משפחות שכולות ללבני: "רוצחים אינם קלף במשא ומתן"

שבתי בנדט; מערכת וואלה

משפחות שכולות ללבני: "רוצחים אינם קלף במשא ומתן"

לקראת הפעימה הרביעית של שחרור האסירים נפגשו נציגי "אלמגור" עם שרת המשפטים: "היא מתכוונת לעקוף את מערכת הצדק לטובת האג'נדה המרכזית שלה – משא ומתן עם הפלסטינים".

וואלה

2014-03-20


שחרור ישראלים ייצא לפועל בתנאי שתהיה התקדמות משמעותית במו"מ. לבני (צילום: נועם מושקוביץ)

ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" מקיים בימים האחרונים פגישות לקראת הפעימה הרביעית של שחרור מחבלים פלסטינים, המתוכננת ככל הנראה לסוף החודש. אתמול (רביעי) נפגשו נציגי הארגון עם סגן שר הביטחון, דני דנון, במהלכה הבטיח כי לא יישב בממשלה שמשחררת מחבלים. יום לפני כן, קיימו פגישה טעונה עם שרת המשפטים, ציפי לבני, הממונה על המשא ומתן עם הפלסטינים. "זו הייתה הפגישה הראשונה שלנו עם לבני מאז החלו גלי השחרורים, והיא הייתה קצרה ומאוד ומאכזבת", מסר יו"ר הארגון, מאיר אינדור.

במהלך הפגישה הביעו נציגי הארגון בפני לבני את טענותיהם, ומחו על התכנון, עליו נודע להם מפי פרסומים זרים, לשחרר גם מחבלים ישראלים. "בינינו לבין האמריקנים יש נסיבות שבהן יש אפשרות שנעלה את האופציה הזו", אמרה לבני לנציגי המשפחות השכולות. לדבריה, כך הם טענו, מדובר באסירים שביצעו מעשי טרור לפני שהיה הסדר עם הפלסטינים והם מרצים בין 20 ל-30 שנים בכלא.


"לבני נושאת בשני תפקידים סותרים והיא צריכה להיפרד מאחד מהם". אינדור (צילום: נועם מושקוביץ)

לבני הוסיפה כי יש לה עמדה מוצקה בנוגע לשחרור מחבלים ישראלים, אך הדגישה כי ישנה מחויבות מול האמריקנים, וכי שחרור כזה יצא אל הפועל בתנאי שתהיה התקדמות משמעותית במו"מ, דבר שיתברר במהלך הימים הקרובים. בנוסף, נשאלה השרה אם שחרור פולארד יכול להוביל למהלך של שחרור מחבלים ישראלים, אך לבני בחרה שלא להגיב לשאלה.

אינדור הוסיף: "הלכנו אליה בלב שבור וכבד וקיווינו שהיא תקשיב לנו בנפש חפצה, וזה לא קרה. החודשים האחרונים יצרו בקהילת המשפחות השכולות ונפגעי הטרור חוסר אמון במערכת הצדק עליה היא מופקדת. זאת במקום שהיא, כשרת המשפטים, תחזיר לנו את האמון במערכת הצדק". "רוצחים אינם מטבע לתשלום במו"מ", טען, "לבני נושאת בשני תפקידים סותרים והיא צריכה להיפרד מאחד מהם".

ירון פרידמן, אחיו של החייל גיא פרידמן שנרצח בליל הקלשונים, סיפר: "הגעתי מקיבוץ בגבול הצפוני כדי לדרוש צדק משרת המשפטים, ואני לא שומע ממנה תשובות אלא איך היא מתכוונת לעקוף את מערכת הצדק לטובת האג'נדה המרכזית שלה – משא ומתן עם הפלסטינים".


"קיים סיכוי לא מבוטל שלא יהיה רוב בממשלה לשחרור". שחרור האסירים הפלסטינים, דצמבר 2013 (צילום: יותם רונן)

חברי "אלמגור" ממשיכים בשיחות ובמפגשים עם שרים וחברי קואליציה בניסיון לשכנע אותם להתנגד לגל השחרורים האחרון העומד על הפרק. הם מתעודדים מכך שהאווירה שמשדרים שרי הממשלה, לדבריהם, ולא רק מהליכוד, היא של התנגדות לשחרור מחבלים ישראלים. מהלך זה אמור לקבל את אישור הממשלה במידה והנושא יעמוד על הפרק, אך ב"אלמגור" טענו כי השרים סקפטיים בנוגע לכדאיות הפעימה הרביעית, לאור מצב המו"מ עם הפלסטינים.

עידוד נוסף הם מקבלים מאיומי ההתפטרות של דני דנון. לדברי גורמים ב"אלמגור", שר או סגן שר לא ייוותר על כסאו "כל כך מהר". להערכתם, המהלך של דנון נבע מהבנתו שקיים סיכוי לא מבוטל שלא יהיה רוב בממשלה לשחרור. בינתיים, ממשיכים בארגון לפעול כדי למנוע שחרור נוסף של אסירים ולהשפיע על דעת הציבור בנושא. בשבוע הבא, ביום השנה לפיגוע במלון פארק בנתניה, יקיים הארגון הפגנה ועל הפרק עומדות הפגנות נוספות, כמו גם הפגישה שהבטיח להם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שטרם נקבעה.