השרים אישרו הצעת חוק שתאסור מתן חנינה למחבלים רוצחים

אילאיל שחר

השרים אישרו הצעת חוק שתאסור מתן חנינה למחבלים רוצחים

ההצעה שתאסור מתן חנינה למחבלים רוצחים עברה ברוב של שבעה שרים מול שלושה. בין התומכים היו השרים גדעון סער וגלעד ארדן. השר נפתלי בנט: "רוצחים צריכים למות בכלא ולא לחגוג בבית"

גלי צה"ל

2014-05-11

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק שתאסור מתן חנינה למחבלים רוצחים. ההצעה עברה ברוב של שבעה מול שלושה. התומכים היו אורי אריאל, אורי אורבך, גדעון סער, גלעד ארדן, לימור לבנת, יאיר שמיר וסופה לנדבר. להצעה התנגדו ציפי לבני, יעקב פרי ויעל גרמן.

לדברי השר ארדן, יש צורך להוסיף לחוק תנאים בהם השופט יהיה חייב למנוע חנינה או שחרור עתידי. השר אריאל אמר בדיון כי "הרוצחים והמחבלים צריכים לדעת שהם לא ישוחררו, וזאת הרתעה משמעותית מול הטרור". הוא הוסיף ש"ברוב מדינות העולם לא מנהלים מו"מ עם רוצחים וחוטפים, וזה הרבה יותר טוב ממה שקורה במדינת ישראל בשנים האחרונות".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר כי "רוצחים צריכים למות בכלא ולא לחגוג בבית". הוא הוסיף כי "מדינת ישראל פתחה דף חדש ביחס למלחמה בטרור ובמחוייבותה המוסרית למשפחות השכולות". לדבריו, שנים של סחיטה ושל שחרורי מחבלים סיטונאיים ייעצרו עם העברתו של החוק הזה בכנסת. "אני מברך את השרים על תמיכתם בחוק, והבית היהודי יפעל במושב הקרוב להעביר את החוק ללא עיכובים ובמהירות", הוסיף בנט.

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, תמכה בהצעת החוק ואמרה, כי הצעת החוק היא מוסרית וצודקת ואפילו ניתן לומר שהיא מינורית. במדינת ישראל אין גזר דין מוות, ראוי איפה לפחות, שרוצחים אשר ביצעו מקרי רצח אכזריים במיוחד, כפי שיקבע שופט, לא יוכלו להשתחרר, ונשיא המדינה לא יוכל לחון אותם.

ממפלגת יש עתיד נמסר כי "אין ספק שמקומם של רוצחים מתועבים אלה הוא להינמק בכלא עד יומם האחרון. יחד עם זאת, מדובר בשינוי סדרי שלטון לא סבירים, שיקעקעו את מרחב התמרון של הממשלה לקבל החלטות בתחום המדיני".

על פי הצעת החוק שנוגעת באחת הנקודות הרגישות ביותר בחברה הישראלית – שחרור מחבלים, כאשר נגזר עונש מאסר עולם על רוצח, בית המשפט יוכל לאסור על נשיא המדינה להקל בעונשו או לחון אותו. את ההצעה ניסחה חברת הכנסת איילת שקד ממפלגת הבית היהודי.

הצעת החוק שניסחה שקד תאפשר גם למנוע קציבת עונש או חנינה של מורשעים במקרי רצח חריגים, למשל רצח ילדים. על פי ההערכות, חלק משרי הליכוד וישראל ביתנו יתמכו בה, ושרי יש עתיד צפויים להתנגד לה.

בארגון נפגעי הטרור אלמגור מברכים על החוק החדש. יושב ראש הארגון, מאיר אינדור, אמר כי "החוק החדש עושה חסד עם המשפחות השכולות שמצפות שההבטחות על צדק וענישה יעשה לקורבנות. החוק החדש גם תואם את רוח מסקנות ועדת שמגר". לדבריו, החוק יוריד את המוטיבציה ללחוץ על ישראל לשחרר רוצחים, אם במהלכים מדיניים, או בחטיפות. "אנו מזכירים ש-180 ישראלים נרצחו על ידי מחבלים ששוחררו, לכן גם הכניעה לאורך זמן לא משתלמת ומגדילה את מספר הקורבנות", הוסיף אינדור, "החוק החדש תואם ערכי צדק ומוסר ותואם מדיניות דומה שקיימת בארה"ב, שלאחרונה כל כך לחצה עלינו לשחרר רוצחים. בפעם הבאה יוכל ראש ממשלה לומר ללוחצים: 'שחרור רוצחים לא בסמכותי ואני כבול על ידי החוק'".