"אלמגור": דרוש תיקון בחוק נגד שחרור מחבלים

סופיה רון-מוריה

"אלמגור": דרוש תיקון בחוק נגד שחרור מחבלים

ארגון נפגעי הטרור מבקש להחיל את הצעת החוק החדשה באופן רטרואקטיבי על מחבלים שנגזר עונשם ומרצים מאסר

NRG

2014-06-08

הצעת החוק שאושרה הבוקר (יום א') בממשלה, ואשר מטרתה למנוע שחרור מחבלים, נחשבת אמנם לצעד פורץ דרך, אבל לא כולם שבעי רצון לחלוטין ממנה. ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" פנה היום ליוזמי החוק בבקשה לשיפור ההצעה, ובעיקר לסתימת כמה חורים משפטיים שהתגלו בה.

בהצעת החוק, אשר מאפשרת לבתי המשפט לקבוע כי מחבלים אשר יורשעו בדין לא יוכלו להשתחרר כחלק מעסקאות מדיניות, ישנן שלוש נקודות בעייתיות: הראשונה היא שהחוק לא יחול רטרואקטיבית על מחבלים שדינם כבר נגזר והם מרצים את עונשם. כך, רוצחים נתעבים אשר יושבים בכלא עשויים להשתחרר בעסקאות מדיניות בשנים הקרובות. בעיה נוספת היא שהחוק מתייחס אך ורק לבתי המשפט האזרחיים ולא לאלה הצבאיים, אשר המחבלים נשפטים גם בהם.


לקונות בחוק. פירות אוהל המשפחות השכולות בירושלים (צילום: מירי צחי)

בעיה שלישית היא שהצעת החוק בעיקר מייעצת, אולם אין היא מחייבת. כך למשל, התביעה אינה מוכרחה לדרוש את העונש המיוחד שימנע את הקצבת מאסר העולם, ואף השופט אינו מחויב להציע צעד מעין זה במידה והתביעה אינה מבקשת אותו.

למרות שככלל חוקים חדשים אינם יכולים לחול באופן רטרואקטיבי, ישנם גם יוצאי דופן במובן זה: החוק המאפשר לגזור דין מוות על פושעים נאצים למשל נחקק רק לאחר מלחמת העולם השנייה, וחל על הפשעים שבוצעו במהלכה. כך גם לגבי החוק שהתקבל לאחר רצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, המונע מנשיא המדינה לחון רוצח ראש ממשלה כגון יגאל עמיר.

כעת, יו"ר ארגון "אלמגור", סא"ל במיל' מאיר אינדור, מעוניין לבצע מהלך דומה גם לגבי החוק שהתקבל היום בממשלה. לדבריו, אמנם יש בהצעת החוק התקדמות ערכית ומוסרית ראויה, אך הוא עדיין טעון שיפור. כך למשל, הוא מעוניין שיוכנס תיקון בחוק ולפיו השופט יוכל להורות להביא לדין מחבלים שכבר נגזר עונשם ולהטיל עליהם את העונש החדש. אינדור מציין את המקרה של רוצחי משפחת פוגל מאיתמר כדוגמה למקרה ראוי למעשה כזה.

לצד זאת, מציעים ב"אלמגור", גם בבתי הדין הצבאיים יוכלו לגזור את העונש המיוחד, וכן במידה והתביעה לא תבקש להטיל את העונש תוכל משפחת קורבנות הטרור לפנות לשופט ולבקש ממנו בעצמה לעשות כן. הצעת הארגון תעלה לדיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט בשבועות הקרובים.