לא רק מנגל: המגזר החרדי מתחבר ליום הזיכרון

מנדי גרוזמן

לא רק מנגל: המגזר החרדי מתחבר ליום הזיכרון

פעילים חרדים קיימו אזכרה בגן סאקר בירושלים, תחת הכותרת ”זוכרים אחרת“. במקביל לטקסים נוספים, מסתמן כי המגזר מנסה להוכיח שגם הוא שותף לזיכרון החללים

NRG

2014-05-05

על רקע המאבק סביב סוגית גיוס בני ישיבות, המגזר החרדי מבקש להוכיח כי הוא שותף לזיכרון לחללי מערכות ישראל: אמש (ראשון) בשעת הצפירה, קיימו פעילים חרדים מפרויקט "דוסים" אזכרה בגן סאקר בירושלים תחת הכותרת "זוכרים אחרת". פרויקט "דוסים" שם לו למטרה לקדם את ההסברה החרדית בציבור הישראלי.

בעקבות ההאשמות החוזרות ונשנות כי חרדים לא נמנעים מלערוך מנגל ביום זה, הציגו הפעילים מיצג אומנותי שנראה כמנגל, אך למעשה היה נרות זיכרון לחללים. האירוע ביקש לתת מענה לתמונות הקבועות המתפרסמות בתקשורת, בהם "נתפסים" חרדים כשהם עורכים מנגל ביום הזיכרון.


פלייר שחולק בעצרת החרדית, אמש (צילום: בועז בן-ארי)

לצד עמידה בצפירה, הפעילים קראו פרקי תהילים. האירוע התקיים בשיתוף עם עמותת "אלמגור". מנכ"ל העמותה , מאיר אינדור, כתב: "אנו מבקשים למחות נגד העובדה שביום עצוב שבו רבבות אזרחים אבלים על מות יקיריהן, עסוקים כלי התקשורת במנותק מרחשי הציבור, בזריית מלח על הפצעים. זהו סבב הסתה נוסף והפעם על גבם של המשפחות השכולות. תוקפים מגזר שלם שכביכול לא אכפת לו מהם, ולצבות להם את הלב השבור בלאו הכי. לצערנו רבות המשפחות החרדיות השכולות. כאבן הוא כאב כולם, הטרור והרג חפים מפשע לא הבדיל בין מגזרים יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, כיפות סרוגות, כיפות שקופות. במיוחד ובמיוחד ביום רגיש וקשה זה, התמקדו במאחד ולא במפלג. הרבו אהבה ולא שנאה".

בשונה מיום השואה, בו הציבור החרדי שותף לטרגדיה, ולפיכך לא חש צורך מיוחד להוכיח כי הוא מהווה חלק מיום הציון הממלכתי, ביום הזיכרון הרגישות גבוהה יותר – דווקא בשל העובדה שאחוזי הגיוס בו נמוכים. במאמר מערכת קרא עיתון "המודיע", מהעיתונים הוותיקים במגזר החרדי, "לכבד ולהנציח את זכרם של הנופלים לעודד ולייקר את מי שעולמם חרב עליהם ולכן מי שמבקשים להקפיד על הרחקה אפילו מסרך של חיקוי מנהג הגויים יכבדו ויישארו בשעת הצפירה בבתיהם ומי שמצויים בעת הצפירה מחוץ לבית, ברחובה של עיר, שלא ימשיכו ללכת".

בעיר החרדית אלעד התקיים טקס האזכרה הממלכתי, בהשתתפות רב שירות חרדים בצה"ל, רס"ן הרב שמעון קליין. ראש העיר, ישראל פרוש, אמר: "לא רבים הם הימים המאחדים ומלכדים חלקים כה גדולים של עם ישראל כמו היום הזה. יום בו מתכנס עם ישראל אל עצמו, זוכר את חלליו ומתפלל לימים טובים יותר, של שלום, של אחדות ושל שקט. כמה עשרות משפחות מאלעד נמצאות בתוך משפחת השכול הישראלית, משפחות שהקריבו מדמם וחלבם על קידוש השם. ואנחנו רק חלק אחד קטן בפאזל ענק, פאזל שמאחד את כל עם ישראל, פאזל ששומר על קיומנו ומסמן עבורנו את המטרה החשובה: השמירה על היותנו עם".

במגוון ערים ברחבי הארץ, התקיימו מפגשים בערב יום הזיכרון שכללו חרדים וחילונים שביקשו לערוך שיח סביב היום ומשמעותו. האירועים, שהתקיימו ביוזמת ארגון "פלוגתא", לא כללו את טקסי הזיכרון השגרתיים, אלא ביקשו להוות פלטפורמה לדיון כנה והוגן בין המשתתפים. בצעד תקדימי, אירח בית חיל האוויר בהרצליה את המפגש, למרות שמדובר באירוע בעל אופי שונה: הדעות שנשמעות בו חורגות לעיתים מהקו הממלכתי המוכר ולא כל המשתתפים בו מעניקים את אותה משמעות ליום הזיכרון.

דניאל קנדלר, ממייסדי ארגון "פלוגתא", מסביר כי המפגשים הללו מזמינים את כולם להשתתף בהם. עם זאת, הוא אומר כי "למרות שאין כאן כותרת ומסקנה, אלא המטרה היא לדון וללבן את הדברים – עצם העובדה שאנשים באים לכאן בערב יום הזיכרון, ובתוכם גם חרדים, מוכיחה שהם לא אדישים לאירועים ומבקשים לקחת אחריות משותפת על ההוויה כאן במדינה. זהו המכנה המשותף של כולם".

אירוע אזכרה מסוג שונה התקיים במירון: ישיבות המקובלים "אור הרשב"י", הממוקמת סמוך לקברו של רבי שמעון בר יוחאי, ערכה "יזכור" לעילוי נשמתם של חללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. בני המשפחות השכולות, שאין להם קבר לפקוד ביום הזה, השתתפו באזכרה הייחודית. נדיה כהן, אלמנתו של המרגל הישראלי בסוריה אלי כהן ז"ל, אמרה לקראת האירוע כי "כי מחזק מאוד שגם כשאין קבר לפקוד אותו ולבכות עליו, יש מי שזוכר אותה ביום קשה זה".