ועדת השרים לחקיקה: להגביל שחרורי מחבלים

ועדת השרים לחקיקה: להגביל שחרורי מחבלים

בנט: לפנינו עוד תהליך לאישור הסופי בכנסת – נתעקש שיהיה מהיר

רשת ב'

2014-05-11


הממשלה מבקשת להגביל בחקיקה חנינת מחבלים. (צילום: AFP)

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק הקובעת כי בית משפט יהיה רשאי לקבוע שנשיא המדינה לא יורשה לחון אדם שנידון למאסר עולם או להקל את עונשו. את הצעת החוק יזמה איילת שקד מ"הבית היהודי" ושותפים לה גם חברי כנסת מסיעות אחרות. בדברי ההסבר לחוק נאמר כי הוא נועד למנוע מצב שבו יוחלט על מתן חנינה למחבלים רוצחים במסגרת מחוות מדיניות או בעסקות חילופי שבויים. ההצעה גם נועדה לאפשר לבית המשפט לקבוע כי במעשי רצח חמורים במיוחד, ובכלל זה רצח ילדים, לא יהיה אפשר לקצוב את עונשו של הרוצח.

השרים של הליכוד-ביתנו ו"הבית היהודי" תמכו בהצעת החוק, והשרה לבני מ"התנועה" ושרי "יש עתיד" התנגדו.

ועדת השרים אישרה גם את הצעת החוק של ח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה, המציעה לאסור על נשיא המדינה לחון מחבל שהורשע בעברה על רקע לאומני – אלא אם כן שילם פיצוי לנפגעי העברה. עם זה, הוחלט להעניק את תמיכת הממשלה להצעה בתנאי שהיא תצומצם ותכלול רק אסירים שעשו עברות על רקע לאומני ואמורים להשתחרר בהחלטה מדינית.

חברי הוועדה שרי "יש עתיד" התנגדו ל-2 ההצעות בנימוק שאין לפגוע בשיקול דעתו של נשיא המדינה ואין לצמצם את יכולת הממשלה לקבל החלטות.

השרה לימור לבנת אומרת כי הצעת החוק מוסרית וצודקת ואפילו מינורית. לדבריה, במדינת ישראל אין גזר דין מוות, וראוי שמי שעשו מעשי רצח אכזריים במיוחד לא יוכלו להשתחרר ונשיא המדינה לא יוכל לחון אותם.

השר נפתלי בנט מ"הבית היהודי" אומר כי מדינת ישראל פתחה היום דף חדש בכל הקשור למלחמה בטרור ובמחויבותה המוסרית למשפחות השכולות. בעמוד "פייסבוק" שלו כתב בנט כי רוצחים צריכים למות בכלא ולא לחגוג בבית. "לפנינו עוד תהליך לאישור הסופי בכנסת, נתעקש שיהיה מהיר", דברי בנט.

ח"כ אורית סטרוק , מיוזמי הצעת החוק, אמרה כי חוק שימנע שחרור מחבלים יחזיר לישראל את המוסריות, האחריות והשפיות.

יושבת ראש מרצ זהבה גלאון אומרת כי הצעת החוק דמגוגית, מפלה בין דם לדם ועושה מדרג של פשעים. גלאון מוסיפה שאפשר להבין ללבן של משפחות נפגעי הטרור ואולם צריך להשאיר לממשלה מרחב תמרון מדיני שיאפשר לשחרר אסירים לא במחווה הומניטרית אלא במהלך פוליטי שיהיה צעד בונה אמון למטרות פיוס ולסלילת הדרך להסכם שלום.

יושב ראש ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", מאיר אינדור, אמר כי הצעת החוק עושה חסד עם המשפחות השכולות שמצפות למימוש ההבטחות על צדק וענישה. לדבריו, אם תאושר הצעת החוק, תפחת המוטיבציה ללחוץ על ישראל לשחרר רוצחים – במהלכים מדיניים או בחטיפות.