דיון שרי השביעייה נמשך אל תוך הלילה

ניר חסון; אבי יששכרוף; ליאל קייזר; ברק רביד; יהונתן ליס

דיון שרי השביעייה נמשך אל תוך הלילה

מקורות בכירים בירושלים העריכו אמש כי ישראל צפויה להשיב בחיוב להצעת המתווך הגרמני, אך תוך הסתייגות כי רוב האסירים המסוכנים לא ישוחררו לגדה

הארץ

2009-12-22

מקורות בכירים בירושלים וגורמים פוליטיים העריכו אמש כי תשובת ישראל להצעת המתווך הגרמני בעסקת גלעד שליט תהיה חיובית, אך יהיו בה מספר הסתייגויות. המרכזית שבהן תהיה לגבי מספר אסירי החמאס שישוחררו לגדה המערבית. ישראל מעוניינת שרוב אסירי הגדה, בדגש על המסוכנים שבהם, יוגלו לרצועת עזה או לחו"ל.

אמש התכנסו שרי פורום "השביעייה" (המטבחון המדיני-ביטחוני) לדיון מכריע בסוגייה, שנמשך עד לאחר מועד סגירת הגיליון. "הגיע הזמן לגמור את העסקה הזו", הכריז ישראלי בכיר במקביל לדיונים.

דיוני "השביעייה" על עסקת שליט אתמול החלו כבר בשעות הבוקר. נתניהו ניסה ליצור עמדה אחידה יותר בקרב חברי הפורום לקראת דיון בנושא בממשלה, אולם ככל הנראה אין שינוי בעמדות השרים: אהוד ברק, דן מרידור ואלי ישי עדיין תומכים בעסקה ומשה יעלון, בני בגין ואביגדור ליברמן – מתנגדים.

בשעות הצהריים נפגש נתניהו עם הוריו של גלעד, נועם ואביבה שליט, ועידכן אותם בתכני הדיונים. נתניהו העביר לנועם שליט מסר ולפיו החלטה בעניין העסקה תתקבל ביממה הקרובה. לאחר הפגישה, חש נתניהו ברע ונסע לביתו למנוחה בת יותר משלוש שעות. בשעה שמונה בערב התכנסו השרים שוב.

מקורות בכירים בירושלים ציינו כי נתניהו שינה בימים האחרונים את עמדתו לגבי העסקה כמה פעמים. רשת "פוקס" דיווחה אתמול כי נתניהו הסכים בעבר לשחרור מחבלים לגדה, אך חזר בו והציב את הנושא כתנאי ישראלי.

בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווח ב"פוקס", לפיו השליח למו"מ מטעם ישראל, חגי הדס, איים להתפטר אם שרי "השביעייה" יידחו את הצעת המתווך הגרמני. "לא היו דברים מעולם", נמסר בתגובה.

מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים, שם התדיינו חברי פורום "השביעייה", נמשכה אתמול המחאה הציבורית בעד ונגד העסקה. חגי בן ארצי, אחיה של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, הגיע אמש למאהל מטה המאבק למען שחרור שליט, והתעמת שם עם נועם שליט. "באתי לחזק את ראש הממשלה כדי שיתמיד בדרך שהצהיר עליה בשנים האחרונות", אמר בן ארצי לשליט והוסיף: "אני מקווה שאפשר יהיה לשחרר את גלעד במלחמה הבאה ברצועת עזה". שליט המופתע שאל אותו בתגובה, "מתי תהיה המלחמה הבאה?" בן ארצי השיב לו: "בעוד חודשיים או בעד חצי שנה". שליט ענה לבן ארצי כי "אנחנו רוצים את עם ישראל איתנו היום".

מנגד, המשיכו תומכי משפחת שליט לנהור אל המאהל במשך שעות היום. בין השאר, הגיעו למאהל קרנית גולדווסר, אלמנתו של אודי גולדווסר, ואסתר וקסמן, אמו של נחשון וקסמן, כדי להביע את תמיכתן במשפחה ובביצוע העסקה.

בהמשך היום נפגש נתניהו עם מנכ"ל ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", מאיר אינדור, ועם נציגי פורום המשפחות השכולות דבורה אפלבאום וד"ר אריה בכרך. השלושה מסרו לידיו מכתב ובו הם מביעים התנגדות לעסקה. "המסר שלנו היה שביום שלאחר העיסקה היא תירשם לדיראון עולם וכל מי שתומך בה היום יזוהה איתה, כפי שקרה עם עיסקת ג'יבריל", אמר אינדור ל"הארץ". "אנחנו נזכיר את זה לציבור עם כל פיגוע ועם כל הרוג".

אחד מבכירי החמאס בדמשק, עיזאת רישק, אמר אתמול כי אם ישראל תתעקש על גירוש מספר גדול של אסירים אל מחוץ לגדה, הרי שהדבר יוביל לעיכוב בביצוע עסקת גלעד שליט. בראיון לטלוויזיה האיראנית, הזהיר רישק כי ביכולתו של הארגון להחזיק בשליט עוד זמן רב. לטענתו, במו"מ סוכם על מספר קטן מקרב האסירים שיגורשו לרצועת עזה. לדבריו חמאס מסרב להטביע, כהגדרתו, את העסקה במגורשים ובכך להפוך אותה ל"עסקת גירוש". בפרסומים בעיתונות הערבית נאמר כי ישראל דורשת לגרש מהגדה 130 אסירים מתוך רשימה של 450. דובר אחר של החמאס, איימן טהא, הכריז כי הכל מבינים שההחלטה כעת נמצאת בידי הצד הישראלי וכי חמאס "נתן את כל מה שיכול היה לתת".

תמי ארד, אשת הנווט השבוי רון ארד, הביעה אתמול בראיון לגלי צה"ל את תמיכתה באישור עסקת שליט. "אני חושבת שהניסיון מהמקרה של רון הוא ניסיון כזה כשאפשר להחזיר מישהו – צריך להחזיר אותו ולא לחכות", אמרה ארד. לדבריה, "מי שצריך לקחת החלטה זה ראש הממשלה. בסופו של דבר, ברגע שהוא לא ייקח את ההחלטה הוא חורץ לדעתי את גורלו של גלעד. אי לקיחת החלטה זה חריצת דינו. ראש הממשלה צריך לשבת עם עצמו, לקבל החלטה שהיא גם שהיא קודם כל שהיא לטובת המדינה, אבל אסור לשכוח כאן את הקוד האתי".


120 דמויות קרטון המייצגות את שליט הוצבו אתמול מול משרד רה"מ בירושלים. "כדי שכל ח"כ יוכל להסתכל לו בעיניים", הסבירו פעילי המטה לשחרורו