ואסתר חיות – את שתי העתירות, ואיפשרו את ביצוע העסקה היום.

לאחר ששלשום בערב התפרסמו באינטרנט רשימות האסירים שישראל עתידה לשחרר, הגישו אתמול בצהריים ארגון נפגעי הטרור הערבי הבינלאומי (נט"ע) והארגון "משמרת יש"ע" עתירה ראשונה בדרישה לבטל את העסקה.

לטענתם, העסקה כוללת את שחרורם של "מאות מחבלים מסוכנים, כולל מחבלים עם דם על ידיהם". "שחרור המחבלים שרצחו בדם קר חיילי צה"ל ושנשפטו למאסר עולם", נכתב בעתירה, "עומד בניגוד להחלטות ולהכרזות של הממשלה".

כמה דקות לאחר מכן הוגשה עתירה נוספת, מטעם הארגון "אלמגור", ארגון נוסף של נפגעי הטרור. העותרים דרשו מבית המשפט לקבוע כי הממשלה משוללת סמכות להחליט על שחרור אסירים, כשבהחלטה זו יש פגיעה בזכויות אדם ובזכותם של נפגעי הטרור.

לאחר שהעותרים השמיעו את טיעוניהם, השיבה נציגת הפרקליטות, עו"ד דינה זילבר, כי "ההחלטות שהממשלה היתה צריכה לקבל הן החלטות לא קלות, אבל צריך לזכור שהאינטרס הציבורי כולל גם החזרת חיילים חטופים, והחזרת אזרח חטוף".

באולם בית המשפט ישבו גם בני משפחה של אזרחים שנהרגו בפעולות טרור, ואחזו בתמונות יקיריהם, אולם השופטים סירבו לאפשר להם להישמע בדיון. לאחר הפסקה קלה חזרו השופטים לאולם, והקריאו את ההחלטה הקצרה, שמפאת קוצר הזמן הנימוקים לה יפורסמו בנפרד בהמשך: "עם כל ההבנה למשפחות", אמר השופט אור, "אין מנוס אלא לדחות את העתירות".


הלן חזן, ביז צמח ומירי אביטל מפגינים בביהמ"ש נגד העסקה