לשכת נתניהו: "כולם יודעים – לא עושים ויתורים ללא תמורה"

אריאל כהנא

לשכת נתניהו: "כולם יודעים – לא עושים ויתורים ללא תמורה"

מקורבי ראש הממשלה מתחו ביקורת חריפה על התוכנית המדינית שהציג יו"ר יש עתיד ובה קרא לשרטט גבולות למדינה הפלסטינית העתידית לפני סיכום על סוף הסכסוך. "כל מפה שתוצג תהיה נקודת הפתיחה של הדרישות הפלסטיניות", הסבירו

NRG

2014-06-08

נתניהו נגד המתווה המדיני של לפיד: "כל מי שיש לו ניסיון מדיני יודע שלא עושים ויתורים ללא תמורה" – כך אמרו אמש (יום א') גורמים בלשכת ראש הממשלה, בתגובה לתוכנית המדינית שהציג יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בפתיחת כנס הרצליה.

שר האוצר הציג את תוכניתו להסדר עם הפלסטינים, שבה הביע התנגדות מוחלטת לבנייה בהתנחלויות שאינן בגושי ההתיישבות, וכן מדיניות של קביעת הגבולות לפני סיכום על סוף הסכסוך.


ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בלשכת נתניהו מתחו ביקורת חריפה על הדברים ואמרו כי "כל מפה שתוצג תהיה נקודת הפתיחה של הדרישות הפלסטיניות. ראינו בעזה מה התוצאה של נסיגה חד-צדדית". לדבריהם, "רה"מ ימשיך להוביל את מדינת ישראל באחריות, תוך שמירה על האינטרסים הלאומיים של אזרחי ישראל ובראשם הביטחון".

עוד אמרו כי "כל מי שיש לו ניסיון מדיני יודע שלא עושים ויתורים ללא תמורה. בטח מול ממשלה שחבר בה ארגון טרור שרוצה להשמיד את מדינת ישראל".

גם שר השיכון אורי אריאל התייחס לתוכניתו של יו"ר יש עתיד ואמר כי "המציאות המדינית היום מחייבת לקבל את תכנית הסיפוח כפי שהציגה סיעת הבית היהודי. אני מקווה שכך אכן נגיע גם אם התוצאה היא בלתי נמנעת".

השר תקף את שר האוצר ואמר כי "ממשלות ישראל התקיימו בעבר בלי מפלגת יש עתיד וימשיכו להתקיים גם בלעדיה. כמו כן, צר לי שלפיד ממשיך להשתמש בסיסמאות פופוליסיטיות כאילו הכסף קבור בין איתמר ליצהר, מוטב אילו יפעל בתוקף סמכותו כשר האוצר למצוא את מקורות המימון בלי לפגוע בזכויות בסיסיות של תושבי ישראל אותם היה מממן בכל מקום בו היו מתגוררים".

מנגד, קרא ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) ללפיד לעזוב את הקואליציה: "אם זו תכניתו המדינית של לפיד – אין לו מה לחפש בממשלת ביבי-ליברמן-בנט. לפיד וציפי לבני צריכים להפיל את הממשלה הזו כבר עכשיו, ולא להמשיך להיות עלה תאנה לממשלה של התנחלויות וסיפוחים שגורמת נזק נורא לישראל".

"היפרדות מוחלטת מן הפלסטינים"

קודם לכן, בפתיחת כנס הרצליה, שטח שר האוצר את תוכניתו המדינית. בעיקר דבריו מציג לפיד התנגדות מוחלטת לבנייה בהתנחלויות שאינן בגושי ההתיישבות, ומדיניות של קביעת הגבולות לפני סיכום על סוף הסכסוך. לטענת לפיד, הסדר עם הפלסטינים צריך לכלול מעורבות של מדינות ערב, ומגוון צעדים חד-צדדיים של ישראל, כולל נסיגות, תוך כדי קיום שיחות רצופות עם הפלסטינים.

לפיד גם תקף את המתנחלים וטען שהם חותרים לבנות התנחלויות "מתוך צו אלוהי". מנגד אמר לפיד שגם גישתו של השמאל היא "משיחית", כל עוד אינו מבדיל בין בנייה ביצהר לבנייה בשכונת גילה.


לפיד. "התהליך המדיני הגיע למבוי סתום" (צילום: מרים צחי)

"נדמה לי שכל אדם באולם הזה מכיר בכך שהתהליך המדיני הגיע למבוי סתום… עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לחזור לשולחן המשא ומתן, להדק מחדש את שיתוף הפעולה שלנו עם האמריקאים, ולצרף לשיחות גם את מדינות ערב המתונות כדוגמת סעודיה או מדינות המפרץ, המעוניינות ליצור איתנו 'ציר חוסם איראן'".

לדבריו, "הגיע הזמן שישראל תחליט מהם גבולותיה. אנחנו יכולים לשנות את ההיסטוריה, אבל לא את הגיאוגרפיה. השטח אינו עומד להשתנות. אין שום סיבה להמשיך להתחמק מהצורך לשרטט את גבולותיה העתידיים של מדינת ישראל.

"לסיבוב הבא של המשא-ומתן ישראל צריכה להגיע עם מפות מפורטות שאנחנו נכין, שמבטאות הסכמה לאומית רחבה. המפות האלה יאפשרו לנו להגדיר מהלך תלת-שלבי שבסופו היפרדות מוחלטת מן הפלסטינים והסדר רחב עם מדינות ערב המתונות. שלושת השלבים הם 'שלב ההיערכות', 'שלב בניית האמון' והשלב הסופי, 'שלב ההתאמות'.

"בשלב הראשון, 'שלב ההיערכות', תיסוג ישראל משטחים שאינם מחייבים פינוי יישובים, תוך שהיא שומרת על זכותה לפעילות ביטחונית בכל שטחי הרשות. המהלך יתבצע תוך כדי הקפאת בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות. "בשלב השני – 'שלב בניית האמון' – תתכנס ישראל לגושי היישובים תוך פינוי ההתנחלויות המבודדות. ישראל תשמור גם בשלב השני על זכותה לפעילות ביטחונית בשטחי הרשות בעודה פורשת את סידורי הביטחון החדשים בתיאום עם האמריקאים. במהלך השלב הזה יתקיימו שיחות ישירות בתיווך אמריקאי, ברמאללה ובירושלים, על גבולות הקבע. "בשלב השלישי, 'שלב ההתאמות', יבוצעו התאמות הגבול האחרונות בין שתי המדינות, כולל חילופי שטחים, ויחלו השיחות בנושאי הליבה".