רק 200 מ-500 המשוחררים ריצו שני שליש ממאסרם

יובל יועז

רק 200 מ-500 המשוחררים ריצו שני שליש ממאסרם

הארץ

2005-02-21

רק 200 מ-500 האסירים הפלשתינאים שישוחררו היום במסגרת ההסכמות עם הרשות ריצו שני שלישים ממאסרם; כך התברר אתמול בדיון בבג"ץ בעתירתו של ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" נגד השחרור. נציג הפרקליטות, עו"ד דני חורין, הודיע כי 120 מתוך האסירים שישוחררו הם עצורים ביטחוניים שהקריטריון בדבר משך התקופה שריצו איננו רלוונטי לגביהם, ו-180 אסירים נוספים לא סיימו לרצות שני שלישים מתקופת מאסרם. אמש דחה בג"ץ את העתירה ואישר גם את שחרור האסירים שטרם ריצו שני שלישים.

נציג העותרים, עו"ד נפתלי ורצברגר, אמר שהשחרור "פוגע בשלטון החוק", מאחר שוועדת השרים הגמישה את הקריטריון הקובע שלא ישוחררו אסירים שלא ריצו שני שלישים ממאסרם, לאחר שהתברר שאין מספיק אסירים העומדים בקריטריון. המדינה הודיעה שאסירים ששוחררו בעסקאות קודמות אינם כלולים ברשימה הנוכחית, וכי כל האסירים שישוחררו יידרשו לחתום על התחייבות לא לעסוק בטרור.

"אנו מודעים שרבים סבורים ששחרור האסירים מוצדק, ורבים אחרים סבורים שאין בו כל צידוק", כתב השופט אהרן ברק, בהסכמת השופטים אילה פרוקצ'יה ואליקים רובינשטיין, "לפנינו שאלה שההכרעה בה נתונה לממשלה". רובינשטיין ביקר את ההנמקה שמסרה המדינה לשחרור, כי הוא עשוי לסייע לצמצום הטרור. "אינני סבור שזו ההנמקה הראויה בנסיבות", כתב, "ההנמקה הנכונה

היא כי ממשלת ישראל נוטלת סיכון על-ידי שחרור אסירים גם אם אינה בטוחה שלא יחזרו לטרור, בתקווה כי יהא בכך לעודד את הרשות להיאבק בטרור".

רובינשטיין הוסיף כי מאחר שקרוב למחצית האסירים שישוחררו (180 מ-380) אינם עומדים בקריטריון שני שלישים, "עולה תהייה אם לא חל שינוי בקריטריונים", ואמר "יש קושי בהחלטות הניתנות על-בסיס קביעת 'מספר עגול', המחייבת לא-אחת, כמו במקרה זה, את הגמשת הקריטריונים".

במקביל דחה אתמול בג"ץ את עתירת האסירים יצחק פס ומתתיהו שבו, שהורשעו בחברות בארגון טרור במסגרת פעולתם ב"מחתרת בת-עין". השניים עתרו בטענה ש"אם משחררים אסירים ביטחוניים ערבים יש לשחרר אסירים ביטחוניים יהודים". "במסגרת המגעים המדיניים עם הרשות החליטה הממשלה להמליץ על שחרור 500 פלשתינאים", כתבו השופטים, "החלטה זו איננה על בסיס חסד המוענק אינדיווידואלית אלא מהלך בעל אופי מדיני במסגרת מו"מ בינלאומי. אין בין המהלך לבין חנינה מסוג אחר כל קשר".